Lucid Gravity Grand Touring w Europie — specyfikacja, zasięg i ceny

Lucid Gravity Grand Touring w Europie — specyfikacja, zasięg i ceny

0 Komentarze Anna Majewska

6 Minuty

Panorama europejskiego rynku elektrycznych SUV-ów stanie się wyraźnie bardziej zatłoczona i bardziej luksusowa. Lucid zaprezentował model Gravity — pełnowymiarowy, trzyrzędowy SUV — dla nabywców w Europie podczas targów IAA Mobility w Monachium, przenosząc amerykański flagowy sprzęt na kontynent. Gravity obiecuje wiodący w klasie zasięg, nowoczesne technologie pokładowe i osiągi mogące konkurować z luksusowymi rywalami, ale jego ceny są znacząco wyższe niż wielu europejskich alternatyw.

Co obejmuje europejska premiera

Oferowany model i rynki

Pierwszym modelem Lucid Gravity oferowanym w Europie jest wariant Grand Touring — siedmioosobowy flagowy model zaprojektowany z myślą o przewożeniu dorosłych na trzech rzędach. Początkowa dostępność jest ograniczona: rynkami startowymi są Niemcy, Holandia, Szwajcaria i Norwegia. Wymienione kraje przyjmują już zamówienia, ale dostawy do klientów spodziewane są dopiero w 2026 roku.

Specyfikacje pojazdu

Platforma i architektura

Lucid wyposaża Gravity Grand Touring w autorską 926‑woltową architekturę elektryczną i aluminiowe podwozie. Dwa silniki elektryczne napędzają obie osie, zapewniając napęd na wszystkie koła jako wyposażenie standardowe.

Moc, moment obrotowy i osiągi

Skupienie jest na osiągach: 827 koni mechanicznych i 1 232 Nm (około 909 lb-ft) momentu napędzają SUV-a od 0–62 mph (0–100 km/h) w około 3,6 sekundy, przy elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej 155 mph (250 km/h).

Bateria, zasięg i ładowanie

Zasilanie pochodzi z pakietu baterii o pojemności 123 kWh. Według cyklu WLTP Grand Touring osiąga imponujący zasięg 465 mil (748 km) przy wyposażeniu w koła 20- lub 21-calowe. Dla entuzjastów EV kluczową wartością jest szybkie ładowanie: Lucid podaje tempo ładowania, które przy kompatybilnej stacji wysokiej mocy przywraca ponad połowę zasięgu baterii — około 249 mil (400 km) — w około 14 minut.

Stylistyka i wnętrze

Gravity zachowuje układ wnętrza stosowany w innych modelach Lucid: minimalistyczną kabinę z dominującym unoszącym się 34‑calowym wyświetlaczem 6K OLED oraz poziomym panelem pilota. Systemy działają na Lucid UX 3.0 i obsługują aktualizacje oprogramowania przez powietrze. Opcjonalnie dostępny jest wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Pakiet skierowany jest do kupujących oczekujących nowoczesnego systemu infotainment, materiałów premium i przejrzystej, technologicznej kabiny.

Miejsce dla pasażerów i ładowność

Jako pełnowymiarowy SUV z trzema rzędami, Gravity kładzie nacisk na przestrzeń wewnętrzną. Po złożeniu tylnych foteli pojemność bagażowa wzrasta do 3 398 litrów; przy rozstawionych siedzeniach użyteczna przestrzeń ładunkowa wynosi 780 litrów. Dostępny jest też 230‑litrowy przedni bagażnik (frunk), przydatny do przechowywania i optymalnego rozłożenia masy.

Asystenci kierowcy, holowanie i opcje podwozia

Standardowe systemy wspomagające kierowcę to DreamDrive 2 — pakiet Lucid napędzany przez NVIDIA DRIVE AGX — który obejmuje m.in. obserwację otoczenia w 3D, adaptacyjne podtrzymywanie pasa ruchu oraz funkcje jazdy bezręcznej tam, gdzie przepisy na to pozwalają. Europejska wersja Grand Touring jest standardowo wyposażona w jednostrefowe zawieszenie pneumatyczne, a opcjonalny pakiet hak do holowania zwiększa maksymalną dopuszczalną masę przyczepy do 5 500 funtów (2 500 kg).

Dynamic Handling Package

Dla nabywców oczekujących ostrzejszych wrażeń z jazdy, Lucid oferuje Dynamic Handling Package, który dodaje trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne oraz aktywne kierowanie tylnymi kołami. Te opcje poprawiają stabilność przy dużych prędkościach i manewrowość przy niskich prędkościach, lecz mogą znacząco podnieść końcową cenę.

Pozycjonowanie rynkowe i ceny

Lucid pozycjonuje Gravity Grand Touring jako premiumowy elektryczny flagowiec, konkurujący z pełnowymiarowymi luksusowymi SUV‑ami elektrycznymi. Ambicję tę widać w lokalnych cenach na czterech rynkach startowych. Wkrótce Lucid wprowadzi też wersję o niższym wyposażeniu — Gravity Touring — oferując klientom tańszy punkt wejścia do gamy.

Ceny w dniu premiery (wybrane rynki)

W Niemczech Grand Touring kosztuje 116 900 EUR, natomiast Touring zaczyna się od 99 900 EUR. W Holandii ceny to 119 900 EUR za Grand Touring i 102 900 EUR za Touring. Klienci w Szwajcarii zapłacą odpowiednio 125 900 CHF i 108 900 CHF. W Norwegii Grand Touring wyceniono na 1 249 000 NOK, a Touring na 1 049 000 NOK. We wszystkich krajach opcje takie jak Dynamic Handling Package mogą dodać do ceny kilka lub kilkadziesiąt tysięcy.

Jak ceny europejskie wyglądają względem USA

Dla odniesienia: niemieckie 116 900 EUR dla Grand Touring odpowiada w przybliżeniu 137 146 USD przy aktualnych kursach — co stanowi istotną premię w porównaniu do ceny bazowej w USA wynoszącej 94 900 USD dla tego samego modelu. Podatki, koszty importu i wymogi zgodności lokalnej pomagają wyjaśnić różnicę, ale luka będzie odczuwalna dla klientów porównujących ceny między kontynentami.

Jak wypada na tle konkurentów

Gravity konkuruje z dużymi elektrycznymi SUV‑ami od ugruntowanych marek premium i nowszych startupów EV. Połączenie długiego zasięgu wg WLTP, bardzo szybkiego ładowania, wysokiej mocy i układu trzyrzędowego wyróżnia go pod względem technicznym. Jednak konkurenci mogą oferować niższe ceny albo szersze sieci dealerskie i serwisowe w Europie. Kupujący muszą rozważyć zasięg, kompatybilność z infrastrukturą ładowania, zdolność holowania oraz całkowity koszt posiadania przy ocenie Gravity względem modeli od ugruntowanych europejskich producentów luksusowych.

Podsumowanie

Europejska premiera Gravity Grand Touring przez Lucid wnosi na rynek atrakcyjny pakiet techniczny: wiodące wartości zasięgu, szybkie ładowanie, mocne osiągi i zaawansowaną technologicznie kabinę. Jednak ta funkcjonalność idzie w parze z wysoką ceną i ograniczoną początkową dostępnością. Dla klientów nastawionych na technologię w Niemczech, Holandii, Szwajcarii i Norwegii, którzy priorytetowo traktują zasięg, szybkie ładowanie i luksusowy, trzyrzędowy elektryczny SUV, Gravity będzie atrakcyjną — choć kosztowną — opcją. Dla bardziej ukierunkowanych na wartość nabywców, główni europejscy rywale mogą być konkurencyjniejszym wyborem, biorąc pod uwagę cenę, obsługę posprzedażową i lokalne pokrycie serwisowe.

Źródło: autoevolution

Cześć! Nazywam się Anna i od lat z pasją śledzę świat motoryzacji. Każdego dnia wyszukuję najświeższe wiadomości, nowinki i premiery modeli, abyś był zawsze na bieżąco. Uwielbiam dzielić się wiedzą i

Komentarze

Zostaw komentarz