3 Minuty
Nowy BMW iX3 przyspiesza wejście marki w dedykowane rozwiązania elektryczne, zachowując jednocześnie znane dla BMW cechy dynamiczne połączone z technologiami kolejnej generacji EV. Zaprojektowany wokół własnych, firmowych komponentów elektrycznych i nowej chemii baterii, iX3 wprowadza funkcje ukierunkowane na efektywność, redukcję kosztów i codzienną użyteczność — w tym kompatybilność z złączem NACS oraz możliwość ładowania dwukierunkowego.
Specyfikacja pojazdu
Układ napędowy & bateria
iX3 wykorzystuje silniki elektryczne opracowane wewnętrznie przez BMW, które celowo unikają zastosowania magnesów trwałych. BMW podaje, że te jednostki są około 40% bardziej wydajne niż wcześniejsze, 10% lżejsze i mniej więcej 20% tańsze w produkcji. Ogniwa baterii również zostały udoskonalone, oferując około 20% większą gęstość energii w porównaniu z obecnie stosowanymi ogniwami BMW.
Ładowanie & elektronika
BMW zaprojektowało też własne inwertery. iX3 jest pierwszym modelem BMW wyposażonym w port ładowania w standardzie NACS znanym z Tesli oraz pierwszym BMW obsługującym ładowanie dwukierunkowe, co pozwala właścicielom zasilać urządzenia elektryczne lub oddawać energię do systemu domowego. Dołączony będzie standardowy adapter CCS zapewniający szerszą kompatybilność ładowania.

Design i podwozie
iX3 zachowuje sportowe podejście BMW do zawieszenia: kolumna McPhersona na przedniej osi i nowo zaprojektowane wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Rozkład masy został zoptymalizowany pod kątem równowagi, wynosząc 48,6% z przodu i 51,4% z tyłu. Standardowe koła mają 20 cali, a w pakiecie M Sport dostępne są opcje 21- i 22-calowe.
Osiągi
BMW podaje czas 0–60 mph na poziomie 4,7 sekundy i prędkość maksymalną 130 mph. Chociaż producent nie opublikował jeszcze masy własnej ani oficjalnych danych o zasięgu, poprawiona wydajność silników i gęstsze ogniwa baterii sugerują wyraźne korzyści zarówno w osiągach, jak i w praktycznym zasięgu w porównaniu z wcześniejszymi wersjami iX3.

Pozycjonowanie na rynku & produkcja
iX3 będzie produkowany w nowym zakładzie BMW w Debreczynie na Węgrzech, a produkcja w USA ma się rozpocząć w I kwartale 2026 roku, z dostawami planowanymi na następne lato. Pozycjonowany jako premiumowy elektryczny SUV z naciskiem na efektywność inżynieryjną i elastyczność ładowania w codziennym użytkowaniu, iX3 jest istotnym krokiem w strategii BMW Neue Klasse.

Porównania i kontekst strategiczny
BMW historycznie odnosiło sukcesy, adaptując platformy pochodzące z pojazdów spalinowych do wersji elektrycznych. To podejście sprawdzało się, lecz niesie ze sobą kompromisy. iX3 sygnalizuje przejście BMW w kierunku dedykowanych architektur EV: program Neue Klasse ma być pełnym restartem marki pod kątem samochodów zaprojektowanych najpierw jako elektryczne, a iX3 odgrywa w tej transformacji wiodącą rolę.
Źródło: motor1

Komentarze