6 Minuty
Nowy, odważny układ napędowy dla Dustera i Bigstera
Dacia zaskoczyła segment kompaktowych SUV-ów pakietem napędowym łączącym kilka rzadko zestawianych technologii: napęd hybrydowy, możliwość zasilania LPG (bi-fuel), napęd na wszystkie koła oraz automatyczną skrzynię biegów. Oznaczony jako Hybrid-G 150 4x4, ten układ przedstawiany jest jako światowa nowość i stawia Duster oraz Bigster w nowej pozycji — przystępne cenowo, o dużym zasięgu i naprawdę wszechstronne zarówno do miejskich dojazdów, jak i lekkiego off-roadu. Ten ruch wzmacnia zasadniczą filozofię Dacii, opartą na prostocie i niezawodności, jednocześnie dodając istotną techniczną finezję.
Układ napędowy i specyfikacja
Hybrid-G 150 4x4: najważniejsze liczby
Nowy układ łączy trzycylindrowy silnik benzynowy 1,2 l z turbodoładowaniem, system mild-hybrid 48V oraz sześciobiegową dwusprzęgłową skrzynię automatyczną na przedniej osi, a do tego 23 kW silnik elektryczny na tylnej osi. Łączna moc wynosi około 154 KM, przy czym silnik spalinowy generuje 230 Nm momentu, a tylny silnik elektryczny wspiera do 87 Nm.
Zasięg i pojemność paliwa
Hybrid-G 150 4x4 ma dwa zbiorniki po 50 litrów — jeden na benzynę i jeden na LPG — co daje teoretyczny zasięg WLTP do 1 500 km. Dacia podaje zużycie LPG na poziomie około 7,1–7,2 l/100 km, a benzyny na 5,5–5,6 l/100 km. Emisja CO2 jest niższa w porównaniu z poprzednim mild-hybrid 130 4x4, a koszty eksploatacji mają być w przybliżeniu o 30% niższe.

Technologia napędu i charakter jazdy
Dwa silniki, dwie skrzynie, jeden inteligentny system
Tylni silnik elektryczny ma dedykowaną dwubiegową przekładnię — rozwiązanie rzadko spotykane w tej klasie. Pierwszy bieg maksymalizuje moment przy niskich prędkościach dla lepszej trakcji w terenie, zaś drugi bieg pozwala na wspomaganie elektryczne do prędkości około 140 km/h. Dostępny jest także tryb neutralny, rozłączający tylną oś dla większej efektywności podczas jazdy w trybie 2WD na autostradzie.
Udział trybu EV i jazda w mieście
Dacia twierdzi, że Duster i Bigster mogą pracować w trybie elektrycznym do 60% typowej jazdy miejskiej z systemem Hybrid-G 150 4x4. Przedni układ mild-hybrid poprawia efektywność start-stop i wsparcie przy małych obciążeniach, natomiast tylny napęd elektryczny daje natychmiastowy moment obrotowy i lepszą przyczepność na śliskich nawierzchniach.

Tryby jazdy, zdolności terenowe i użyteczność
Wiele trybów na różne warunki
System oferuje zestaw trybów jazdy: Auto do automatycznego zarządzania 2WD/4WD, Eco dla maksymalnej oszczędności, Snow dla nawierzchni o niskiej przyczepności, Mud/Sand blokujący napęd w 4x4 na luźnym podłożu, a także tryb Lock do pokonywania skał oraz Hill Descent Control do stromych zjazdów. Razem stanowią praktyczne pokrycie codziennych potrzeb i rekreacyjnego off-roadu.
Oferta modelowa i przetasowania w gamie napędów
Dacia wprowadzi Hybrid-G 150 4x4 na modelach Duster i Bigster przed końcem roku, jako część szerszej aktualizacji gamy Duster. Nowa oferta obejmuje:
- Hybrid 155: Bardziej zaawansowany układ hybrydowy z czterocylindrowym silnikiem benzynowym, dwoma silnikami elektrycznymi i baterią 1,4 kWh, oferujący do 80% jazdy miejskiej w trybie EV, łączne zużycie około 4,6 l/100 km i emisję CO2 bliską 105 g/km.
- Mild-hybrid 140: Silnik 1,2 l turbo trzycyfrowy pracujący w cyklu Millera w parze z systemem 48V i sześciobiegową manualną skrzynią, zapewniający około 5,4 l/100 km i emisję CO2 około 122 g/km.
- Eco-G 120 LPG: Zaktualizowana opcja LPG z 20 KM więcej niż poprzednie Eco-G 100, z zasięgiem elektryczno-podobnym do 1 380 km i dwoma 50-litrowymi zbiornikami ukrytymi pod podłogą bagażnika, aby zachować przestrzeń ładunkową.
Wszystkie nowe jednostki spełniają normę emisji EU6e-bis.
Design, wersje wyposażeniowe i aktualizacje wnętrza
Karoseria i wersje
W wyglądzie Dacia pozostała stonowana: praktyczna stylistyka z subtelnymi zmianami dopasowanymi do nowych rozwiązań mechanicznych. Wersja Extreme otrzymuje nowe czarne felgi aluminiowe, a detale zewnętrzne pozostają funkcjonalne, aby utrzymać koszty na niskim poziomie.
Wnętrze i wyposażenie
Wnętrze Dustera zyskuje ulepszenia materiałowe i komfortowe. Wersja Journey otrzymuje specjalne tapicerki, skoordynowane akcenty deski rozdzielczej i podparcie lędźwiowe dla kierowcy. Adaptacyjny tempomat jest standardem w Journey i opcjonalny w Extreme przy zestawach hybrydowych, wyrównując poziom wygody z ofertą zelektryfikowaną.

Pozycjonowanie rynkowe i porównania
Dacia prezentuje te aktualizacje jako wartościową alternatywę wobec droższych hybryd i hybryd plug-in oferowanych przez konkurencję. Hybrid-G 150 4x4 jest unikalny, łącząc możliwość zasilania LPG z zelektryfikowanym napędem AWD i automatyczną skrzynią — cechy zwykle spotykane w wyższych segmentach cenowych. Dla nabywców priorytetowo traktujących niskie koszty eksploatacji, duży zasięg i okazjonalne możliwości terenowe, Dacia oferuje teraz kilka jasnych wyborów: długodystansowy samochód na LPG, hybrydę skoncentrowaną na jeździe miejskiej z wysokim udziałem trybu EV, lub wytrzymałe 4x4 z realnymi korzyściami trakcyjnymi.
W porównaniu z konwencjonalnymi hybrydami AWD od producentów mainstreamowych, pakiet Dacii zamienia część bezwzględnego dopracowania na korzyść przystępności i praktycznej użyteczności. Dwubiegowy tylny silnik i prosty system przełączania paliw sprawiają, że rozwiązanie to jest szczególnie atrakcyjne tam, gdzie ceny LPG są korzystne i gdzie nabywcy cenią minimalną złożoność oraz niższy całkowity koszt posiadania (TCO).
Podsumowanie: praktyczna innowacja
Dacia nie redefiniuje luksusu, ale na nowo określa istotne cechy samochodu. Łącząc technologie mild-hybrid i pełnej hybrydy z LPG oraz napędem AWD w automatycznym pakiecie, marka poszerza atrakcyjność Dustera i Bigstera dla klientów, którzy chcą efektywności, zasięgu i zdolności terenowych bez wysokiej ceny. Dla dojeżdżających do pracy w mieście, kierowców na długich trasach i weekendowych poszukiwaczy przygód, Dacia oferuje teraz wszechstronne i oszczędne opcje wyróżniające się na rynku kompaktowych SUV-ów.
Źródło: autoevolution

Komentarze