Honda Prelude 2026 — powrót coupe w erze hybrydowej

Honda Prelude 2026 — powrót coupe w erze hybrydowej

0 Komentarze Anna Majewska

5 Minuty

Prelude: odrodzenie w erze hybrydowej

Po 20-letniej przerwie Honda Prelude wraca, przearanżowana na czasy elektryfikacji. Model 2026 nie jest zabiegiem opartym na nostalgii, lecz współczesnym coupe łączącym wydajność, komfort i zaangażowanie kierowcy. Honda pozycjonuje nowy Prelude jako prawdziwego grand tourera, który oddaje hołd sportowemu rodowodowi, a jednocześnie odpowiada na potrzeby współczesnych nabywców: hybrydową efektywność i praktyczność na co dzień.

Układ napędowy i osiągi

Dwumotorowa hybryda z natychmiastowym odzewem

W sercu Preluda znajduje się dwumotorowy układ hybrydowy Hondy, znany z Civic Hybrid. Silnik czterocylindrowy 2.0 z cyklem Atkinsona i bezpośrednim wtryskiem współpracuje z mocnym silnikiem elektrycznym, dostarczając łącznie około 200 koni mechanicznych i 232 lb-ft (315 Nm) momentu obrotowego. Jednostka benzynowa generuje 141 KM i 134 lb-ft (182 Nm), natomiast silnik elektryczny dodaje 181 KM i 232 lb-ft (315 Nm).

Same liczby na papierze mogą wydawać się umiarkowane, ale kluczowa jest charakterystyka dostarczania mocy. Natychmiastowy moment elektryczny zapewnia rześką reakcję z miejsca, a silnik spalinowy płynnie wspiera przy większych obciążeniach. Honda nie opublikowała jeszcze danych 0–60 mph ani oficjalnych danych EPA dotyczących zużycia paliwa, lecz właściciele mogą oczekiwać żywego rozpędu w średnim zakresie i pewnych wyjść z zakrętów dzięki elektrycznemu wsparciu.

S+ Shift: pozorne biegi, prawdziwe emocje

Aby uczynić doświadczenie jazdy bardziej angażującym, Honda wprowadza tryb S+ Shift. Ten tryb symuluje zmiany biegów, oferuje wirtualne dopasowanie obrotów i wzmacnia dźwięk silnika podczas używania łopatek przy kierownicy. To nie jest fizyczna skrzynia manualna ani DCT, jednak dodaje świadomy, emocjonalny wymiar jazdy dla entuzjastów, którzy oczekują zaangażowania poza cichą efektywnością.

Podwozie, hamulce i prowadzenie

Podwozie wywodzące się z Type R, dostrojone do turystyki

Jedną z wyróżniających cech Preluda jest sprzęt pochodzący z Type R. Po raz pierwszy układ hybrydowy połączono z geometrią zawieszenia Civic Type R, obejmującą przedni układ z podwójną osią, szerokie tory przednie i tylne oraz solidne hamulce. Prelude stosuje przednie tarcze o średnicy 13,8 cala (350 mm) z czterotłoczkowymi, aluminiowymi zaciskami Brembo wykończonymi w dedykowanym kolorze Prelude Blue oraz tylne tarcze 12,0 cala (305 mm).

Adaptacyjne amortyzatory zapożyczone z Type R zostały dostrojone z myślą o komforcie, nie tracąc przy tym precyzji kierowania. Jeżdżąc na 19-calowych kołach w kolorze Berlina Black z oponami 235/40R19, Prelude stawia na balans między przyczepnością a obniżonym oporem toczenia, zamiast ekstremalnej „kleistości” opon 265 stosowanych w Type R. Honda dodatkowo wprowadza ulepszony system Agile Handling Assist do koordynacji hamowania i sił napędowych, co poprawia reakcję w wejściu w zakręt i zwiększa pewność kierowcy.

Design i wymiary

Sportowe proporcje, czysta realizacja

Prelude siedzi nisko i szeroko, z atletycznymi proporcjami: rozstaw osi 102,6 cala (2 606 mm), długość 178,4 cala (4 532 mm), szerokość 74,0 cala (1 880 mm) i wysokość zaledwie 53,4 cala (1 356 mm). Charakterystyczne elementy to podwójny „double-bubble” dach, poszerzone nadkola i światła tylne rozciągnięte na całą szerokość. Aerodynamika została zintegrowana poprzez duży przedni spoiler podwozia i czysty tył typu liftback. Laserowe lutowanie wzdłuż linii dachu eliminuje widoczne listwy i dodaje coupe premium, rzeźbionego wyglądu.

Paleta kolorów nadwozia obejmuje nowy Winter Frost Pearl z opcjonalnym kontrastującym czarnym dachem, Meteorite Gray Metallic, Crystal Black Pearl, Rally Red oraz Boost Blue Pearl.

Wnętrze, łączność i funkcjonalność

Skoncentrowana na kierowcy kabina z użytecznym bagażnikiem

W środku Prelude dzieli architekturę kokpitu z Civiciem, oferując 10,2-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 9-calowy ekran dotykowy HD z Google built-in, bezprzewodowym Apple CarPlay, Android Auto oraz bezprzewodową ładowarką do telefonu. Unikalne akcenty podnoszą wnętrze: sportowe, podgrzewane fotele obite skórą z wytłoczonym logo Prelude, perforowane wstawki w pepitkę, asymetryczne boczne wsporniki oraz niebieskie przeszycia kontrastowe.

Układ 2+2 zapewnia 32 cale (813 mm) miejsca na nogi z tyłu na krótsze przejazdy oraz praktyczną przestrzeń bagażową dostępną przez klapę liftback. Z 15,1 stopy sześciennej (428 litrów) pojemności bagażnika, Prelude jest bardziej użyteczny niż wiele coupe, a nawet nieco przewyższa Civic Sedana pod względem pojemności bagażu.

Każdy egzemplarz Preluda wyposażony jest w wysokiej klasy system audio Bose Centerpoint z ośmioma głośnikami, dostrojony pod tę kabinę. Google built-in obejmuje bezpłatny, trzyletni plan danych bez limitu do map, asysty głosowej i aplikacji.

Pozycjonowanie rynkowe i porównania

Honda wprowadza Preluda jako niszowy, lecz strategiczny model w kontekście szybkiego przejścia marki na napędy hybrydowe. Hybrydy stanowią już około jednej trzeciej sprzedaży Hondy w USA, a firma oczekuje, że udział ten przekroczy 60 procent do 2026 roku. Prelude rozszerza portfolio hybrydowe jako czwarty model hybrydowy, łącząc emocjonalny urok z technologią oszczędzającą paliwo. W porównaniu z Civic Type R, Prelude jest mniej ekstremalny i bardziej wyrafinowany — to grand tourer czerpiący DNA osiągów, ale preferujący codzienny komfort i opanowanie na długich trasach.

Dostępność

Honda Prelude 2026 ma trafić do salonów późną jesienią, oferując kupującym stylową, oszczędną i angażującą opcję coupe, która łączy dziedzictwo osiągów Hondy z jej elektryfikowaną przyszłością.

Źródło: autoevolution

Cześć! Nazywam się Anna i od lat z pasją śledzę świat motoryzacji. Każdego dnia wyszukuję najświeższe wiadomości, nowinki i premiery modeli, abyś był zawsze na bieżąco. Uwielbiam dzielić się wiedzą i

Komentarze

Zostaw komentarz