14 Minuty
Porsche wycofuje wersje z silnikami spalinowymi 718 Cayman i Boxster przed powrotem jako EV
Porsche potwierdziło, że przestaje przyjmować nowe zamówienia na wersje z silnikami spalinowymi (ICE) modelu 718 Cayman coupé i roadstera 718 Boxster, przygotowując grunt pod ponowne wprowadzenie obu modeli wyłącznie jako samochodów elektrycznych w 2026 roku. Firma będzie realizować istniejące zamówienia i sprzedawać pozostały zapas, ale nie planuje kolejnej generacji 718 z napędem spalinowym. Krótko mówiąc: nazwa 718 przetrwa, ale jej przyszłość będzie elektryczna.
Co ogłosiło Porsche
Stuttgarcka marka cicho wyłączyła przyjmowanie zamówień na nowe wersje 718 Cayman i Boxster z napędem spalinowym, przygotowując się do planowanego zakończenia produkcji w przyszłym roku. Klienci z potwierdzonymi zamówieniami mogą spodziewać się realizacji i dostawy samochodów; egzemplarze demonstracyjne i auta dostępne w salonach pozostają do zakupu z inwentarza dealerów. Wysokopoziomowe źródła w Porsche odrzuciły ostatnie spekulacje, że decyzja o zaprzestaniu kolejnej spalinowej generacji 718 mogłaby zostać odwrócona.
Dlaczego to ma znaczenie
Decyzja oznacza ważny etap w strategii Porsche dotyczącej samochodów sportowych. Rodzina 718 — w różnych odmianach sięgająca Boxstera z 1996 roku i Caymana z 2005 roku — od prawie trzech dekad reprezentuje kompaktową, środkowo-silnikową ofertę sportową marki. Przechodząc z 718 na przyszłość wyłącznie elektryczną, Porsche sygnalizuje jasny kierunek zachowania sportowego charakteru modelu przy jednoczesnym spełnianiu zaostrzających się norm emisji i celów elektryfikacji.
Oś czasu i linia modelowa
Czwarta generacja 718 Cayman i Boxster jest w sprzedaży od 2016 roku. Linia modeli sięga debiutu Boxstera w 1996 roku i wprowadzenia Caymana w 2005 roku, co przywróciło do oferty Porsche samochody sportowe ze środkowo umieszczonym silnikiem i poszerzyło bazę klientów marki. Obecna generacja 718 z silnikami spalinowymi zakończy produkcję w przyszłym roku, po czym oznaczenie będzie występować wyłącznie przy modelach elektrycznych.
Zamówienia, zapas dealerów i dostawy
Działanie Porsche jest pragmatyczne: nie przyjmuje się nowych zamówień na modele ICE 718, ale wszystkie potwierdzone zamówienia zostaną zrealizowane, a samochody w magazynach dealerskich są nadal dostępne. Potencjalni nabywcy preferujący napęd spalinowy powinni działać szybko, dopóki auta pozostają w inwentarzu, lub rozważyć inne modele Porsche, które na razie pozostają w ofercie z napędem spalinowym lub hybrydowym.

Powrót jako EV: 718 Cayman i Boxster w 2026 roku
Porsche zamierza przywrócić oznaczenie 718 jako dwa modele elektryczne w 2026 roku. Nowe auta będą oparte na architekturze PPE (Premium Platform Electric) Grupy Volkswagen — dedykowanej platformie EV zaprojektowanej z myślą o osiągach, elastyczności pakowania i współdzielnym rozwoju w segmencie marek premium.
Dlaczego PPE i co oferuje
PPE to dedykowana architektura elektryczna rozwijana przez Grupę Volkswagen, mająca stanowić podstawę samochodów klasy premium z możliwością napędu na tył lub na cztery koła, skalowalnymi modułami baterii i architekturami ładowania szybkiego. Dla modeli 718 PPE powinna zapewnić niski pakiet akumulatorów wpływający korzystnie na środek ciężkości, kompaktowe silniki elektryczne dostosowane do rozkładu masy z przodu na tył oraz potencjał szybkiego ładowania wysokiego napięcia. Porsche dostosuje bazową platformę do swoich surowych standardów prowadzenia i osiągów.
Projekt i rozkład przestrzenny: jak elektryczne 718 mogą wyglądać i się odczuwać
Choć Porsche twierdzi, że nowe elektryczne 718 są technicznie odrębne od ustępujących modeli ICE, pojazdy testowe (widoczne poniżej) pokazują, że EV będą podobnie pozycjonowane pod względem rozmiarów i zamiaru estetycznego do obecnych Caymanów i Boxsterów. Można oczekiwać znanych proporcji — kompaktowego rozstawu osi, krótkich zwisów i klasycznej sylwetki środkowo-silnikowej przełożonej na układ elektryczny.
Detale stylistyki zewnętrznej
Język projektowy Porsche prawdopodobnie zachowa sportową, oszczędną sylwetkę 718, ale z udoskonaleniami specyficznymi dla EV: gładszym przodem poprawiającym aerodynamikę, bardziej zintegrowanym chłodzeniem i detalami zarządzania termiką oraz większymi, zoptymalizowanymi aerodynamicznie felgami, które zrównoważą efektywność i przyczepność. Zarządzanie przepływem powietrza z tyłu i charakterystyczne rozwiązania dyfuzora prawdopodobnie zostaną wykorzystane, aby wizualnie „uziemić” samochody i wspomóc stabilność przy dużych prędkościach.
Wnętrze i kabina ukierunkowana na kierowcę
W środku elektryczne 718 powinny łączyć ergonomię skoncentrowaną na kierowcy z nową architekturą cyfrową. Oczekuj kompaktowej, nisko osadzonej pozycji za kierownicą, krótkiego skoku układu kierowniczego i kokpitu eksponującego informacje o prowadzeniu. Obecne systemy infotainment i asystujące Porsche prawdopodobnie zostaną ulepszone o rozszerzone funkcje programowe, możliwość aktualizacji OTA oraz lepszą integrację z trybami jazdy skonfigurowanymi pod tor i drogę.
Osiągi i dynamika jazdy
Szef badań i rozwoju Porsche, Michael Steiner, wskazał, że nadchodzące elektryczne 718 będą inżynieryjnie zaprojektowane, by dostarczać "prawdziwe odczucie samochodu sportowego", z naciskiem na hamowanie, strojenie podwozia i charakterystykę prowadzenia wypracowaną przez doświadczenia motorsportowe. To oznacza, że Porsche dostroi system elektryczny — mapowanie silników, dostawę momentu obrotowego, odzysk energii z hamowania i interwencje systemów stabilizujących — aby uzyskać responsywne, komunikatywne zachowanie kierowcy poszukującego wrażenia analogowego w pakiecie elektrycznym.
Architektura układu napędowego
PPE umożliwia wiele konfiguracji napędów, a Porsche prawdopodobnie zaoferuje gamę od podstawowych, jednosilnikowych wersji tylno napędowych po wysokowydajne warianty z dwoma silnikami i napędem na cztery koła. Porsche dostroi dostawę mocy i systemy termiczne tak, by utrzymać wysokie osiągi na drodze i torze, z trybami jazdy definiowanymi programowo, które priorytetyzują zasięg, komfort, kontrolę dynamiczną lub maksymalne osiągi.
Hamulce, zawieszenie i balans podwozia
Podejście Porsche obejmie systemy hamowania i ustawienia podwozia czerpane z doświadczeń wyścigowych: wysoko wydajny odzysk energii z hamowania płynnie zintegrowany z hamulcami mechanicznymi, adaptacyjne tłumiki skalibrowane do precyzyjnego transferu masy oraz układy kierownicze zaprojektowane tak, by dawać stopniowane odczucie. Inżynierowie będą koncentrować się na minimalizowaniu podsterowności na granicy przyczepności i zachowaniu informacji zwrotnej z kierownicy — kluczowych elementów, aby zachować sportową osobowość 718 mimo większej masy baterii.
Wstępne specyfikacje — czego można się spodziewać (szacunki i prawdopodobne zakresy)
Dokładne dane techniczne nie zostały ujawnione. Jednak, bazując na możliwościach PPE i pozycjonowaniu Porsche, realistyczne progi wejścia i cele topowe mogą obejmować:
- Pakiet akumulatorów: prawdopodobnie w zakresie 70–100 kWh pojemności użytecznej, w zależności od konfiguracji i chemii ogniw.
- Moc: podstawowe wersje mogą oferować 250–350 kW (340–470 KM); wysokowydajne warianty z dwoma silnikami mogą przekroczyć 400 kW (544 KM) lub więcej.
- 0–60 mph (0–100 km/h): podstawowe EV 718 mogą osiągać czasy w okolicach niskich 4 sekund; modele sportowe mogą schodzić poniżej 3,5 s.
- Zasięg: szacunki WLTP będą się różnić w zależności od specyfikacji, felg i stylu jazdy, ale można oczekiwać szerokiego przedziału od około 300 do 450 km (WLTP) dla różnych wersji.
- Ładowanie: samochody oparte na PPE zwykle obsługują szybkie ładowanie prądem stałym wysokiego napięcia; praktyczne prędkości ładowania mogą pozwalać na sesję 10–80% w czasie poniżej 30–40 minut na ładowarkach o dużej mocy, w zależności od ostatecznej chemii baterii i systemów termicznych.
- Waga: pakiety akumulatorów zwiększą masę własną w porównaniu do ICE 718, ale Porsche prawdopodobnie będzie dążyć do zoptymalizowanego rozkładu masy i redukcji masy nieresorowanej, by zachować zwinność.
Uwaga: te liczby są wstępne i mają dać realistyczne oczekiwanie wobec rodziny produktów, nad którą pracuje Porsche; oficjalne dane zostaną opublikowane bliżej premiery.
Pozycjonowanie rynkowe i strategia cenowa
Porsche ustawi elektryczne modele 718 jako samochody sportowe klasy premium, lokując je poniżej Taycana pod względem ceny, ale ponad samochodami roadster w segmencie wejściowym, dążąc do utrzymania atrakcyjności 718 wśród entuzjastów ceniących zaangażowanie kierowcy i dynamikę środkowo-silnikową. Ceny będą uwzględniać premię za baterię i technologię, ale siła marki Porsche i sportowy charakter aut powinny uzasadniać drabinę cenową zbliżoną do obecnych widełek 718 — z dodatkową premią za wysokowydajne warianty EV i ekskluzywne opcje.
Grupa docelowa
Elektryczne 718 są skierowane do kierowców pragnących skoncentrowanego doświadczenia samochodu sportowego z zaletami współczesnego EV, w tym cichym przyspieszeniem, natychmiastowym momentem obrotowym i niższymi lokalnymi emisjami. Przyciągną też kolekcjonerów Porsche i lojalnych klientów, którzy traktują 718 jako punkt wejścia do linii samochodów sportowych marki. Dla klientów priorytetowo traktujących dźwięk wydechu i specyficzne wrażenia związane z silnikiem spalinowym, okno na zakup ICE 718 jest teraz wyraźnie ograniczone.
Konkurencja i porównania segmentowe
Na rynku samochodów sportowych elektryczne 718 będą konfrontować się z ewoluującym zestawem rywali. Bezpośredni elektryczni konkurenci nadal się pojawiają, ale kilka punktów porównań ma znaczenie:
- Rywale z silnikami spalinowymi: Alpine A110, Toyota GR86/Subaru BRZ, BMW Z4 — to lżejsze, często przednio- lub tylno-silnikowe alternatywy podkreślające niską masę i mechaniczną informację zwrotną.
- Premium rywale elektryczni: choć dziś niewiele jest bezpośrednich odpowiedników EV, wydajne kompaktowe auta elektryczne marek takich jak Tesla (Model 3 Performance), BMW (i4 M50) oraz wyspecjalizowane oferty mniejszych producentów będą wyznaczać wzorce pod względem mocy i kontroli elektronicznej.
- Alternatywy w ramach Porsche: Taycan pokazuje możliwości Porsche w zakresie elektrycznych osiągów, ale EV 718 będą celować w bardziej kompaktowy, ukierunkowany na kierowcę pakiet, odmienny od charakteru Taycana jako sedana/gran-turera.
Wybór między samochodem sportowym z silnikiem spalinowym a EV coraz częściej sprowadza się do charakteru jazdy, a nie tylko parametrów na papierze. Wyzwanie Porsche polega na tym, by elektryczne 718 jak najbliżej odtworzyły analogowe doświadczenie samochodu sportowego, wykorzystując jednocześnie korzyści EV, takie jak natychmiastowy moment obrotowy i dopracowane systemy kontroli.
Produkcja i plan montażu: Zuffenhausen i harmonogram
Początkowo Porsche planowało rozpocząć produkcję nowych elektrycznych 718 jeszcze w tym roku i krótko produkować je obok istniejących modeli ICE w zakładzie w Zuffenhausen. Jednak premiera została przesunięta — Porsche wskazuje złożoność inżynieryjną, rozwój oprogramowania i pozyskiwanie baterii jako główne przeszkody. W efekcie pierwsze elektryczne 718 mają trafić na rynek w 2026 roku.
Dlaczego opóźnienie ma znaczenie
Programy EV wymagają ścisłej integracji między sprzętem, oprogramowaniem i łańcuchami dostaw baterii. Porsche podkreśla funkcjonalność definiowaną programowo dla dynamiki jazdy i częste aktualizacje OTA; to podnosi stawkę dla walidacji oprogramowania. Zapewnienie odpowiedniej pojemności baterii o właściwej chemii i zachowaniu termicznym jest również kluczowe dla osiągów i pakowania. Opóźnienia, choć frustrujące dla nabywców, odzwierciedlają wyzwania branżowe związane ze skalowaniem produkcji EV przy zachowaniu standardów jakości klasy premium.
Szeroka strategia produktowa Porsche i rola 718
Ostatnio Porsche sygnalizowało bardziej elastyczne podejście do portfolio produktów, utrzymując niektóre modele spalinowe i hybrydowe w produkcji aż do lat 30. strategia ta doprowadziła do zastąpienia ICE Macana i zaktualizowanego Cayenne, które będą istnieć obok wersji elektrycznych. Jednak 718 to szczególny przypadek: Porsche zdecydowało, że to oznaczenie będzie odtąd wyłącznie elektryczne, co odzwierciedla techniczne zalety i możliwości projektowe, jakie PPE oferuje dla kompaktowego, środkowo-silnikowego układu sportowego.
Dlaczego 718 jest wyjątkowy
Kompaktowe wymiary 718, dynamika z silnikiem umieszczonym centralnie i niszowa baza klientów czynią go idealnym kandydatem do skoncentrowanej elektrycznej reinwencji. Elektryfikacja usuwa ograniczenia pakowania związane z silnikiem umieszczonym centralnie i otwiera drzwi do nowych architektur podwozia, pozwalając inżynierom na realizację innowacyjnych strategii rozkładu masy i wektorowania momentu, przy jednoczesnym zachowaniu sportowej duszy samochodu.
Własność, wartości rezydualne i reakcje entuzjastów
Dla obecnych i przyszłych właścicieli ogłoszenie rodzi praktyczne i emocjonalne konsekwencje. ICE 718 — zwłaszcza egzemplarze o niskim przebiegu lub wersje limitowane — mogą zyskać na atrakcyjności w miarę jak liczba samochodów spalinowych stanie się ograniczona. Z drugiej strony ceny używanych, późnych egzemplarzy ICE mogą być pod wpływem perspektywy dostępności zastępczych EV, w zależności od preferencji kupujących i regionalnych trendów regulacji emisji.
Kolekcjonerskość i przyszła wartość
Limitowane serie produkcyjne, specjalne edycje i pamiętne brzmienie silnika często wpływają na status klasyka. Niektórzy kolekcjonerzy będą cenić ostatnie ICE 718 z powodów historycznych, zwłaszcza jeśli Porsche wprowadzi modele pamiątkowe. Dla kierowców ceniących codzienną wygodę i cechy osiągowe EV, elektryczne 718 będą atrakcyjną, nowoczesną alternatywą.
Porównanie doświadczeń z jazdy: ICE vs EV 718
Przejście z ICE na elektryczny zmienia kilka elementów sensorycznych: dźwięk silnika, odczucie zmiany biegów i gwałtowność dostawy mocy zostają zastąpione niemal bezgłośnym przyspieszeniem, jednostopniowym układem napędowym i natychmiastowym momentem obrotowym. Celem inżynierów Porsche będzie zachowanie odczucia kierownicy, balansu podwozia i modulacji hamulca, przy jednoczesnym wykorzystywaniu zalet EV, takich jak ulepszona kontrola trakcji, adaptacyjne wektorowanie momentu i precyzyjna orkiestracja momentu napędowego.
Co powinni wiedzieć puryści jazdy
Puryści ceniący charakter wydechu i specyficzne wrażenia dotykowe wysokoprężnego lub wolnossącego silnika mogą uznać EV za ubogie w pewne sensoryczne aspekty. Zadaniem Porsche będzie odtworzenie zaangażowania poprzez sygnały podwozia, projekt dźwięku i informację zwrotną z kierownicy, zamiast polegać na hałasie silnika. Dla wielu kierowców kompromis — natychmiastowe przyspieszenie, spójne czasy okrążeń i niższe lokalne emisje — będzie wart wymiany.
Praktyczne kwestie dla nabywców
Jeśli rozważasz zakup 718 w najbliższym czasie, oto kluczowe punkty:
- Istniejące zamówienia ICE: Porsche zrealizuje potwierdzone zamówienia. Jeśli wolisz spalinowy 718, działaj szybko, dopóki zapasy dealerskie pozostają.
- Czekanie na EV: jeśli chcesz nadchodzące elektryczne 718, spodziewaj się premiery w 2026 roku i stopniowego wdrażania wersji podstawowych i sportowych.
- Serwis i wsparcie: Porsche zamierza wspierać istniejące modele ICE przez wiele lat, ale długoterminowe utrzymanie i dostępność części będą się zmieniać wraz ze wzrostem produkcji EV.
- Ubezpieczenie i koszty eksploatacji: posiadanie EV zwykle obniża koszty paliwa i konserwacji, ale może wpływać na składki ubezpieczeniowe i kalkulacje wartości rezydualnej. Skonsultuj się z ubezpieczycielami i ekspertami flotowymi przed podjęciem decyzji.
Czego można się spodziewać dalej od Porsche i programu 718
Porsche będzie kontynuować prace rozwojowe nad elektrycznymi 718, doprecyzowywać specyfikacje i ujawniać oficjalne dane wydajności bliżej premiery. Testy pozostaną intensywne, gdy inżynierowie będą doskonalić dynamikę jazdy, zarządzanie termiką i kalibracje oprogramowania. Porsche sfinalizuje też poziomy wyposażenia, dedykowane pakiety osiągów i opcje dodatkowe, aby zapewnić, że EV 718 spełnią oczekiwania kierowców nastawionych na jazdę.
Podsumowanie: zamyka się jedna era, zaczyna nowa
Zakończenie produkcji 718 Cayman i Boxster z silnikami spalinowymi zamyka ważny rozdział w historii Porsche. Jednocześnie oznaczenie 718 nadal będzie ucieleśnieniem sportowych wartości marki — teraz wyrażonych w języku elektrycznym. Dla nabywców i entuzjastów nadchodzące lata będą okresem przejściowym: ci, którzy chcą doświadczyć ostatnich analogowych 718, muszą działać szybko, podczas gdy inni mogą oczekiwać nowej generacji elektrycznych samochodów sportowych zaprojektowanych, by dostarczać prowadzenie i emocje, które obiecuje znaczek 718.
Źródło: autocar.co

Komentarze