3 Minuty
Wizerunek Hondy jako producenta niezawodnych i trwałych silników został podważony przez pozew zbiorowy złożony w Stanach Zjednoczonych. W pozwie zarzucono, że wybrane silniki benzynowe 1.5 i 2.0 i‑VTEC stosowane w najnowszych modelach Honda oraz Acura mają wady uszczelnień i systemów chłodzenia, które prowadzą do przegrzewania się, pękania uszczelki pod głowicą, zanieczyszczenia płynu chłodniczego i innych kosztownych awarii mechanicznych.
Zarzucane wady dotyczą głównie uszczelki pod głowicą, która nie wytrzymuje wysokiego ciśnienia i temperatury pracy silnika. Według pozwu, pęknięcie uszczelki może spowodować gromadzenie się płynu chłodniczego w rowkach głowicy lub jego przedostanie się do komory spalania. Typowe objawy zgłaszane przez kierowców obejmują biały dym z wydechu (świadczący o spalaniu płynu chłodniczego), niski poziom płynu chłodniczego bez widocznych wycieków, przegrzewanie się silnika, pogorszenie jakości oleju silnikowego, a w skrajnych przypadkach nawet zatarcie lub pożar jednostki napędowej.
Gdy płyn chłodniczy miesza się z olejem, przyspiesza to korozję części wewnętrznych silnika, zanieczyszcza panewki wału i prowadzi do przedwczesnego zużycia. Właściciele pojazdów twierdzą, że zgłaszając problem do serwisu w ramach gwarancji producenta, nie zawsze uzyskiwali naprawę lub uznanie reklamacji.
Pozwem objęto konkretnie pięć modeli: Honda Accord (2018–2022), Honda Civic (2016–2022), Honda CR-V (2017–2022), Acura RDX (2021–2022) oraz Acura TLX (2019–2022). Wśród sześciu osób składających pozew pięciu użytkowało Accord z lat 2018–2019, a jedna posiadała CR-V Touring z 2018 roku.
Zarzuty skierowane są m.in. o naruszenie gwarancji, nieuczciwe wzbogacenie się oraz łamanie praw konsumenckich. Powodowie domagają się odszkodowań, zwrotu kosztów sądowych i honorariów prawniczych oraz żądają procesu przed ławą przysięgłych. Sprawa ta jest kolejną po podobnym pozwie z Kalifornii z 2024 roku, dotyczącym głównie problemów z uszczelnieniem i chłodzeniem silników 1.5 i‑VTEC.
Nowoczesne silniki 1.5 i 2.0 i‑VTEC turbo koncernu Honda są szeroko stosowane zarówno w autach kompaktowych, jak i klasy średniej – ze względu na korzystny stosunek mocy do spalania. Wysoka kompresja i precyzyjna kontrola temperatury wymagają jednak szczelności układu i skutecznego chłodzenia. Dla klientów oczekujących przebiegów sięgających 300 000 km istotna jest niezawodność tych podzespołów – to istotny argument konkurencyjny na rynku, na którym Honda rywalizuje m.in. z Toyotą, Mazdą, Hyundaiem i Subaru.
Problemy z uszczelką pod głowicą i chłodzeniem mogą negatywnie wpłynąć na wartość odsprzedaży oraz poziom zaufania klientów w porównaniu z markami uznawanymi za wyjątkowo trwałe. Potencjalni nabywcy powinni zwracać uwagę na niezależne raporty niezawodności i historię gwarancyjną wybranego pojazdu.
Właściciele modeli wymienionych w pozwie, którzy zauważą dymienie na biało, częste przegrzewanie, "mleczny" olej lub niewyjaśnione ubytki płynu chłodniczego, powinni dokumentować serwisowanie i niezwłocznie zwrócić się do autoryzowanego warsztatu. Warto zachować dokumentację gwarancyjną oraz rozważyć konsultację prawną w przypadku odmowy naprawy. Kupując używane auto z silnikiem i‑VTEC v 1.5 lub 2.0 turbo, warto rozważyć rozszerzoną gwarancję lub szczegółowy przegląd techniczny, aby zminimalizować ryzyko przyszłych problemów z niezawodnością silnika.
Źródło: carscoops

Komentarze