4 Minuty
Wstęp
Breakthrough pojawił się jako przełomowy koncept w świecie żeglugi – to niemal 118-metrowy superjacht napędzany wodorem, który pokazuje, jak technologia ogniw paliwowych może być stosowana na dużą skalę. Ogłoszony jako pierwszy na świecie superjacht z napędem opartym o ogniwa wodorowe oraz największy motorowy jacht, jaki kiedykolwiek zwodowano w Holandii, Breakthrough łączy w sobie zaawansowaną inżynierię morską z nowoczesnymi, ekologicznie czystymi rozwiązaniami napędowymi. Zbudowany przez Feadship według projektu RWD i wydany na zlecenie Edmiston, jacht wyposażono w system ogniw paliwowych o mocy 3MW zintegrowany przez ABB wraz z pełnym zespołem technologii elektrycznego napędu i zarządzania energią.
Dane techniczne pojazdu
Wymiary i kluczowe systemy
- Długość: około 118 metrów (niemal 400 stóp)
- Ogniwa paliwowe: system wodorowych ogniw paliwowych o mocy 3MW (testowane tankowanie ciekłego wodoru)
- Napęd: dwa elektryczne napędy ABB Azipod, każdy o mocy 3,2MW
- Zarządzanie energią: ABB Power and Energy Management System (PEMS) oraz Onboard DC Grid
- Dodatkowe technologie: ABB Ability Marine Pilot Control, zdalna diagnostyka, systemy podłączenia do lądu
.avif)
Zużycie energii i tryby pracy
Breakthrough został zaprojektowany tak, by obsługiwać cały tzw. hotel load – ponad 70% zużycia energii na jachcie – korzystając wyłącznie z wodorowych ogniw paliwowych. To obejmuje systemy klimatyzacyjne, catering, rozrywkę czy udogodnienia dla gości. System ogniw pozwala też na ciche i bezemisyjne przebywanie na kotwicy nawet przez tydzień oraz na napędzanie jachtu podczas wolnych przejść – do około 10 węzłów (około 18,5 km/h).
Design i technologia
Zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wnętrze jachtu, zostały opracowane przez RWD z myślą o podkreśleniu zaawansowanej technologii. Oprócz efektownej stylistyki architektura jednostki przewiduje miejsca na kriogeniczne zbiorniki ciekłego wodoru i rozbudowaną, wysokowoltową sieć dystrybucji energii DC. ABB połączył automatykę, elektryfikację oraz usługi cyfrowe, zwykle spotykane w zaawansowanych platformach napędów elektrycznych, teraz przeniesione do świata jachtów luksusowych. W ujęciu motoryzacyjnym, pakiet ogniw paliwowych działa tu jak pokładowy range extender, wspierany nowoczesnym systemem zarządzania energią, znanym z elektrycznych samochodów.
.avif)
Osiągi i zasięg
Breakthrough nie został stworzony z myślą o szybkim rejsie na wodorze – priorytetem jest tu bezemisyjne zasilanie hotelowe oraz ciche przemieszczanie się po portach i strefach o ograniczonej emisji spalin. Dzięki ogniwom 3MW jacht może długo przebywać na kotwicy bez hałasu silników, a także pływać wrażliwych środowiskowo akwenach. Podwójny napęd Azipod (po 3,2MW każdy) zapewnia redundancję i zwrotność na poziomie luksusowych aut elektrycznych, umożliwiając płynne przyspieszenie i precyzyjną kontrolę jachtu.
Pozycjonowanie na rynku i porównania
Breakthrough zajmuje unikalną pozycję na skrzyżowaniu luksusu superjachtów, innowacyjnych napędów morskich i zrównoważonego rozwoju. Na rynku jest to sygnał zmiany w stronę ekologicznych rozwiązań w segmencie premium – podobnie jak topowe modele aut elektrycznych czy wodorowych prezentujące możliwości nowych technologii. W porównaniu do jachtów bateryjnych, ogniwa paliwowe pozwalają na dłuższe funkcjonowanie hotelowe bez konieczności instalacji masywnych akumulatorów, a tankowanie ciekłego wodoru trwa zauważalnie krócej niż pełne ładowanie baterii. Dla fanów motoryzacji, projekt przypomina debatę między autami elektrycznymi a pojazdami wodorowymi – każda technologia ma swoje zalety i ograniczenia związane z infrastrukturą, masą czy czasem tankowania lub ładowania.
Wpływ regulacji i przemysłu
Brak wcześniejszych rozwiązań tej skali wymusił na Feadship, Edmiston, Lloyd’s Register i partnerach stworzenie zupełnie nowych standardów bezpieczeństwa, przepisów dotyczących sprzętu i ram regulacyjnych. Technologia wdrożona w Breakthrough już znajduje zastosowanie w innych sektorach – system PowerCell Group trafi niebawem między innymi na norweskie promy pasażerskie. Podobnie przełomowe technologie motoryzacyjne przenikają potem do pojazdów użytkowych czy transportu publicznego.
.avif)
Tankowanie i gotowość operacyjna
Breakthrough pomyślnie zrealizował pierwsze tankowanie ciekłego wodoru we współpracy z Air Products oraz potwierdził możliwość ponownych tankowań w praktyce, udowadniając efektywność logistyki kriogenicznego zaopatrzenia w wodór dla superjachtów. Dla obserwatorów rynku samochodów wodorowych to analogia do rozwoju sieci stacji tankowania wodoru – infrastruktura jest równie ważna jak sama technologia pojazdów.
Podsumowanie
Niezależnie od przyszłości własnościowej, Breakthrough będzie jedną z głównych atrakcji nadchodzącego Monaco Yacht Show. Co ważniejsze, projekt wskazuje, że systemy napędowe z ogniwami paliwowymi oraz zaawansowane zarządzanie energią mogą być stosowane nie tylko w motoryzacji, ale także na dużych platformach morskich, wyznaczając kierunek zrównoważonego rozwoju bezemisyjnych napędów w transporcie.
Źródło: autoevolution
Zostaw komentarz