Mercedes-AMG GT XX Concept: Nowa Era Elektrycznych Sportowych Limuzyn | Vecar.pl – Najnowsze wiadomości motoryzacyjne, testy, premiery i technologie
Mercedes-AMG GT XX Concept: Nowa Era Elektrycznych Sportowych Limuzyn

Mercedes-AMG GT XX Concept: Nowa Era Elektrycznych Sportowych Limuzyn

2025-06-26
0 Komentarze Tomasz Wójcik

5 Minuty

Mercedes-AMG GT XX Concept: Nowa era elektrycznych sportowych limuzyn

Mercedes-AMG zaprezentował swoją najnowszą wizję przyszłości motoryzacji — model GT XX Concept. Ten w pełni elektryczny super sedan wyznacza nowe standardy, oferując nie tylko imponującą moc i zaawansowane technologie, ale także wciągające doznania z jazdy, podkreślone legendarnym brzmieniem silnika V8. Premiera modelu potwierdza aspiracje Mercedes-AMG w segmencie ultrawysokowydajnych limuzyn elektrycznych, konkurując czołowo z takimi modelami jak Lucid Air Sapphire czy Porsche Taycan Turbo GT.

Design: Śmiały krok w estetyce pojazdów elektrycznych

Mercedes-AMG GT XX Concept zachwyca sylwetką z każdego kąta. Wyrazisty design łączy tradycję z innowacją — przód pojazdu nawiązuje do legendarnego modelu C111, a pomarańczowy lakier przyciąga uwagę. Chociaż przód może wydawać się niekonwencjonalny, cała linia GT XX jest aerodynamiczna i natychmiast rozpoznawalna jako Mercedes-Benz.

Kluczową rolę w projekcie odgrywa efektywność aerodynamiczna. Inżynierowie AMG osiągnęli niezwykły współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,198 — niemal identyczny jak rekordowy Lucid Air (0,197) — dzięki wielu innowacjom. Wyróżniają się tu karbonowe osłony kół z pięcioma ruchomymi panelami, które dostosowują się do potrzeb wentylacji hamulców, zarazem minimalizując opór powietrza. Co ważne, system zasilany jest energią kinetyczną generowaną podczas jazdy, a nie przez główną baterię, i nie zwiększa masy pojazdu bardziej niż tradycyjne rozwiązania.

Innowacyjne i zrównoważone wnętrze

Wnętrze GT XX Concept zamienia kabinę w futurystyczną, luksusową przestrzeń wykonaną z myślą o zrównoważonym rozwoju. Szerokie, karbonowe fotele kubełkowe z indywidualnie dopasowaną pianką, tworzoną na podstawie cyfrowego skanu sylwetki, podkreślają sportowy rodowód samochodu. Do produkcji obić i wykończenia wnętrza użyto recyklingowanych opon wyścigowych GT3, co wzmacnia proekologiczne podejście AMG i nadaje kabinie wyjątkowy charakter. Dodatkowe akcenty pomarańczowe oraz nastrojowe podświetlenie podkreślają technologiczny styl limuzyny.

Pod względem technologii uwagę przykuwa duży, podwójny ekran dotykowy oraz kierownica o kształcie yoke, wyposażona w obrotowe przełączniki i manetki zmiany biegów. Zapewniają one intuicyjne i emocjonujące wrażenia z jazdy, zgodnie z tradycją najbardziej zaawansowanych modeli AMG.

Układ napędowy: Potężna moc i nowoczesna technologia

Mercedes-AMG GT XX Concept wyróżnia się zaawansowanym, elektrycznym zespołem napędowym. Główna instalacja 800-woltowa współpracuje z nowoczesnym akumulatorem, zapewniającym szybkie ładowanie — nawet do 850 kW na znacznej części krzywej ładowania. Jak deklaruje AMG, pozwala to na doładowanie zasięgu do 400 km w zaledwie 5 minut, ustanawiając nowy standard wśród elektrycznych limuzyn sportowych.

Napęd na wszystkie koła realizowany jest przez dwa zespoły napędowe (EDU), w których umieszczono trzy silniki o strumieniu osiowym — dwa z tyłu i jeden z przodu. Zestaw generuje imponujące 1340 KM, wyprzedzając Lucid Air Sapphire (1234 KM) i konkurując z liderem segmentu jakim jest Porsche Taycan Turbo GT, minimalnie ustępując Xiaomi SU7 Ultra (1548 KM).

Każdy silnik w EDU ma własną przekładnię planetarną oraz wodno-chłodzoną przetwornicę; nie tylko silniki, ale również mechanizmy przekładni są indywidualnie chłodzone olejem, co poprawia zarządzanie temperaturą. Przednia oś może być odłączana podczas jazdy ze stałą prędkością lub dohamowania, podnosząc efektywność pojazdu. Bezpośrednio chłodzone cylindryczne ogniwa akumulatorowe, opracowane według własnej specyfikacji AMG, zapewniają świetne odprowadzanie ciepła i wysoką wydajność nawet w trakcie ekstremalnych sesji na torze.

Charakterystyczne brzmienie AMG i doświadczenia z jazdy

W modelu AMG nie może zabraknąć emocjonującego brzmienia. Mimo że GT XX Concept to samochód elektryczny, dzięki zaawansowanej inżynierii dźwięku generuje on cyfrowo nawiązanie do dźwięku silnika V8. Specjalne głośniki ukryte w obudowach reflektorów zapewniają realistyczne doznania akustyczne zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. Według prezesa AMG, Michaela Schiebe, jest to „najlepszy V8, jaki kiedykolwiek stworzyliśmy — nawet jeśli w wersji cyfrowej”. Obecność manetek oraz symulowanej zmiany biegów jeszcze bardziej zwiększa zaangażowanie kierowcy, przypominając rozwiązania stosowane w sportowych elektrykach, takich jak Hyundai Ioniq 5 N.

Osiągi, pozycjonowanie rynkowe i perspektywy

Dzięki GT XX Concept Mercedes-AMG wyznacza nowe kierunki dla sportowych limuzyn elektrycznych. Połączenie wyjątkowych osiągów, nowatorskich technologii oraz niepodrabialnej tożsamości marki potwierdza, że Affalterbach chce być liderem epoki wydajnych aut na prąd. Choć elementy pokazowe, takie jak płynny lakier czy efektowny tylny pas LED mogą nie pojawić się w wersji produkcyjnej ze względów prawnych, większość rozwiązań technicznych i inżynieryjnych jest już gotowa do zastosowania w architekturze AMG Electric Architecture (AMG.EA), która stanie się podstawą przyszłych topowych modeli AMG EV.

Konkurencja i wyzwania globalne

Nowa elektryczna super limuzyna AMG będzie musiała zmierzyć się z ostrą międzynarodową konkurencją. Lucid Air Sapphire i Porsche Taycan Turbo GT ustanowiły poprzeczkę bardzo wysoko, lecz unikalne połączenie osiągów, luksusu oraz tożsamości marki czyni GT XX godnym rywalem. Warto dodać, że na rynku chińskim właśnie pojawił się Xiaomi SU7 Ultra, który w wielu aspektach dorównuje lub nawet przewyższa Mercedesa.

Nie bez znaczenia są także czynniki geopolityczne i ekonomiczne. Produkowany w Niemczech nowy AMG EV może podlegać wysokim cłom importowym w Stanach Zjednoczonych; dodatkowo rosnące koszty baterii oraz wyzwania związane z łańcuchem dostaw to wspólne problemy wszystkich producentów nowoczesnych samochodów elektrycznych segmentu premium.

Zobowiązanie AMG do czysto elektrycznych osiągów

W czasie, gdy niektórzy producenci stawiają na ciężkie, złożone hybrydy, Mercedes-AMG jasno określa swoją wizję przyszłości. Skupienie na całkowicie elektrycznych modelach, jak GT XX Concept, to odważny krok w kierunku bezemisyjnej i zaawansowanej motoryzacji. To dowód, że natychmiastowa reakcja na gaz, spektakularny design oraz emocje mogą współistnieć z minimalizacją emisji CO2. Fani motoryzacji mogą oczekiwać elektrycznej przyszłości, w której dreszczyk emocji towarzyszący dźwiękowi V8 pozostanie z nami, choć już w nowoczesnej, przyjaznej środowisku wersji cyfrowej.

Mercedes-AMG GT XX Concept pokazuje, jak daleko mogą sięgnąć pasja, innowacja i sportowe osiągi w epoce elektryfikacji. Wraz z nadchodzącą premierą pierwszego seryjnego elektrycznego AMG, ten super sedan otwiera nowy rozdział dla Mercedes-Benz i definiuje pojęcie luksusowego, elektrycznego samochodu sportowego przyszłości.

Hej! Tu Tomek. Od dzieciaka marzyłem o testowaniu samochodów – dziś spełniam to marzenie jako recenzent. Uwielbiam porównywać modele, sprawdzać ich mocne i słabe strony i dzielić się z Wami rzetelną o

Komentarze

Zostaw komentarz