Hyundai do 2030: skala, elektryfikacja i nowe segmenty

Komentarze
Hyundai do 2030: skala, elektryfikacja i nowe segmenty

5 Minuty

Hyundai przedstawia ambitną mapę drogową: skala, elektryfikacja i nowe segmenty

Hyundai Motor Company podczas pierwszego CEO Investor Day odbywającego się poza Koreą Południową ujawniło agresywny plan rozwoju oparty na dużych inwestycjach, regionalnych strategiach produktowych i nowych segmentach pojazdów. Producent planuje zainwestować 77,3 biliona wonów (ponad 53,5 mld USD) do 2030 r., aby zwiększyć moce produkcyjne, rozwijać pojazdy definiowane oprogramowaniem (software-defined vehicles, SDV) i przyspieszyć elektryfikację układów napędowych.

Główne założenie: 5,5 mln samochodów, 3,3 mln zelektryfikowanych

W centrum strategii znajduje się cel sprzedaży globalnej na poziomie 5,5 mln samochodów do 2030 r., z czego 3,3 mln z nich ma być zelektryfikowanych — mieszanka samochodów w pełni elektrycznych (BEV), hybryd oraz nowo zapowiedzianych Extended Range EV (EREV). Hyundai realizuje zarówno działania skoncentrowane na produktach, jak i na produkcji: wchodzi w nowe segmenty, jednocześnie zwiększając zdolności fabryk i możliwości programowe.

Plan uwzględnia specyfikę rynków. Hyundai będzie pogłębiać regionalizację — projektując i produkując pojazdy bliżej docelowych rynków. Przykłady ogłoszone to Ioniq 3 dla Europy, lokalnie zaprojektowany EV dla Indii oraz modele produkowane w Chinach, takie jak Elexio i elektryczny sedan.

Średniej wielkości pickup typu body-on-frame na rynek północnoamerykański

Jednym z najbardziej znaczących ogłoszeń dla kupujących w USA i Kanadzie jest nowy średniej wielkości pickup typu body-on-frame, planowany do premiery do 2030 r. Ten pojazd jest niezależny od wspólnego projektu Hyundaia i General Motors na Amerykę Środkową i Południową i celuje w tradycyjnych nabywców pickupów ceniących holowanie, wytrzymałość terenową i modułową użyteczność.

Pozycjonowanie rynkowe sprawi, że ten pickup będzie konkurował z ugruntowanymi rywalami, takimi jak Toyota Tacoma, a nie z unibody Hyundai Santa Cruz czy Honda Ridgeline. Santa Cruz, mniejszy unibody zbudowany w USA, miała trudności z dorównaniem sukcesowi konkurentów takich jak Meksykiem produkowany Ford Maverick. Przejście na architekturę body-on-frame sygnalizuje zamiar Hyundaia rywalizacji o klientów podobnych do fanów Bronco, Wrangler czy 4Runner oraz możliwość rozszerzenia oferty o odmiany atrakcyjne dla użytkowników terenowych i komercyjnych.

Gdzie to pasuje w gamie

Podejście Hyundaia łączy kilka strategii:

  • Poszerzenie segmentów: średniej wielkości pickup i lekkie pojazdy użytkowe.
  • Modele regionalne: Ioniq 3 skoncentrowany na Europie, lokalny EV dla Indii, Elexio z Chin.
  • Zakres zelektryfikowania: oferty BEV, hybrydowe i EREV oraz marka Genesis we wszystkich rodzajach napędu.

Produkcja, oprogramowanie i baterie: nacisk na infrastrukturę

Rozbudowa produkcji jest kluczowa dla osiągnięcia celu sprzedażowego. W USA zakład Metaplant America (HMGMA) Grupy Hyundai Motor w stanie Georgia przejdzie do Fazy 2, zwiększając zdolność produkcyjną o 200 000 pojazdów do 2028 r. dzięki inwestycji 2,7 mld USD i tworząc około 3 000 miejsc pracy. Globalnie model Software-Defined Factory Hyundaia ma dodać około 1,2 mln jednostek zdolności produkcyjnej.

W obszarze technologii Hyundai inwestuje w platformę Software-Defined Vehicle (SDV), architekturę High-Performance Vehicle Computer dla ciągłych aktualizacji over-the-air i funkcji opartych na sztucznej inteligencji oraz w systemy baterii następnej generacji. Chmurowy system zarządzania baterią ma pojawić się w 2026 r. Firma planuje także wprowadzić pierwsze modele EREV w 2027 r., celując w zasięg ponad 600 mil — cecha mogąca przyciągnąć kupujących oczekujących efektywności EV i pewności w długodystansowych podróżach.

Genesis, partnerstwa i autonomia

Marka premium Hyundaia, Genesis, wdroży napędy EREV, hybrydowe i BEV w całej gamie, w tym w nadchodzącym flagowym SUV-ie, z celem dostarczenia około 350 000 samochodów Genesis na świecie do 2030 r.

Strategiczne alianse pozostają elementem strategii. Hyundai kontynuuje współpracę z Waymo nad technologią w pełni autonomicznej jazdy, a prototypy Ioniq 5 są już testowane na publicznych drogach w Stanach Zjednoczonych. Producent utrzymuje także znane partnerstwo strategiczne z General Motors oraz współprace z podmiotami branżowymi, takimi jak Amazon Autos.

Najważniejsze informacje:

  • Inwestycja 77,3 biliona wonów do 2030 r.
  • Cel sprzedaży globalnej: 5,5 mln; 3,3 mln zelektryfikowanych
  • Nowy pickup body-on-frame średniej wielkości na Amerykę Północną (do 2030 r.)
  • Faza 2 HMGMA dodaje 200 tys. zdolności produkcyjnej i ~3 000 miejsc pracy
  • Wprowadzenie EREV oczekiwane w 2027 r. z zasięgiem >600 mil

Strategia Hyundaia jest kompleksowa: zwiększenie mocy produkcyjnych, lokalizacja produktów, pogłębienie elektryfikacji i wdrażanie architektur pojazdów z oprogramowaniem w centrum uwagi. Dla konsumentów i obserwatorów branży efektem będzie szerszy mix produktów — od regionalnych EV i długodystansowych EREV po masowy pickup body-on-frame — wsparty fabrykami i oprogramowaniem zaprojektowanymi pod szybkie iteracje i skalowanie.

Źródło: autoevolution

Zostaw komentarz

Komentarze