5 Minuty
Wstęp: Prawdziwa "królowa garażu" znów na ulicy
Ten perfekcyjnie zachowany Porsche 911 Speedster z 1989 roku — wzorowa "królowa garażu" — przez ponad trzy dekady chroniony był przed wpływem warunków atmosferycznych i zużyciem na drogach, pokonując zaledwie 4 200 kilometrów w ciągu 36 lat. Teraz, znany sąsiad i miłośnik aut Jay Leno ma zaszczyt dopisać kilka cennych kilometrów, prowadząc ten model podczas dynamicznej przejażdżki po południowej Kalifornii. Właścicielem auta jest aktor i lektor Rino Romano, który posiada Speedstera od 15 lat i niedawno podjął decyzję, by pozwolić temu klasycznemu 911 częściej cieszyć się słońcem i asfaltem.
Historia i Dziedzictwo: Legenda Speedstera
Nazwa Speedster zajmuje wyjątkowe miejsce w historii Porsche, sięgając lat 50. XX wieku. Austriacki importer Max Hoffman przekonał Porsche do stworzenia lżejszego, bardziej przystępnego cenowo roadstera z myślą o rynku amerykańskim, szczególnie słonecznej Kalifornii. Debiutujący w 1954 roku model powstał jako minimalistyczna, zorientowana na kierowcę wersja 356/911, z niską, pochyloną przednią szybą, kubełkowymi fotelami i prostym składanym dachem przeznaczonym do awaryjnego użycia. Priorytetem były oszczędności na wadze i kosztach, rezygnowano z klimatyzacji czy rozbudowanych ozdób, a o poduszkach powietrznych nikt nawet nie myślał.
Strategia okazała się sukcesem — Speedster stał się ikoną kultury motoryzacyjnej, przyciągając zarówno gwiazdy, jak i wyścigowych entuzjastów. Nawet James Dean w 1955 roku zamienił swojego MG na Speedstera w wersji Super.
.avif)
Stylistyka i Karoseria: "Turbo Look" ze sportowym charakterem
Porsche 911 Speedster z kolekcji Rino Romano zachowało fabryczny lakier i większość oryginalnych detali, jednocześnie wyróżniając się nowocześniejszą, poszerzoną sylwetką "Turbo Look". Rozszerzone nadkola, szersze felgi oraz zderzaki w stylu Turbo z epoki nadają autu bardziej dynamiczną prezencję, nie tracąc przy tym klasycznych proporcji 911 z długą maską i krótkim tyłem. Obniżona przednia szyba podkreśla nisko osadzoną pozycję kierowcy i zapewnia niepowtarzalną radość z jazdy na otwartym powietrzu — kwintesencję filozofii Speedster.
Wnętrze i ergonomia
Wnętrze zachowało się w niemal idealnym stanie: niska pozycja za kierownicą, sportowe, trzymające fotele, minimalistyczna deska rozdzielcza oraz analogowe zegary zapewniają kierowcy pełnię doznań. Projekt silnie koncentrował się na frajdzie z jazdy, a nie na luksusie — nie znajdziemy tu rozbudowanej klimatyzacji czy zaawansowanego systemu audio.
Osiągi i Dane Techniczne
Za tylną klapą pracuje wolnossący, sześciocylindrowy, 3,2-litrowy bokser chłodzony powietrzem — klasyczny silnik Porsche doceniany przez entuzjastów. W wersji amerykańskiej generuje 217 KM, a europejskie odmiany osiągają około 231 KM. Napęd przekazywany jest na tylną oś przez 5-biegową manualną skrzynię, co zapewnia czystą i mechaniczną więź między kierowcą a samochodem.
Najważniejsze parametry:
- Silnik: bokser 3.2l chłodzony powietrzem
- Moc: 217 KM (USA) / ~231 KM (Europa)
- Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa
- Przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 5,7 s
- Prędkość maksymalna: ok. 241 km/h
- Masa: "Turbo Look" ok. 1 247 kg; wersje wąskokadłubowe ok. 1 200 kg
- Wyprodukowano: 2 104 sztuk Speedstera; ok. 800 w wersji szerokokadłubowej "Turbo Look"
Kombinacja niskiej masy oraz responsywnego silnika sprawiała, że Speedster był niezwykle angażujący w prowadzeniu. Choć nie dorównuje osiągom najnowszych modeli Porsche z 2025 roku, to dzięki manualnym doznaniom i zwinności przewyższa je charakterem i autentycznością, której nie dają nowoczesne SUV-y czy crossovery.
.avif)
Wrażenia z jazdy: Opinia Jaya Leno
Jay Leno określa prowadzenie tego modelu jako "czysta frajda" i podkreśla, że czuje się jak nowe auto — to efekt troskliwej opieki Rino Romano. Kierowca siedzi tuż przy ziemi, przed sobą widzi długą maskę, a z tyłu rozbrzmiewa charakterystyczny bokser — esencja doświadczeń za kierownicą tylnosilnikowego Porsche. Mimo obniżonej szyby, wiatr jest dobrze kontrolowany, a prowadzenie angażujące i skoncentrowane.
Miejsce na rynku i kolekcjonerska wartość
Porsche 911 Speedster z 1989 roku ma wyjątkową pozycję na rynku samochodów klasycznych i kolekcjonerskich. Ograniczona liczba egzemplarzy, legenda Speedstera oraz kultowy, chłodzony powietrzem silnik 3,2l przyciągają uwagę kolekcjonerów. Szczególnie poszukiwane są wersje "Turbo Look" za ich unikalną stylistykę oraz bardziej sportowy charakter.
W porównaniu do współczesnych modeli Porsche, takich jak Cayenne czy Macan, 911 Speedster z 1989 roku to zupełnie inne podejście: auto lekkie, proste, analogowe i stworzone z myślą o czystej przyjemności z jazdy. Dobrze zachowane egzemplarze, zwłaszcza z udokumentowanym przebiegiem i historią — jak ten należący do Romano — osiągają dziś wysokie ceny na rynku klasyków.
.avif)
Porównanie z innymi klasykami
- Wobec klasycznych 911 Carrera i Targa: Speedster jest bardziej skoncentrowany na kierowcy, rzadszy, z niższą szybą i minimalistycznym charakterem.
- Wobec współczesnych 911: Nowoczesne 911 wygrywają mocą i technologiami, lecz nie mają tak analogowego charakteru i mechanicznej czystości, który wyróżnia Speedstera z 1989.
- Na tle innych klasycznych roadsterów: Speedster dzięki silnikowi bokser i silnikowi umieszczonemu z tyłu oferuje wyjątkowe doznania na tle brytyjskich czy włoskich roadsterów z silnikiem z przodu.
.avif)
Podsumowanie: Po to są, żeby jeździć
Decyzja Rino Romano o częstszym używaniu swojego Speedstera jest przypomnieniem, po co powstały takie auta: do dynamicznej jazdy i odkrywania drogi. Jay Leno swoim entuzjazmem udowadnia, że Porsche 911 Speedster to samochód, który zdecydowanie powinien wyjechać z garażu. Dla entuzjastów ceniących autentyczny charakter Porsche, ten model łączy historyczny prestiż, prawdziwą przyjemność z prowadzenia i wysoką wartość kolekcjonerską.
Niezależnie od tego, czy planujesz zakup klasycznego Porsche, jesteś właścicielem zastanawiającym się, czy wypuścić swoją królowę garażu na trasę, czy po prostu interesujesz się historią motoryzacji — ten Speedster doskonale pokazuje, dlaczego takie auta są wciąż uwielbiane przez miłośników analogowej jazdy na całym świecie.
Źródło: autoevolution

Komentarze