Nowa era szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych

Nowa era szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych

0 Komentarze Anna Majewska

4 Minuty

Nowa era szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych

Od zawsze oczekiwano, że ładowanie samochodów elektrycznych kiedyś stanie się na tyle szybkie, by konkurować z krótkim pit stopem. Mercedes-Benz i Mercedes‑AMG zrobiły właśnie znaczący krok w tym kierunku. Po efektownych testach z Concept AMG GT XX niemiecka marka ogłosiła wdrożenie nowego, o dużej mocy rozwiązania do ładowania, inspirowanego tym demonstratorem — zdolnego drastycznie skrócić czas ładowania i dodać do 202 mil (325 km) zasięgu WLTP w ciągu dziesięciu minut dla modelu Mercedes‑E.

Historyczne megawatowe demo i co udowodniło

Concept AMG GT XX ustanowił wiele rekordów torowych, a następnie zwrócił uwagę mediów, osiągając ponad jeden megawat mocy ładowania przy użyciu pojedynczego, chłodzonego cieczą kabla CCS. Prototyp przekroczył próg megawata już 0,5 sekundy po rozpoczęciu i utrzymał maksymalną moc 1 041 kW przy prądach sięgających 1 176 A przez około dwie i pół minuty. W praktyce odpowiada to dodawaniu około 17,3 kWh na minutę — czyli mniej więcej 78 mil (125 km) WLTP w ciągu jednej minuty — demonstrując, co może dostarczyć następna generacja szybkiego ładowania EV.

Co to jest HYC1000? Technologia i architektura

Modułowa architektura dużej mocy

Mercedes wdroży rozwiązanie oparte na technologii Alpitronic nazwane HYC1000 w wybranych parkach ładowania Mercedes‑Benz w Europie i Ameryce Północnej, począwszy od 2026 roku. W przeciwieństwie do konwencjonalnych ładowarek, które mają jednostkę zasilającą w każdej kolumnie (co zwykle ogranicza kolumnę do jednego lub dwóch punktów ładowania), HYC1000 wykorzystuje zewnętrzną, modułową jednostkę mocy. Ta zewnętrzna jednostka może dostarczać do 1 000 kW przy 800 A i inteligentnie rozdzielać energię pomiędzy wieloma punktami ładowania, z których każdy jest zdolny do dostarczenia nawet 600 kW przy 800 V.

Kompatybilność i kable

Mercedes i Alpitronic pracują także nad tym, by wersje komercyjne były kompatybilne zarówno z CCS, jak i NACS w Ameryce Północnej, co zwiększy użyteczność stacji dla różnych marek i platform pojazdów.

Specyfikacja pojazdu, bateria i konsekwencje dla osiągów

Ustanawiający rekord koncept AMG wykorzystał specjalną baterię wysokiego napięcia z około 3 000 wysokich, cienkich ogniw cylindrycznych i chemią NCMA (nikiel, kobalt, mangan, aluminium) o gęstości energii bliskiej 300 Wh/kg. Choć Mercedes nie ujawnił całkowitej pojemności, ta architektura ogniw i aktywne chłodzenie umożliwiły wyjątkowo wysokie tempo ładowania. W produkcyjnych samochodach — Mercedes‑AMG zasugerował, że nadchodzi czterodrzwiowy model o wysokich osiągach — taki projekt baterii byłby konieczny, aby bezpiecznie przyjmować ultrawysokie prądy ładowania bez przegrzewania.

Pozycjonowanie na rynku i konkurencja

Mercedes pozycjonuje HYC1000 jako premiumowy element sieci szybkiego ładowania, który będzie obsługiwał klientów wszystkich marek. Firma już zarządza 80 hubami ładowania na świecie i planuje zwiększyć liczbę szybkich punktów ładowania do 10 000 do końca dekady. W porównaniu z obecnymi publicznymi ładowarkami DC, modułowe skalowanie mocy i wielopunktowy rozdział HYC1000 oferują lepszą przepustowość i elastyczność — istotne zalety dla hubów przy autostradach i lokalizacji o dużym natężeniu ruchu.

Porównania i perspektywy

W porównaniu z wiodącymi dziś ładowarkami 350 kW, HYC1000 celuje w znacznie wyższe moce szczytowe i szybsze czasy doładowania. Mercedes twierdzi, że standardowy EV, taki jak elektryczny CLA, może zyskać 202 mile (325 km) w dziesięć minut przy 600 kW; prototypowa jednostka Alpitronic użyta w testach AMG mogłaby teoretycznie dodać około 249 mil (400 km) w pięć minut, jeśli byłaby sparowana z samochodem i baterią zaprojektowanymi do ładowania megawatowego. Szeroka adopcja będzie zależała od konstrukcji baterii w pojazdach, infrastruktury sieciowej i ujednolicenia kompatybilności kabli, ale architektura HYC1000 to wyraźny krok naprzód w kierunku praktycznego ultraszybkiego ładowania.

Źródło: autoevolution

Cześć! Nazywam się Anna i od lat z pasją śledzę świat motoryzacji. Każdego dnia wyszukuję najświeższe wiadomości, nowinki i premiery modeli, abyś był zawsze na bieżąco. Uwielbiam dzielić się wiedzą i

Komentarze

Zostaw komentarz