3 Minuty
Ambicje Cupra w Ameryce Północnej wstrzymane wobec globalnych zmian na rynku motoryzacyjnym
Dynamiczna marka samochodów sportowych należąca do Grupy Volkswagen, Cupra, właśnie odnotowała najlepsze półroczne wyniki sprzedaży w historii. Mimo rosnącego światowego popytu na pojazdy o wysokich osiągach, hiszpańska marka ogłosiła znaczącą zmianę w swoich planach – długo oczekiwane wejście na rynek motoryzacyjny USA zostało odłożone na czas nieokreślony.
Przyczyny opóźnionego debiutu Cupra w Stanach Zjednoczonych
Decyzja o przesunięciu debiutu w USA do 2030 roku wynika z dynamicznie zmieniającej się sytuacji w branży. Cupra wskazuje na kilka istotnych wyzwań, takich jak zmienne trendy konsumpcyjne, spowolnienie tempa adaptacji samochodów elektrycznych (EV) w Ameryce Północnej czy nowe regulacje handlowe skutkujące wyższymi stawkami celnymi. Po zmianach w umowie handlowej pomiędzy USA a Unią Europejską, cła na import europejskich aut wzrosły z 2,5% do aż 15%. To poważnie wpływa na koszty producentów oraz przyszłych klientów w Stanach Zjednoczonych.
Ambitna oferta pojazdów elektrycznych na rynek amerykański
Cupra miała ambitne plany na podbój amerykańskiego sektora motoryzacji. Marka zamierzała rozpocząć sprzedaż od dwóch elektrycznych crossoverów: całkowicie elektrycznego następcy popularnego Formentora oraz większego SUV-a typu BEV, dostosowanego do potrzeb rodzin w USA. Drugi z modeli miał być produkowany w fabryce Volkswagen Group w Ameryce Północnej, prawdopodobnie w Meksyku – obecnie objętym nawet 30-procentowym cłem eksportowym do Stanów Zjednoczonych. Równocześnie prowadzone były rozmowy z dużymi sieciami dealerskimi, jak Penske, które miały umożliwić sprzedaż samochodów elektrycznych, hybryd plug-in oraz modeli spalinowych Cupra w USA.
Specyfikacje, design i pozycjonowanie modeli Cupra
Cupra znana jest z wyrazistego designu, dynamicznych osiągów i technologii inspirowanej sportami motorowymi. Planowane elektryczne crossovery miały oferować najnowocześniejsze układy napędowe, zaawansowaną elektronikę oraz sportowe, a zarazem funkcjonalne wnętrza – atrybuty doceniane przez kierowców poszukujących emocji i nowoczesnych rozwiązań. W porównaniu do konkurencji, takiej jak Tesla Model Y czy Ford Mustang Mach-E, modele Cupra wyróżniają się europejskim stylem i sportowym charakterem, mierząc w premium segment elektrycznych SUV-ów w USA.
Cupra pozostaje otwarta na przyszłe okazje rynkowe
Mimo zawodu miłośników marki w Ameryce Północnej, Cupra zapewnia, że nie rezygnuje całkowicie z planów wejścia na rynek USA. Jak podkreśla Sven Schuwirth, Wiceprezes ds. Sprzedaży, Marketingu i Obsługi posprzedażnej, firma będzie uważnie obserwować zmiany globalne i elastycznie dostosowywać strategie oraz terminy do realizacji długofalowych celów. Jeśli sytuacja handlowa ulegnie poprawie w ciągu kilku lat, marzenie o obecności samochodów Cupra na amerykańskich drogach może się ziścić.
Wpływ ceł na globalną działalność Cupra – wzrost mimo przeszkód
Wzrost stawek celnych dotyczy nie tylko rynku amerykańskiego. Elektryczny SUV Tavascan, produkowany w Chinach, podlega wysokim, ponad 31-procentowym cłom przy imporcie do Europy. Mimo tych trudności, Cupra dynamicznie się rozwija – w pierwszej połowie 2025 roku dostawy wzrosły o 33,4%, osiągając 167 600 pojazdów. To dowód na rosnącą reputację marki za oferowanie innowacyjnych, designerskich i emocjonujących samochodów, nawet w obliczu nowych wyzwań branżowych.
Źródło: carscoops

Komentarze