Plany ekspansji Cupra w Ameryce Północnej opóźnione przez zmiany branżowe | Vecar.pl – Najnowsze wiadomości motoryzacyjne, testy, premiery i technologie
Plany ekspansji Cupra w Ameryce Północnej opóźnione przez zmiany branżowe

Plany ekspansji Cupra w Ameryce Północnej opóźnione przez zmiany branżowe

2025-07-29
0 Komentarze Anna Majewska

3 Minuty

Ambicje Cupra w Ameryce Północnej wstrzymane wobec globalnych zmian na rynku motoryzacyjnym

Dynamiczna marka samochodów sportowych należąca do Grupy Volkswagen, Cupra, właśnie odnotowała najlepsze półroczne wyniki sprzedaży w historii. Mimo rosnącego światowego popytu na pojazdy o wysokich osiągach, hiszpańska marka ogłosiła znaczącą zmianę w swoich planach – długo oczekiwane wejście na rynek motoryzacyjny USA zostało odłożone na czas nieokreślony.

Przyczyny opóźnionego debiutu Cupra w Stanach Zjednoczonych

Decyzja o przesunięciu debiutu w USA do 2030 roku wynika z dynamicznie zmieniającej się sytuacji w branży. Cupra wskazuje na kilka istotnych wyzwań, takich jak zmienne trendy konsumpcyjne, spowolnienie tempa adaptacji samochodów elektrycznych (EV) w Ameryce Północnej czy nowe regulacje handlowe skutkujące wyższymi stawkami celnymi. Po zmianach w umowie handlowej pomiędzy USA a Unią Europejską, cła na import europejskich aut wzrosły z 2,5% do aż 15%. To poważnie wpływa na koszty producentów oraz przyszłych klientów w Stanach Zjednoczonych.

Ambitna oferta pojazdów elektrycznych na rynek amerykański

Cupra miała ambitne plany na podbój amerykańskiego sektora motoryzacji. Marka zamierzała rozpocząć sprzedaż od dwóch elektrycznych crossoverów: całkowicie elektrycznego następcy popularnego Formentora oraz większego SUV-a typu BEV, dostosowanego do potrzeb rodzin w USA. Drugi z modeli miał być produkowany w fabryce Volkswagen Group w Ameryce Północnej, prawdopodobnie w Meksyku – obecnie objętym nawet 30-procentowym cłem eksportowym do Stanów Zjednoczonych. Równocześnie prowadzone były rozmowy z dużymi sieciami dealerskimi, jak Penske, które miały umożliwić sprzedaż samochodów elektrycznych, hybryd plug-in oraz modeli spalinowych Cupra w USA.

Specyfikacje, design i pozycjonowanie modeli Cupra

Cupra znana jest z wyrazistego designu, dynamicznych osiągów i technologii inspirowanej sportami motorowymi. Planowane elektryczne crossovery miały oferować najnowocześniejsze układy napędowe, zaawansowaną elektronikę oraz sportowe, a zarazem funkcjonalne wnętrza – atrybuty doceniane przez kierowców poszukujących emocji i nowoczesnych rozwiązań. W porównaniu do konkurencji, takiej jak Tesla Model Y czy Ford Mustang Mach-E, modele Cupra wyróżniają się europejskim stylem i sportowym charakterem, mierząc w premium segment elektrycznych SUV-ów w USA.

Cupra pozostaje otwarta na przyszłe okazje rynkowe

Mimo zawodu miłośników marki w Ameryce Północnej, Cupra zapewnia, że nie rezygnuje całkowicie z planów wejścia na rynek USA. Jak podkreśla Sven Schuwirth, Wiceprezes ds. Sprzedaży, Marketingu i Obsługi posprzedażnej, firma będzie uważnie obserwować zmiany globalne i elastycznie dostosowywać strategie oraz terminy do realizacji długofalowych celów. Jeśli sytuacja handlowa ulegnie poprawie w ciągu kilku lat, marzenie o obecności samochodów Cupra na amerykańskich drogach może się ziścić.

Wpływ ceł na globalną działalność Cupra – wzrost mimo przeszkód

Wzrost stawek celnych dotyczy nie tylko rynku amerykańskiego. Elektryczny SUV Tavascan, produkowany w Chinach, podlega wysokim, ponad 31-procentowym cłom przy imporcie do Europy. Mimo tych trudności, Cupra dynamicznie się rozwija – w pierwszej połowie 2025 roku dostawy wzrosły o 33,4%, osiągając 167 600 pojazdów. To dowód na rosnącą reputację marki za oferowanie innowacyjnych, designerskich i emocjonujących samochodów, nawet w obliczu nowych wyzwań branżowych.

Źródło: carscoops

Cześć! Nazywam się Anna i od lat z pasją śledzę świat motoryzacji. Każdego dnia wyszukuję najświeższe wiadomości, nowinki i premiery modeli, abyś był zawsze na bieżąco. Uwielbiam dzielić się wiedzą i

Komentarze

Zostaw komentarz