4 Minuty
Potęga nie do przebicia: RAM 1500 TRX kontra Aston Martin DBX707
Co jakiś czas świat motoryzacji dostarcza pojedynków na 1/4 mili tak nierównych, że stają się one legendarne. Właśnie tak było, gdy potężnie zmodyfikowany RAM 1500 TRX stanął do rywalizacji z luksusowym Aston Martinem DBX707. To starcie udowodniło, że amerykańska moc V8 na prostych wciąż może rywalizować z najbardziej prestiżowymi SUV-ami sportowymi.
RAM 1500 TRX – Pickup z najwyższej półki
Sercem RAM-a 1500 TRX jest doładowany silnik HEMI V8 o pojemności 6,2 litra, który fabrycznie generuje imponujące 702 KM i 881 Nm momentu obrotowego na cztery koła. Za kierownicą tego amerykańskiego monstrum zasiadł Paul Maric z CarExpert, a potencjał RAM-a w wersji katalogowej już wtedy był groźny dla wielu supersamochodów i sportowych SUV-ów.
Jednak historia tego egzemplarza na tym się nie kończy. Australijska firma Dontex Performance dołożyła do niego podwójne turbodoładowanie, podnosząc moc do niewiarygodnych 1200 KM na tylnej osi – co odpowiada ok. 1412 KM (1431 PS) na wale i aż 1400 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu RAM przyspiesza od 0 do 60 mph w zaledwie 3,1 s, a ćwierć mili pokonuje w 10,71 s z prędkością końcową 208,18 km/h. Te liczby plasują RAM 1500 TRX wśród superaut – co jest rzadkością w segmencie pełnowymiarowych pickupów.
Aston Martin DBX707 – SUV jak supersamochód
Aston Martin DBX707 nie bez powodu nazywany jest „supersamochodem wśród SUV-ów”. Pod maską znajduje się podwójnie doładowane V8 o pojemności 4,0 litra, generujące 707 KM (PS) i 900 Nm momentu. Ten luksusowy SUV kosztuje w USA około 256 000 dolarów – znacznie więcej niż RAM 1500 TRX, którego ceny zaczynają się od około 100 000 dolarów.
W teorii DBX707 robi wrażenie: sprint 0-100 km/h w 3,46 s i czas na 1/4 mili wynoszący 11,32 s, z prędkością 194,13 km/h na mecie. Dla seryjnego SUV-a to wynik wyznaczający nowy standard w swojej klasie.

Pojedynek na 1/4 mili: moc spotyka prestiż
Kiedy obie maszyny stanęły do rywalizacji na prostym odcinku, wyniki okazały się zgodne z przewidywaniami. RAM 1500 TRX zdeklasował Aston Martina w każdym biegu, ledwo pozostawiając brytyjskiemu SUV-owi szansę zobaczenia swoich tylnych świateł. Mimo że oba pojazdy imponowały przyspieszeniem, ekstremalne modyfikacje RAM-a dały mu wyraźną przewagę na torze.
Dla obiektywizmu warto wspomnieć, że Aston Martin startował na mokrej nawierzchni, co utrudniło efektywne przeniesienie mocy. Różnica była jednak czytelna – RAM TRX był o 0,36 sekundy szybszy do 100 km/h i pokonał 1/4 mili o 0,61 sekundy szybciej niż DBX707.
Styl i prezencja
RAM 1500 TRX prezentuje się wyjątkowo agresywnie – masywna sylwetka, szerokie nadkola i dynamiczny przód szczególnie zwracają uwagę po zastosowanych modyfikacjach. Z kolei DBX707 to kwintesencja brytyjskiej elegancji, skrywająca pod opływowym nadwoziem napęd na cztery koła i starannie zoptymalizowaną aerodynamikę dla stabilności przy wysokich prędkościach.
Oferta rynkowa i alternatywy
Ponieważ produkcja RAM-a 1500 TRX na rok 2025 została tymczasowo wstrzymana, miłośnicy mocnych pickupów mają do wyboru alternatywy, takie jak Chevrolet Silverado 1500, GMC Sierra 1500 czy Ford F-150. Dla wiernych marce RAM, gama 2024 obejmuje modele od RAM 1500 za ok. 40 tys. dolarów, po mocnego RAM 1500 RHO kosztującego ponad 70 tys. dolarów – oferta szeroko obejmująca wszystkie segmenty pickupów.
Krążą również plotki, że już na początku 2026 roku RAM TRX z silnikiem Hellcat może powrócić, możliwe że z jeszcze większą mocą. Do tego czasu pojedynek 1400-konnej wersji TRX z Aston Martinem DBX707 pozostaje legendą, udowadniając, że w temacie czystej, liniowej prędkości, trudno dorównać potężnemu amerykańskiemu V8 połączonemu z nowoczesną technologią.

Podsumowanie
Jeśli szukasz ekstremalnych osiągów, RAM 1500 TRX pokazuje, jak bardzo pickup może zbliżyć się – a nawet przewyższyć – supersportowe SUV-y w wyścigu na prostej. Zarówno dla fanów motoryzacji, jak i entuzjastów prędkości, to starcie przejdzie do historii, udowadniając, że śmiałe modyfikacje potrafią zmienić zwykłego pickupa w legendę 1/4 mili.
Źródło: autoevolution

Komentarze