3 Minuty
Koniec epoki: Nissan zamyka legendarną fabrykę Oppama
Nissan, jeden z wiodących japońskich producentów samochodów, ogłosił istotny krok w ramach globalnej restrukturyzacji – zakończenie produkcji w swojej znanej fabryce Oppama. Zgodnie z planem, działania produkcyjne w zakładzie zostaną wygaszone do końca roku fiskalnego 2027. To przełomowy moment w historii produkcji samochodów Nissan, który sygnalizuje znaczące zmiany na rynku motoryzacyjnym.
Dziedzictwo innowacji: historia fabryki Oppama
Założona w 1961 roku fabryka Oppama przez ponad sześć dekad odgrywała kluczową rolę w produkcji pojazdów Nissan. Aktualnie zatrudnia około 2 400 osób i odpowiada za montaż popularnych modeli, takich jak Nissan Note oraz Note Aura. W przeszłości zakład ten był również odpowiedzialny za produkcję kultowych modeli, m.in. Nissan Bluebird, Cube, Juke oraz przełomowego elektrycznego Nissana Leaf. Zamknięcie fabryki Oppama odzwierciedla rosnące tempo zmian, z jakimi mierzą się japońskie koncerny motoryzacyjne, reagując na ewoluujące oczekiwania rynku i konsumentów.
Strategiczna restrukturyzacja: Plan Re:Nissan Recovery
Decyzja o zakończeniu działalności w zakładzie Oppama wpisuje się w szeroko zakrojony plan naprawczy Re:Nissan, mający na celu poprawę efektywności i optymalizację produkcji. Według zapowiedzi firmy, obecne i przyszłe modele montowane do tej pory w Oppama zostaną przeniesione do fabryki Kyushu. Zakład ten, działający od 1976 roku, już teraz produkuje ważne modele na rynek krajowy – jak minivan Serena czy SUV X-Trail – oraz eksportowego Nissana Rogue, zapewniając ciągłość dostaw samochodów Nissan.

Wpływ na zaplecze badawczo-rozwojowe
Co istotne, choć produkcja pojazdów zostanie zakończona, rozległy kampus Oppama, w tym Centrum Badań Nissan, obiekt do testów zderzeniowych oraz port morski, pozostaną aktywne. Nissan zadeklarował wolę poszukiwania nowych zastosowań dla terenu zakładu i prowadzenia konsultacji z pracownikami i związkami zawodowymi w kwestii dalszego wsparcia zatrudnionych.
Działania optymalizacyjne i globalna zdolność produkcyjna
Restrukturyzacja Nissana ma na celu zmniejszenie globalnej zdolności produkcyjnej z 3,5 miliona do 2,5 miliona pojazdów rocznie (z wyłączeniem Chin), by zapewnić optymalne wykorzystanie fabryk na poziomie blisko 100%. Ponadto koncern planuje ograniczyć liczbę podstawowych zakładów produkcyjnych na świecie z 17 do 10, co pozwoli na lepszą kontrolę kosztów i uproszczenie operacji. W ramach tych zmian zakończy się również produkcja Nissana NV200 w zakładzie Shatai Shonan w 2026 roku, którą zastąpi nowa generacja pojazdu.

Pozycjonowanie marki i konkurencyjność na rynku
Mimo że restrukturyzacja Nissana jest odpowiedzią na aktualne wyzwania w branży motoryzacyjnej, pozwoli firmie skuteczniej rywalizować z czołowymi producentami w obliczu rosnącej elektryfikacji i zmieniających się potrzeb mobilnych. Przeniesienie produkcji sprzyja bardziej elastycznemu rozwojowi samochodów, optymalnym kosztom skali oraz utrzymaniu wysokiej jakości w gamie modeli – od kompaktowego Nissana Note, przez nowoczesnego elektrycznego Leafa, po crossovery Rogue i X-Trail.

Zaangażowanie w zrównoważony rozwój
Dyrektor generalny Nissana, Ivan Espinosa, określił tę decyzję jako trudną, ale konieczną, podkreślając, że strategia ma przyczynić się do budowy odpornej i zrównoważonej przyszłości firmy. Przekazał także, że Nissan pozostanie aktywny w regionie Oppama i będzie wspierał lokalną społeczność, pielęgnując innowacyjnego ducha, jaki przez dekady charakteryzował fabrykę Oppama.
Nissan a światowi rywale – perspektywa porównawcza
W obliczu wzrastającej konkurencji oraz ekspansji samochodów elektrycznych na globalnych rynkach, podejście konsolidacyjne Nissana może stać się wzorem dla innych producentów. Przed firmą kolejny etap rozwoju, a branża z zainteresowaniem obserwuje, w jaki sposób te decyzje wpłyną na konkurencyjność i zadowolenie kierowców na całym świecie.
Źródło: carscoops

Komentarze