4 Minuty
Dziedzictwo Quadrifoglio trwa: wybór napędu na przyszłość
Fani marki Alfa Romeo z całego świata z niecierpliwością oczekują informacji na temat przyszłości prestiżowego emblematu Quadrifoglio, zwłaszcza w dobie elektryfikacji motoryzacji. Choć spodziewano się, że kolejna generacja Giulia Quadrifoglio i Stelvio Quadrifoglio będzie w pełni elektryczna, ostatnie doniesienia wskazują, że silniki spalinowe (ICE) mogą nadal znaleźć miejsce pod maską najbardziej cenionych modeli performance spod znaku Alfa Romeo.
Prezes Alfa Romeo, Santo Ficili, w rozmowie z Top Gear potwierdził, że marka pragnie zachować sportowego ducha Quadrifoglio. Ficili podkreślił: „Quadrifoglio może być BEV, dlaczego nie? Ale równie dobrze może być z silnikiem spalinowym ICE.” Taka elastyczność strategiczna to dowód zaangażowania Alfa Romeo w zachowanie wyścigowej tradycji, przy jednoczesnym otwarciu na nowoczesne technologie motoryzacyjne.
Specyfikacje: Ambicje elektryczne spotykają klasyczną moc
Przyszłość gamy Quadrifoglio zapowiada wiele emocji oraz innowacji. Były dyrektor generalny marki, Jean-Philippe Imparato, sugerował w pełni elektryczną wersję Stelvio Quadrifoglio, która może zaoferować aż 986 KM (736 kW lub 1 000 PS). Jeżeli te zapowiedzi się potwierdzą, nowa Stelvio Quadrifoglio zyska status superauta i wyznaczy nowe standardy wśród luksusowych SUV-ów.
Nie jest jednak pewne, czy modele produkcyjne osiągną aż tak imponujące parametry. W przypadku pojawienia się wariantów z silnikiem spalinowym lub hybrydowym, można spodziewać się nieco mniejszej mocy, jednak nadal zapewnią one emocje typowe dla Alfa Romeo i nawiązanie do wyścigowego DNA marki.
Zarówno nowa Giulia, jak i Stelvio zostaną zbudowane na platformie STLA Medium. Ta nowoczesna architektura przeszła fazę opóźnień rozwojowych, głównie ze względu na konieczność dostosowania do napędów ICE i hybryd plug-in, obok wersji elektrycznych. Ficili potwierdził, że oba modele zostały przeprojektowane w przedniej części, by zapewnić odpowiednie chłodzenie dla silników benzynowych – to dowód na elastyczność konstrukcji i nacisk na przyjemność z jazdy.

Design: tożsamość Alfa Romeo wciąż kluczowa
Filozofia projektowania Alfa Romeo pozostaje niezmiennie ważna dla marki. Ficili podkreślił: „Kiedy patrzysz na samochód, od razu musisz wiedzieć, że to Alfa.” Projektanci skupiają się na połączeniu atrakcyjnego wyglądu z dynamiczną precyzją i charakterystycznym brzmieniem układu wydechowego oraz doskonałymi osiągami jednostki napędowej. Nowe modele Quadrifoglio zamierzają znaleźć idealny balans pomiędzy zawieszeniem, precyzyjnym układem kierowniczym, wydajnym tłumieniem, a legendarnymi osiągami – wszystko po to, by zapewnić niezapomniane wrażenia z jazdy charakterystyczne dla Alfa Romeo.
Pozycjonowanie rynkowe: pasja ponad skalą produkcji
Mimo rosnącej konkurencji i presji, aby dorównać takim markom jak BMW, Alfa Romeo pozostaje marką niszową skierowaną do pasjonatów motoryzacji. Ficili nie pozostawia wątpliwości: „Musimy zatrzymać klientów, którzy kochają Alfę.” Wierność marce, wyścigowa historia oraz unikalna oferta samochodów sportowych sprawiają, że Alfa Romeo zachowuje wyjątkowy urok. Nowy model Alfa Romeo Junior został stworzony, by przyciągnąć młodszych entuzjastów i połączyć ich z tradycją Alfisti.
Synergie, limitowane edycje i zapowiedź przyszłości
Marka zapowiada także współpracę z Maserati, zwłaszcza w zakresie ekskluzywnych superaut. Ficili zdradza, że mogą pojawić się następcy takich modeli jak 8C czy 6C oraz wyprzedany już 33 Stradale, co świadczy o chęci czerpania z bogatego dziedzictwa na potrzeby nowych projektów.
Choć obecnie plany dotyczące powrotu sportowych coupe i spiderów – nieodłącznych elementów DNA marki – zostały tymczasowo wstrzymane, takie modele pozostają ambicją na dalszą przyszłość. Aktualnie najważniejsze jest osiągnięcie stabilności finansowej poprzez inwestycję w modele wspierające rozwój Alfa Romeo w niepewnych czasach.
Porównania i perspektywy: przyszłość serii Quadrifoglio
W obliczu szybkiej elektryfikacji branży motoryzacyjnej Alfa Romeo stawia na wyważoną strategię: łączy osiągi napędów elektrycznych z emocjami związanymi z tradycyjnymi silnikami spalinowymi. Taka podwójna ścieżka może odróżnić markę od konkurencji, która często stawia wyłącznie na elektromobilność.
Premiera nowych modeli Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio i Stelvio Quadrifoglio spodziewana jest po 2025 roku, a pierwsze egzemplarze trafią do salonów najprawdopodobniej w 2026 lub później. Te auta mają łączyć najnowsze technologie z ponadczasową pasją do jazdy. Niezależnie od tego, czy pod maską znajdzie się silnik benzynowy, elektryczny, czy hybryda – emblemat Quadrifoglio dalej pozostanie synonimem najwyższej inżynierii i emocji dla miłośników Alfa Romeo na całym świecie.
Źródło: carscoops

Komentarze