Chiny wprowadzają surowsze normy hamowania dla samochodów osobowych | Vecar.pl – Najnowsze wiadomości motoryzacyjne, testy, premiery i technologie
Chiny wprowadzają surowsze normy hamowania dla samochodów osobowych

Chiny wprowadzają surowsze normy hamowania dla samochodów osobowych

2025-07-08
0 Komentarze Anna Majewska

4 Minuty

Chiny zaostrzają przepisy dotyczące hamowania w samochodach osobowych

Chiny wprowadzają nową erę przepisów bezpieczeństwa dla pojazdów elektrycznych (EV), ustanawiając przełomowe regulacje ograniczające popularną funkcjonalność "one-pedal driving", stosowaną m.in. w autach marki Tesla oraz wielu innych producentów pojazdów elektrycznych. Te aktualizacje, które wkrótce staną się krajowym standardem, znacząco wpłyną na projektowanie układów hamulcowych w samochodach, mając jednocześnie duże znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Czym jest one-pedal driving i dlaczego budzi kontrowersje?

One-pedal driving to innowacyjna technika jazdy, wprowadzona przez Teslę i przejęta przez wielu producentów aut elektrycznych. Pozwala ona kierowcom na kontrolowanie zarówno przyspieszania, jak i spowalniania pojazdu wyłącznie za pomocą pedału gazu. Zwolnienie pedału inicjuje hamowanie rekuperacyjne, które wyraźnie spowalnia samochód, a w niektórych przypadkach może go całkowicie zatrzymać—często eliminując konieczność używania hamulca w codziennej jeździe.

Mimo że technologia ta jest ceniona za wygodę, płynność jazdy oraz poprawę efektywności odzyskiwania energii, wywołuje również spore kontrowersje. Niektórzy kierowcy—zwłaszcza osoby starsze lub mniej obeznane z nowoczesnymi rozwiązaniami—mają trudności z adaptacją. Zdarzały się przypadki pomyłek między pedałami przyspieszenia i hamulca podczas sytuacji awaryjnych, co doprowadziło do kilku głośnych wypadków klasyfikowanych jako „nagłe, niezamierzone przyspieszenie”.

Kluczowe informacje o nowych przepisach dotyczących hamowania w Chinach

Zgodnie z nowymi przepisami, producentom samochodów zabrania się umożliwiania zatrzymania pojazdu wyłącznie poprzez zwolnienie pedału przyspieszenia. Kierowca będzie musiał aktywnie użyć pedału hamulca, by całkowicie zatrzymać auto. Zaktualizowane "Wymagania techniczne i metody badań układów hamulcowych samochodów osobowych" (GB 21670-2025) zostały niedawno zatwierdzone, a ich wejście w życie zaplanowano na 1 stycznia 2026 roku dla nowych homologacji. Pełna zgodność wszystkich nowych pojazdów będzie wymagana od 1 stycznia 2027 roku.

Kroki w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa

Poza kwestią zatrzymywania poprzez jeden pedał, nowe normy nakładają obowiązek włączenia świateł hamowania za każdym razem, gdy hamowanie rekuperacyjne spowalnia pojazd o ponad 1,3 m/s². Światła muszą pozostawać aktywne przez cały czas hamowania, co ma na celu poprawę widoczności procesu zwalniania dla innych uczestników ruchu oraz zmniejszenie ryzyka kolizji na zatłoczonych, chińskich drogach.

Wpływ na Teslę i innych producentów pojazdów elektrycznych

Tesla promowała tryb one-pedal jako klucz do intuicyjnej i nowoczesnej jazdy. Jednak po serii poważnych wypadków na chińskich drogach, władze nakazały aktualizację oprogramowania (wersja 2023.12.9), zmieniając domyślny tryb zatrzymania z "Hold" na "Creep"—wymuszając konieczność używania pedału hamulca w celu utrzymania auta w bezruchu. Zmiana została wprowadzona wyłącznie na terenie Chin.

W związku z nowymi przepisami, zarówno Tesla, jak i inni producenci aut elektrycznych będą musieli ponownie dostosować konfiguracje układów hamowania—zarówno pod względem sprzętowym, jak i programowym, by zapewnić pełną zgodność z nowymi przepisami nie tylko w przypadku nowych modeli, ale również tych już zatwierdzonych przed 2027 rokiem.

Porównanie: praktyki na światowym rynku pojazdów elektrycznych

Chociaż Chiny podejmują zdecydowane działania, na innych rynkach stosowane są łagodniejsze rozwiązania. Na przykład poza Chinami Tesla zmieniała jedynie siłę rekuperacji, nie rezygnując przy tym całkowicie z funkcji one-pedal stop. Nowy chiński standard może stać się wzorem dla innych krajów, które chcą pogodzić wygodę prowadzenia pojazdu, efektywność energetyczną oraz bezpieczeństwo jazdy.

Specyfikacje pojazdów i trendy projektowe

Chiński standard koncentruje się głównie na logice działania układów hamulcowych oraz sygnalizacji, nie narzucając wymagań dotyczących konstrukcji czy osiągów pojazdów. Ma to jednak bezpośredni wpływ na sposób konfigurowania systemów rekuperacji, czułość pedałów oraz rozwiązania w zakresie interfejsu użytkownika w nowych samochodach elektrycznych oraz hybrydowych. Możliwe, że producenci zdecydują się na tworzenie bardziej elastycznych trybów jazdy oraz rozszerzoną edukację kierowców.

Strategie rynkowe i perspektywy branży motoryzacyjnej

Stanowcze podejście Chin do bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych podkreśla pozycję tego kraju jako najdynamiczniejszego rynku elektromobilności na świecie. Aby skutecznie rywalizować, producenci samochodów muszą szybko dostosowywać się do nowych standardów, by uniknąć problemów z regulacjami oraz utraty zaufania konsumentów. Może to również przyspieszyć wdrażanie podobnych przepisów w innych częściach świata, prowadząc do ujednolicenia norm bezpieczeństwa na najważniejszych rynkach motoryzacyjnych.

Podsumowanie: Nowy kierunek rozwoju technologii hamowania

Chińskie regulacje dotyczące hamowania oznaczają ważny punkt zwrotny dla branży motoryzacyjnej, zwłaszcza w segmencie pojazdów elektrycznych. Stopniowe odchodzenie od domyślnego zatrzymania za pomocą jednego pedału, zaostrzenie wymogów dotyczących sygnalizacji i większy nacisk na tradycyjne nawyki kierowców mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, jednocześnie przyspieszając rozwój bardziej adaptacyjnych technologii. Zarówno entuzjaści elektromobilności, jak i nabywcy aut elektrycznych powinni śledzić te zmiany uważnie—rok 2026 i 2027 to okres kluczowych przemian na największym rynku motoryzacyjnym świata.

Źródło: autoevolution

Cześć! Nazywam się Anna i od lat z pasją śledzę świat motoryzacji. Każdego dnia wyszukuję najświeższe wiadomości, nowinki i premiery modeli, abyś był zawsze na bieżąco. Uwielbiam dzielić się wiedzą i

Komentarze

Zostaw komentarz