5 Minuty
Nowa Mazda 6e debiutuje w Europie: Elegancki sedan elektryczny
Po długim oczekiwaniu, całkowicie nowa Mazda 6e sedan wreszcie trafiła do europejskich salonów, co stanowi istotny krok w rozwoju gamy samochodów elektrycznych Mazdy na tym kontynencie. Ceniona za wyjątkowe wzornictwo i szerokie uznanie wśród kierowców, Mazda po raz kolejny nie zawodzi. Model 6e wyróżnia się zarówno pod względem estetyki, jak i funkcjonalności w segmencie aut elektrycznych.
Design premium i światowa inżynieria
Mazda od lat słynie z tworzenia jednych z najładniejszych samochodów w swoim segmencie, a Mazda 6e jeszcze bardziej umacnia tę opinię. Zewnętrzna sylwetka przyciąga uwagę opływowymi liniami, wyrazistym przodem oraz dynamiczną postawą, dzięki czemu 6e należy do najbardziej efektownych wizualnie sedanów w ofercie marki. Pod nowoczesną karoserią kryje się platforma technologiczna dzielona z chińskim modelem EZ-6, co jest efektem globalnych partnerstw Mazdy na rzecz rozwoju nowoczesnych samochodów elektrycznych.

Duża różnica cen: Europa kontra Chiny
Jednym z najczęściej poruszanych tematów wokół Mazdy 6e jest jej cena. W Chinach bliźniaczy model EZ-6 dostępny jest w bardzo atrakcyjnych cenach od 159 800 do 181 800 juanów (około 20 700 do 23 600 euro lub 22 500 do 25 500 dolarów). Tymczasem na rynku europejskim Mazda 6e wyceniana jest znacznie wyżej, na poziomie zbliżonym do marek premium. W Niemczech podstawową wersję Takumi wyceniono na 44 900 euro (49 000 dolarów), a bogatszą Takumi Plus — z wyposażeniem takim jak panoramiczny dach, eleganckie drewniane wykończenia i częściowa tapicerka ze skóry Nappa — na 46 900 euro (51 200 dolarów).
Oznacza to, że europejscy klienci płacą ponad dwukrotnie więcej za ten sam samochód niż kierowcy z Chin — różnica wynosi aż 2,17 razy. Chociaż wpływają na to lokalne przepisy, specyfikacje oraz podatki, tak niska cena EZ-6 w Chinach skłania do refleksji nad opłacalnością aut elektrycznych.
Jak Mazda 6e wypada na tle konkurencji?
Nowy sedan elektryczny Mazdy trafia do segmentu, w którym konkurencja jest wyjątkowo silna. Przykładowo, Tesla Model 3 w Niemczech kosztuje od 39 990 euro (43 600 dolarów) za bazową wersję z napędem na tył, a topowa odmiana Performance to już 58 490 euro (63 800 dolarów). Z kolei BMW i4 eDrive40 Gran Coupe startuje od 60 600 euro (66 100 dolarów). W tym kontekście Mazda 6e plasuje się pośrodku, oferując styl oraz komfort zamiast typowego prestiżu marki czy najnowocześniejszych technologii.

Napęd elektryczny, zasięg i ładowanie
W Europie Mazda 6e dostępna jest wyłącznie jako w pełni elektryczny sedan. Do wyboru są dwa główne warianty dostosowane do różnych potrzeb:
- Wersja Standardowa: Wyposażona w akumulator o pojemności 68,8 kWh, zapewnia zasięg do 279 mil (479 km) wg WLTP. Jej napęd stanowi jednostka elektryczna umieszczona z tyłu rozwijająca 255 KM (190 kW) oraz 320 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje poniżej ośmiu sekund, a prędkość maksymalna to 175 km/h.
- Wersja Long Range: Akumulator 80 kWh umożliwia przejechanie do 343 mil (552 km). Ta odmiana oferuje nieco niższą moc — 242 KM (180 kW) — przy zachowaniu identycznego momentu obrotowego i dynamiki.
Warto zaznaczyć, że Mazda 6e nie wykorzystuje mocniejszych silników w wersjach o większym zasięgu, co odstaje od rynkowych trendów. Obydwie odmiany jednak oferują wystarczającą dynamikę do codziennej jazdy, choć kierowcy oczekujący wyższych osiągów mogą dostrzec niewielkie różnice.

Ładowanie akumulatora
Kierowcy aut elektrycznych doskonale wiedzą, jak ważne jest szybkie ładowanie. Standardowa Mazda 6e z akumulatorem 68,8 kWh obsługuje ładowanie DC z mocą do 200 kW, co pozwala na uzupełnienie energii od 10 do 80% w zaledwie 22 minuty. Wersja Long Range (80 kWh) ma moc ładowania ograniczoną do 95 kW, przez co proces ten trwa około 45 minut dla tego samego zakresu.
W europejskiej ofercie Mazdy 6e nie przewidziano obecnie odmiany hybrydowej range-extender z silnikiem benzynowym 1,5 l, znanej z EZ-6 na rynku chińskim. Producent postawił na czysto elektryczny napęd na tym rynku.
Wnętrze: Minimalizm i nowoczesny komfort
Kabina Mazdy 6e została zaprojektowana w minimalistycznym, a zarazem eleganckim stylu. Kierowca otrzymuje wysokiej jakości kierownicę, unoszącą się konsolę środkową, która podkreśla przestronność wnętrza, oraz duży ekran systemu infotainment. Entuzjaści technologii docenią cyfrowy zestaw wskaźników, indukcyjne ładowanie smartfonów, nastrojowe oświetlenie LED oraz tapicerkę będącą połączeniem skóry i Alcantary, co nadaje wnętrzu nowoczesnego luksusu.
Chociaż niektórzy konkurenci oferują bardziej zaawansowane rozwiązania w zakresie systemów wspomagania kierowcy czy łączności, Mazda 6e skupia się na zapewnieniu harmonijnej, komfortowej i stylistycznie dopracowanej przestrzeni na co dzień.
Dla kogo Mazda 6e?
Nowy sedan elektryczny Mazdy jest skierowany do osób, które cenią sobie wyrafinowany design, komfort i pewność prowadzenia, a preferują klasyczny kształt sedana zamiast wszechobecnych SUV-ów. Mazda 6e przemawia zarówno do rozumu, jak i emocji, trafiając do kierowców poszukujących stylistycznej indywidualności w segmencie coraz bardziej ujednoliconym przez trendy rynkowe.
Podsumowanie: ciekawa propozycja, choć nie najtańsza
Mazda 6e wnosi do kategorii aut elektrycznych atrakcyjny wygląd, konkurencyjny zasięg i wysoką jakość wykonania, czego potwierdzeniem jest dopracowane wnętrze oraz charakterystyczny dla Mazdy styl. Chociaż ceny w Europie są wysokie na tle rynku chińskiego, 6e wyróżnia się jako stylowa alternatywa dla takich modeli jak Tesla Model 3 czy BMW i4. Dla osób szukających eleganckiego, nowoczesnego sedana elektrycznego Mazda 6e to mocna, choć kosztowna propozycja na rynku elektromobilności.
Źródło: carscoops

Komentarze