4 Minuty
Porsche Macan EV liderem sprzedaży
Porsche po raz kolejny przyciąga uwagę branży motoryzacyjnej, prezentując imponujące wyniki sprzedaży za pierwszą połowę roku. Druga generacja Porsche Macan, oferowana w wielu regionach wyłącznie jako elektryczny SUV, błyskawicznie stała się najczęściej wybieranym modelem marki. Odnotowano wzrost sprzedaży o 15% w porównaniu z tym samym okresem roku 2024. Globalnie dostarczono 45 137 egzemplarzy Macana, dzięki czemu model ten wyprzedził inne pojazdy Porsche i potwierdził rosnące zainteresowanie klientów elektrycznymi SUV-ami klasy premium o wysokich osiągach.
Sukces elektromobilności: szczegółowe wyniki sprzedaży
Co stoi za tym sukcesem? Około 57% nabywców Macana zdecydowało się na wersję całkowicie elektryczną – 25 884 egzemplarzy trafiły do klientów, podczas gdy pozostałe 43% (19 253 sztuki) stanowiły modele z silnikami benzynowymi. Warto zaznaczyć, że dostępność wariantów zależy od regionu z powodu nowych przepisów. Przykładowo, spalinowy Macan nie jest już dostępny w krajach Unii Europejskiej od połowy 2024 roku. Wbrew powszechnej opinii, powodem nie były normy emisji, lecz wprowadzone w lipcu 2024 roku rygorystyczne unijne przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa, które wpłynęły na możliwość dalszej sprzedaży niektórych modeli samochodów.

Luka w ofercie i przyszłe plany Porsche
Wycofanie benzynowego Macana z 27 rynków europejskich ujawniło utrzymujące się zainteresowanie klasycznymi układami napędowymi. Choć Porsche planuje zakończyć produkcję pierwszej generacji Macana na całym świecie do 2026 roku, marka nie ignoruje popytu na SUV-y z silnikami spalinowymi. Trwają prace nad nowym modelem crossovera z jednostką benzynową, który miałby pozycjonowanie poniżej Cayenne i mógłby być technicznie powiązany z najnowszym Audi Q5 oraz platformą Premium Platform Combustion (PPC). Należy jednak liczyć się z luką w gamie SUV-ów Porsche, gdyż klasyczny Macan jest sukcesywnie wycofywany, a potencjalny nowy model debiutuje najwcześniej pod koniec tej dekady.
Porsche Cayenne i szeroka gama modeli: trendy i zmiany
Za Macanem uplasował się niezmiennie popularny Cayenne, z wynikiem 41 873 sprzedanych egzemplarzy do czerwca, co jednak oznacza spadek o 23% rok do roku. Porsche tłumaczy tę sytuację m.in. zjawiskiem „nadrabiania zaległości” w dostawach z poprzedniego roku. Już wkrótce zaprezentowana zostanie całkowicie nowa, elektryczna wersja Cayenne, której sprzedaż zacznie znacząco wpływać na wyniki marki w okolicach 2026 roku. Istotne jest, że spalinowy Cayenne pozostanie w ofercie co najmniej do lat 30., dając klientom możliwość wyboru pomiędzy układami benzynowymi i elektrycznymi.
Kultowy model 911 – flagowy sports car Porsche – zamknął pierwszą trójkę najchętniej wybieranych modeli, uzyskując 25 608 sprzedanych sztuk, co oznacza spadek o 9% rok do roku. Przyczyną były przede wszystkim stopniowe wprowadzenie unowocześnionej generacji 992.2 oraz wzrost zainteresowania odchodzącym modelem podczas jego wycofywania z produkcji.

Osiągi i design: czym wyróżnia się nowy Macan EV?
Elektryczne Porsche Macan przyciąga nie tylko świetnymi wynikami sprzedaży, ale także nowoczesnym designem, sportowymi osiągami i zaawansowaną technologią elektryczną. Nowy Macan EV oferuje dynamiczne przyspieszenie, precyzyjne prowadzenie oraz luksusowe wnętrze, które spełnia oczekiwania nawet najbardziej wymagających kierowców. Systemy multimedialne najnowszej generacji, rozbudowane asystenty jazdy oraz wysokiej jakości materiały kabiny sprawiają, że model ten skutecznie konkuruje z takimi rywalami jak Tesla Model Y czy Audi Q6 e-tron, redefiniując segment luksusowych SUV-ów elektrycznych.
Panamera, Boxster, Cayman i Taycan: kolejne akcenty w ofercie Porsche
Na czwartym miejscu uplasowała się Panamera, która zanotowała wzrost sprzedaży o 13%, osiągając 14 975 sprzedanych samochodów. Podobnie jak Cayenne, Panamera wciąż oferowana będzie z silnikami benzynowymi co najmniej do lat 30., dając miłośnikom sportowych limuzyn lub hatchbacków możliwość wyboru tradycyjnej jednostki napędowej.
Odmiennie sytuacja wygląda w przypadku modeli 718 Boxster i Cayman – ich wycofanie z rynku europejskiego, spowodowane tymi samymi przepisami cyberbezpieczeństwa, obniżyło globalną sprzedaż tych aut o 12%, do poziomu 10 496 sztuk. Produkcja obecnej generacji zakończy się w październiku, ustępując miejsca przyszłym w pełni elektrycznym wersjom. Niestety, Porsche nie przewiduje wprowadzenia nowych odmian benzynowych tych modeli.
Na końcu stawki znalazł się elektryczny sedan Taycan, który zanotował sprzedaż na poziomie 8 302 pojazdów – to spadek o 6% względem poprzedniego roku. Pomimo tego, przedstawiciele Porsche w Niemczech utrzymują, że Taycan pozostaje „najlepszym samochodem elektrycznym na świecie”.
Globalna pozycja i perspektywy rozwoju
Całkowita globalna sprzedaż Porsche w ciągu sześciu miesięcy osiągnęła 146 391 samochodów, co stanowi 6% mniej rok do roku. Największym pojedynczym rynkiem pozostaje Ameryka Północna, gdzie dostarczono 43 577 pojazdów – to wzrost aż o 10%. Z kolei ograniczenie sprzedaży modeli Boxster, Cayman oraz oryginalnego Macana w Europie przełożyło się na spadek zainteresowania, szczególnie w Niemczech, gdzie dostawy zmniejszyły się o 23% do poziomu 15 973 samochodów. Eliminując rynek niemiecki, ogólna sprzedaż w Europie obniżyła się o 8%, zamykając się wynikiem 35 381 aut.
Wraz z dynamiczną transformacją na rynku pojazdów elektrycznych i premierami nowego elektrycznego Cayenne oraz sportowych modeli EV, Porsche konsekwentnie rozwija swoją ofertę, łącząc innowacyjność z tradycją i prestiżem marki. Miłośników motoryzacji czeka ekscytujące połączenie nowoczesnej elektromobilności oraz klasycznych osiągów, z których słynie Porsche.
Źródło: motor1

Komentarze