Toyota prezentuje koncepcyjny samochód wyścigowy GR LH2 z napędem wodorowym na Le Mans | Vecar.pl – Najnowsze wiadomości motoryzacyjne, testy, premiery i technologie
Toyota prezentuje koncepcyjny samochód wyścigowy GR LH2 z napędem wodorowym na Le Mans

Toyota prezentuje koncepcyjny samochód wyścigowy GR LH2 z napędem wodorowym na Le Mans

2025-06-11
0 Komentarze Anna Majewska

3 Minuty

Toyota prezentuje GR LH2 – koncepcyjny samochód wyścigowy z napędem wodorowym na torze Le Mans

Toyota zrobiła kolejny odważny krok w kierunku przyszłości motorsportu i zrównoważonej mobilności, prezentując zupełnie nowy koncept wyścigowego samochodu GR LH2, napędzanego wodorem, na legendarnym torze Le Mans. Ten zaawansowany prototyp, odsłonięty tuż przed prestiżowym wyścigiem 24 godziny Le Mans, bazuje na sprawdzonej platformie Toyota GR010 Hybrid. To ważny kamień milowy w rozwoju technologii wodorowych ogniw paliwowych w segmencie sportów motorowych o wysokich osiągach.

Ewolucja designu: wyrazista sylwetka na torze

Toyota GR LH2 wyróżnia się całkowicie przeprojektowaną karoserią oraz dynamicznym niebiesko-białym malowaniem, które podkreśla jej unikalny charakter. Z przodu koncept otrzymał smuklejsze i bardziej wyraziste reflektory LED, nadając pojazdowi agresywniejszy wygląd. Przeprojektowane boczne wloty powietrza, większy przedni splitter oraz przedłużone tylne skrzydło poprawiają zarówno aerodynamikę, jak i sportowy wygląd samochodu. Kabina kierowcy zachowała większość swoich cech, pozostając wierna wyścigowemu dziedzictwu GR010 Hybrid. Samochód mierzy 5 100 mm długości oraz 2 050 mm szerokości, zachowując gabaryty poprzedniego konceptu wodorowego i będąc nieco większym od modelu GR010 Hybrid, co podkreśla stopień zaawansowania prac rozwojowych.

Innowacyjny układ napędowy: hybrydowa wydajność wodorowa

Chociaż Toyota nie ujawniła jeszcze wszystkich szczegółów technicznych, potwierdzono, że GR LH2 napędzany jest przez hybrydowy układ wodorowy. Najprawdopodobniej bazuje on na sprawdzonej architekturze – umieszczonym centralnie silniku V6 twin-turbo o pojemności 3,5 litra, współpracującym z przednim silnikiem elektrycznym, znanym z GR010 Hybrid. Adaptacja tego mocnego rozwiązania do spalania wodoru potwierdza zaangażowanie Toyoty w rozwój zróżnicowanych, bezemisyjnych technologii wyścigowych. GR LH2 doskonale wpisuje się w strategię Toyota Gazoo Racing, polegającą na testowaniu alternatywnych paliw w sportach motorowych, zanim trafią one do samochodów drogowych.

Porównania i pozycjonowanie rynkowe

W odróżnieniu od produkcyjnych modeli z ogniwami wodorowymi, takich jak Toyota Mirai czy Crown, GR LH2 koncentruje się na osiągach wynikających ze spalania wodoru, nie zaś technologii ogniw paliwowych. Stałe testy, jak choćby startujący GR Corolla z napędem wodorowym w seriach wytrzymałościowych, podkreślają troskę producenta o niezawodność i sportowe rezultaty silników spalinowych zasilanych wodorem. To uzupełnia szerokie portfolio ekologicznych napędów Toyoty: hybrydowych, elektrycznych, niskoemisyjnych oraz wodorowych, wyróżniając markę na tle konkurentów, którzy skupiają się głównie na pojazdach elektrycznych.

Rozwój infrastruktury wodorowej i perspektywy przyszłościowe

Według Toyoty inwestowanie w różne zaawansowane technologie jest bardziej efektywne i elastyczne niż ograniczenie do jednego rozwiązania. Z tego względu koncern nie tylko rozwija gamę pojazdów z napędem wodorowym, lecz także współpracuje z liderami branży nad rozbudową produkcji wodoru i infrastruktury tankowania – co stanowi kluczowy element długofalowego sukcesu samochodów wodorowych na rynku.

Dziedzictwo Toyoty na Le Mans

Premiera koncepcyjnego GR LH2 na torze Le Mans zbiega się z 40. rocznicą obecności Toyoty w tej kultowej rywalizacji. Podczas edycji 2024 na starcie pojawią się dwie wyścigowe GR010 Hybrid w klasycznym, czerwono-białym i czarnym malowaniu, a zespół walczy o powrót na najwyższy stopień podium po serii pięciu zwycięstw z rzędu w latach 2018–2022. Choć w latach 2023 i 2024 triumfowała Ferrari, Toyota nadal pozostaje w gronie faworytów, a zwycięzcę następnej edycji poznamy w niedzielę, 15 czerwca 2025 roku. GR LH2 jest wyrazistym symbolem sportowej ambicji Toyoty oraz wizji rozwoju sportów motorowych i zrównoważonej mobilności.

Cześć! Nazywam się Anna i od lat z pasją śledzę świat motoryzacji. Każdego dnia wyszukuję najświeższe wiadomości, nowinki i premiery modeli, abyś był zawsze na bieżąco. Uwielbiam dzielić się wiedzą i

Komentarze

Zostaw komentarz