3 Minuty
Volkswagen SSP: Nowatorska platforma dla pojazdów elektrycznych
Volkswagen wyznacza nowe standardy w branży motoryzacyjnej, prezentując platformę SSP (Scalable Systems Platform) – elastyczne i skalowalne rozwiązanie stworzone z myślą o przyszłych samochodach elektrycznych wszystkich marek koncernu. Zapowiedziana ponad cztery lata temu platforma SSP ma na celu ujednolicenie architektury pojazdów elektrycznych Volkswagena, upraszczając tym samym produkcję i przyspieszając transformację marki w kierunku elektromobilności. Mimo że pierwotnie planowano wcześniejszy debiut tej technologii, opóźnienia – związane głównie z pracami software’owymi zespołu Cariad – przesunęły masowe wdrożenie na drugą połowę tej dekady.
Silniki spalinowe w nowej roli
Chociaż platforma SSP została zaprojektowana z myślą o napędach elektrycznych, uwzględnia również możliwość zastosowania silników spalinowych w charakterze generatorów. Volkswagen zamierza bowiem wprowadzać na rynek pojazdy z tzw. range extenderami – gdzie silnik spalinowy pełni wyłącznie funkcję ładowania akumulatora, a nie napędza kół bezpośrednio. Rozwiązanie to przypomina technologie znane z modeli BMW i3, Mazda MX-30 Rotary czy Nissan e-Power, zapewniając wydłużony zasięg i minimalizując emisję spalin. Dzięki temu SSP otwiera nowe możliwości dla hybryd plug-in oraz samochodów elektrycznych o rozszerzonym zasięgu.
Różnorodność oferty: od pick-upów po SUV-y
Wizja Volkswagena sięga znacznie dalej niż tylko samochody osobowe. Nowa marka Scout przygotowuje się do premiery wytrzymałego pick-upa oraz wszechstronnego SUV-a, które zostaną wyposażone w wolnossące generatory spalinowe w roli range extenderów. Natomiast w Chinach, dzięki konceptowi ID. Era – trzymiejscowemu SUV-owi opracowanemu wspólnie z SAIC – Volkswagen prezentuje globalne ambicje platformy SSP, dostosowując ją do rynków regionalnych poprzez zastosowanie np. generatorów benzynowych wspierających mobilność elektryczną.
Specyfikacje, design i osiągi pojazdów
Modułowa konstrukcja platformy SSP umożliwi opracowanie szerokiego wachlarza nadwozi, od miejskich hatchbacków po duże rodzinne SUV-y. Wyciekłe grafiki prezentują nawet pięć różnych sylwetek, a według branżowych doniesień, do oferty Volkswagena trafi łącznie osiem osobnych wariantów. Modele stworzone na SSP będą charakteryzować się dużym zasięgiem, zaawansowaną technologią baterii i ulepszonymi możliwościami ładowania, co pozwoli VW umocnić pozycję lidera w dziedzinie zrównoważonej mobilności i samochodów elektrycznych.
Pozycjonowanie rynkowe i europejska strategia rozwoju
Chociaż platforma SSP ma potencjał zrewolucjonizować globalny rynek samochodów elektrycznych, jej pełne możliwości nie zostaną wykorzystane w każdym regionie. Według wypowiedzi prezesa Volkswagena, Thomasa Schäfera, w Europie range extendery będą stosowane rzadziej, głównie z powodu wysokich kosztów rozwoju i dużej popularności zaawansowanych hybryd plug-in. Obecnie oferowane hybrydy plug-in wyróżniają się już atrakcyjnym zasięgiem oraz szybkim ładowaniem, co czyni je bardziej opłacalnymi na rynku europejskim. Niemniej strategia Volkswagena pozostaje zorientowana na różnorodność i dostosowanie rozwiązań do lokalnych potrzeb oraz regulacji prawnych.
Kultowe modele i przyszła ekspansja
Jednym z najbardziej oczekiwanych pojazdów elektrycznych opartych na platformie SSP będzie dziewiąta generacja w pełni elektrycznego Volkswagena Golfa. Premiera tego modelu zaplanowana jest na koniec obecnej dekady, a produkcja ma odbywać się w fabryce w Wolfsburgu. Równolegle kontynuowana będzie produkcja benzynowej wersji Golfa Mk8 w meksykańskim zakładzie Puebla co najmniej do połowy lat 30. Taka dwutorowa strategia pozwala łączyć bogate dziedzictwo modeli spalinowych z przyszłością mobilności elektrycznej, oferując klientom szeroki wybór.
Perspektywy: Rola SSP w elektromobilnej rewolucji
Po ostatecznym zatwierdzeniu specyfikacji i pracach rozwojowych, dyrektor generalny Grupy VW, Oliver Blume, podkreśla kluczowe znaczenie platformy SSP jako koła napędowego nowoczesnej motoryzacji. W miarę jak światowa branża motoryzacyjna dynamicznie przechodzi na pojazdy elektryczne, SSP wyróżnia się elastycznością, efektywnością oraz możliwością integracji najnowszych technologii. Zaangażowanie Volkswagena w rozwój architektury nowej generacji potwierdza jego ambicje wiodącej pozycji zarówno w segmencie samochodów elektrycznych, jak i pojazdów z range extenderami.

Komentarze