Nissan ogranicza produkcję Leafa 2026 z powodu baterii

Nissan ogranicza produkcję Leafa 2026 z powodu baterii

0 Komentarze

5 Minuty

Nissan ogranicza produkcję Leafa 2026 z powodu problemów z bateriami

Nissan zmniejszył produkcję całkowicie nowego Leafa 2026 w zakładzie Tochigi (Kaminokawa) na okres od września do listopada 2025 r., według doniesień Nikkei Asia. Cięcie ma podobno zredukować wolumen do mniej niż połowy pierwotnie planowanej ilości, ze szczególnie ostrymi ograniczeniami we wrześniu i październiku. Wielu cytowanych przez dziennik biznesowy przedstawicieli Nissana mówi, że powodem są trudności z zabezpieczeniem pakietów baterii dla tego bezemisyjnego crossovera.

Baterie przeznaczone na rynki Japonii i USA dostarcza AESC, dostawca ogniw i pakietów z siedzibą w Jokohamie, w którym Nissan zachowuje udział mniejszościowy. Większościowym właścicielem jest szanghajska firma Envision Energy, skoncentrowana na technologiach odnawialnych źródeł energii. Niezależnie od struktury własności, ograniczone dostawy ogniw lub pakietów już wpływają na planowanie produkcji i prawdopodobnie spowolnią początkowe dostawy Leafa oraz jego dostępność w sprzedaży detalicznej.

Dlaczego to ma znaczenie dla Nissana i rynku EV

Leaf był jednym z pierwszych masowych samochodów w pełni elektrycznych, wprowadzonym w 2010 r. i poddanym istotnym zmianom przy generacyjnym odświeżeniu w 2018 r. Model 2026 ma ożywić ofertę elektryczną Nissana, więc wczesne problemy z dostawami niosą konsekwencje handlowe i wizerunkowe. Nissan wprowadza działania kontrolujące koszty wobec trwających presji finansowych; spowolnienie sprzedaży Leafa może dodatkowo skomplikować plany odbudowy firmy.

Produkcja Leafa 2026 nie ogranicza się do Japonii: model jest także montowany w Sunderland w Wielkiej Brytanii, gdzie produkcja Leafa odbywa się od marca 2013 r. Ta geograficzna dywersyfikacja może pomóc złagodzić regionalne niedobory, lecz ograniczenia w dostawach pakietów od AESC pozostają największym czynnikiem ograniczającym.

2026 Leaf: kluczowe parametry i linia wyposażenia

Przebudowany Leaf oparty jest na skróconej wersji platformy Ariya i przyjmuje w pełni niezależne zawieszenie tylne wielowahaczowe (znaczne ulepszenie w porównaniu z wcześniejszymi rozwiązaniami belki skrętnej). Nissan twierdzi o około 66-procentowym wzroście sztywności poprzecznej tylnej struktury, co powinno przełożyć się na poprawę prowadzenia i komfortu jazdy.

Najważniejsze dane techniczne Leafa 2026:

  • Bateria: pakiet 75-kWh
  • Zasięg: do 303 mil (488 km) WLTP/ogłoszony na wersji S+
  • Układ napędowy: tylko napęd na przednie koła, dostępna funkcja vehicle-to-load (V2L)
  • Moc: 174 KM (podstawowa S+), 214 KM (SV+ i Platinum+)
  • Gniazdo ładowania: port NACS

Podział wersji i wyposażenia (ceny w USA, ogłoszone):

  • S+ — $29,990: stalowe 18-calowe koła z aeroosłonami, podwójne wyświetlacze 12,3 cala, ProPILOT Assist
  • SV+ — $34,230: 18-calowe koła aluminiowe, podwójne wyświetlacze 14,3 cala, wbudowane aplikacje Google
  • Platinum+ — $38,990: 19-calowe koła aluminiowe, system audio Bose Personal Plus z 10 głośnikami, przyciemniający panoramiczny dach

Czego mogą oczekiwać kupujący

Wersja S+, dzięki aerodynamicznym osłonom kół i niższemu oporowi toczenia, jest reklamowana jako wariant o najdłuższym zasięgu. Wyższe wersje oddają trochę zasięgu na rzecz większych kół oraz dodatkowych rozwiązań technologicznych i komfortowych. Wszystkie poziomy wyposażenia kładą nacisk na nowoczesne systemy infotainment i asystentów kierowcy, z ProPILOT Assist i zintegrowanymi usługami Google w wersjach średnich i wyższych.

„Dostawy baterii są teraz czynnikiem ograniczającym”, podsumował obserwator branżowy, dodając, że niedobory pakietów odbijają się na harmonogramach produkcji, stanie magazynowym dealerów i terminach dostaw.

Kontekst rynkowy i perspektywy

Ograniczenia w dostawach baterii stały się powtarzającym się tematem w całej branży motoryzacyjnej wraz z rosnącym popytem na pojazdy elektryczne. Dla Nissana sytuacja podkreśla strategiczne znaczenie zabezpieczenia mocy produkcyjnej ogniw i pakietów. Chociaż zakład w Sunderland i globalna logistyka mogą pomóc w wyrównaniu nierównowag, krótkoterminowa sprzedaż i dostawy modelu 2026 będą uzależnione od zdolności AESC do realizacji wolumenów kontraktowych.

Dla potencjalnych nabywców Leaf nadal stanowi atrakcyjną ofertę: konkurencyjna cena wyjściowa, nowoczesne wnętrze, zasięg EV wystarczający do codziennego użytkowania i funkcja V2L. Dla rynku cięcia produkcji przypominają, że dobrze zarządzane łańcuchy dostaw są równie ważne jak projekt produktu przy wprowadzaniu nowego modelu elektrycznego.

Najważniejsze wnioski:

  • Nissan zmniejszył produkcję Leafa w Tochigi we wrześniu–listopadzie 2025 z powodu braków pakietów baterii.
  • AESC dostarcza pakiety do Leafa; firma jest w większości własnością Envision Energy, a Nissan ma udział mniejszościowy.
  • Leaf 2026 ma baterię 75 kWh, zasięg do 303 mil (S+), zawieszenie wielowahaczowe z tyłu, tylko FWD.
  • Początkowa dostępność i stany magazynowe dealerów mogą być ograniczone do czasu ustabilizowania się podaży baterii.

Podsumowując, Leaf 2026 wprowadza znaczące ulepszenia techniczne i konkurencyjne ceny, ale wczesne ograniczenia produkcyjne prawdopodobnie wpłyną na dostępność i tempo sprzedaży w miesiącach po premierze.

Źródło: autoevolution

Komentarze

Zostaw komentarz