Audi Concept C — kompaktowy elektryczny roadster łączący dziedzictwo TT z nowym językiem projektowania

Audi Concept C — kompaktowy elektryczny roadster łączący dziedzictwo TT z nowym językiem projektowania

0 Komentarze Anna Majewska

5 Minuty

Audi zaprezentowało Concept C, kompaktowy, dwuosobowy elektryczny roadster, który czerpie ducha z oryginalnego TT, a jednocześnie wprowadza śmiały, nowy język projektowania marki. Zaprezentowany w Mediolanie i planowany do publicznej ekspozycji w Monachium, Concept C zapowiada model produkcyjny przewidziany na 2027 r., który w dużej mierze pozostanie niezmieniony względem samochodu pokazowego i będzie dzielił centralnie umieszczony pakiet akumulatorów oraz architekturę PPE z nadchodzącymi bliźniakami Porsche 718 Boxster/Cayman.

Design and Heritage

Clarity, simplicity and a nod to the past

Concept C, którego nazwa nawiązuje zarówno do idei „jasności” (clarity), jak i do wyścigowego Auto Union Type C z 1936 r., oznacza świadomy powrót do minimalistycznej, monolitycznej stylistyki pod kierunkiem nowego szefa designu, Massimo Frascelli. Jego zadanie jest proste: eliminować zbędne ozdobniki i uczynić Audi rozpoznawalnym przez proporcje, jakość powierzchni oraz mniejszy zestaw niepodważalnych rozwiązań stylistycznych. Przeszklona bryła rozciągająca się ku tyłowi, wyraźna linia nadkola oraz pionowa, inspirowana tradycją osłona chłodnicy to celowe odwołania do wczesnych modeli Audi i oryginalnego TT, przełożone na współczesną, elektryczną estetykę.

New light signatures and grille

Motyw czterech pierścieni Audi powtórzony jest w LED-owych sygnaturach świetlnych oraz w wyższej, bardziej pionowej osłonie chłodnicy, która mieści kamery systemów ADAS i czujniki. Audi określa to jako progresywną interpretację dziedzictwa, która będzie wdrażana w kolejnych modelach, wzmacniając rozpoznawalność marki po zmroku i w ruchu.

Platform and technical layout

PPE platform and mid-mounted battery

Concept C wykorzystuje centralnie umieszczony pakiet akumulatorów zamiast typowego montażu pod podłogą. Taka bateria obniża środek ciężkości, poprawia rozkład masy i pozwala na siedzenie bliżej nawierzchni — cechy, które pomagają, by elektryk bardziej przypominał tradycyjny sportowy samochód spalinowy. Pokazowy egzemplarz ma napęd na tył z jednym silnikiem, natomiast wersja produkcyjna zaoferuje opcję dwóch silników dla wyższych osiągów. Architektura to specjalnie dostosowana wersja platformy PPE stworzonej wspólnie z Porsche, która będzie współdzielona z elektrycznymi modelami Porsche 718 Boxster i Cayman.

Performance and driving experience

Focused on driver engagement

Audi pozycjonuje produkcyjny Concept C jako elektryczny roadster zaprojektowany dla entuzjastów jazdy po drogach lokalnych, a nie jako torowy supercar. Aby zmniejszyć przepaść sensoryczną między samochodami spalinowymi a EV, Audi bada opcje syntetyzowanych dźwięków silnika oraz wirtualnych zmian biegów. Zarząd twierdzi, że symulowane sprzężenie zwrotne skrzyni biegów może poprawić zarówno przyjemność z jazdy, jak i osiągi na okrążeniu dla klientów przyzwyczajonych do manualnych lub sekwencyjnych skrzyń biegów.

Interior and technology

Minimalist cockpit with tactile controls

Wnętrze Concept C kładzie nacisk na układ skoncentrowany na kierowcy, z anodowanymi, aluminiowymi, fizycznymi kontrolkami zaprojektowanymi tak, by dawały charakterystyczne „kliknięcie Audi”. Składany centralny ekran o przekątnej 10,4 cala utrzymuje cyfrową technologię obecność, lecz bez nachalności, a tradycyjna, okrągła kierownica i metalowe logo Audi wzmacniają poczucie autentyczności i mechanicznej jakości.

Market positioning and comparisons

Where it sits in the lineup

Audi jasno deklaruje, że Concept C nie jest bezpośrednim następcą TT pod względem nazwy czy dokładnego pozycjonowania. CEO Gernot Döllner opisuje go jako samochód mieszczący się między historycznym TT a supercarem R8 — kompaktowy, premiumowy elektryczny samochód sportowy skierowany do niszowego, lecz strategicznie istotnego segmentu. Będzie konkurował na wschodzącym rynku elektrycznych roadsterów i stał obok elektrycznej dwójki Porsche 718; wspólna platforma PPE ma pomóc utrzymać koszty rozwoju i produkcji na rozsądnym poziomie.

Timing, production and the wider strategy

Audi zamierza wprowadzić Concept C do produkcji w 2027 r. przy minimalnych zmianach względem wersji pokazowej. Samochód wpisuje się w szerszą reorganizację korporacyjną: uproszczenie hierarchii modeli, nowy język projektowania w nadchodzących pojazdach (w tym Q7, A2 E-tron, elektryczna A4 oraz przyszły flagowy model) oraz odnowione skupienie na efektywności kosztowej i kluczowych kompetencjach. Audi planuje także warianty o wyższych osiągach od Audi Sport i kontynuuje prace nad hybrydowym supercarem następnej generacji R8.

Conclusion

Audi Concept C to wyraźne oświadczenie: lekki, minimalistyczny elektryczny roadster, który wykorzystuje inspirowane dziedzictwem rozwiązania stylistyczne i centralnie umieszczony pakiet akumulatorów, aby priorytetowo traktować zaangażowanie kierowcy. Z produkcją zaplanowaną na 2027 r. i potwierdzonym bliźniakiem od Porsche na tej samej architekturze PPE, ten dwuosobowy elektryk może zdefiniować na nowo, czym jest współczesny, skoncentrowany na kierowcy roadster EV.

Źródło: autocar.co

Cześć! Nazywam się Anna i od lat z pasją śledzę świat motoryzacji. Każdego dnia wyszukuję najświeższe wiadomości, nowinki i premiery modeli, abyś był zawsze na bieżąco. Uwielbiam dzielić się wiedzą i

Komentarze

Zostaw komentarz