Audi Q4 e-tron Facelift: Nowoczesność i technologie w kompaktowym SUV-ie elektrycznym

Audi Q4 e-tron Facelift: Nowoczesność i technologie w kompaktowym SUV-ie elektrycznym

2025-08-17
0 Komentarze Anna Majewska

4 Minuty

Audi Q4 e-tron przechodzi wyraźne odświeżenie, którego pierwsze egzemplarze były już testowane na europejskich drogach. Najnowsze zdjęcia szpiegowskie potwierdzają umiarkowane, lecz celowe zmiany w połowie cyklu modelowego. Bazujący na platformie MEB Grupy Volkswagena od 2021 roku, odnowiony Q4 e-tron ma trafić do amerykańskich salonów w 2026 roku jako model rocznikowy 2027. Facelifting koncentruje się na nowocześniejszych detalach stylistycznych, znaczącej aktualizacji systemów multimedialnych w kabinie oraz wdrożeniu platformy MEB+ pod karoserią.

Zmiany w stylistyce są raczej ewolucyjne niż rewolucyjne. Przód Q4 e-tron otrzyma nowy podpis świetlny – wielosegmentowe światła do jazdy dziennej LED, nawiązujące do rozwiązań znanych z modelu Q6 e-tron, aczkolwiek bez dzielonych reflektorów. Zmieniono również dolny grill – w prototypie widoczny jest wzór plastra miodu zamiast dotychczasowych poziomych żeber, co sugeruje przeprojektowane zderzaki i wloty powietrza. Górna część atrapy chłodnicy pozostaje zamaskowana, co może wskazywać na dalsze korekty stylistyczne.

Z tyłu samochód został wyposażony w odświeżone klosze świateł. Kamuflaż ukrywa listwę łączącą tylne lampy – możliwe, że będzie to pełnowymiarowy pas świetlny. Drobne, lecz istotne poprawki dolnych listew drzwiowych i progów bocznych sugerują poprawioną aerodynamikę lub lepsze odróżnienie nowej wersji od poprzednika.

Równie wyraźne zmiany czekają na kierowców i pasażerów we wnętrzu Audi Q4 e-tron. Według doniesień, pojawić się ma nowy układ ekranów: wyświetlacz cyfrowy o przekątnej 11,9 cala oraz zakrzywiony, centralny dotykowy ekran o wielkości 14,5 cala. Centralny panel pozwoli na obsługę zarówno klimatyzacji, jak i głównych funkcji multimediów, zapewniając nowoczesną ergonomię kokpitu.

Od strony technicznej, Q4 e-tron na 2027 rok zostanie oparty na platformie MEB+, która trafi także do nowych modeli ID Volkswagena. Nowa architektura oznacza możliwość zastosowania baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych), większą pojemność użytkową oraz lepsze właściwości ładowania i zarządzanie temperaturą akumulatorów. Już w 2023 roku gama Q4 została ulepszona – pojawiły się mocniejsze układy napędowe i szybsze ładowanie. Wraz z przejściem na MEB+ spodziewane są dalsze zwiększenia zasięgu oraz wydajności, a nowe silniki elektryczne mają być jeszcze sprawniejsze. Niezmiennie jednak stosowane są tylne hamulce bębnowe, co wyróżnia Audi na tle części konkurencji stosującej tylne tarcze.

W amerykańskich salonach cena wyjściowa Q4 e-tron na rok modelowy 2025 wynosi 49 800 dolarów. Producent przewiduje zasięg do 463 kilometrów na jednym ładowaniu oraz możliwość szybkiego ładowania DC w zakresie 10–80% w około 28 minut. Ostateczne parametry związane z mocą i nowymi typami baterii zostaną potwierdzone bliżej premiery, jednak platforma MEB+ zapewni wyższą gęstość energii i większą efektywność ładowania.

Model Q4 e-tron zajmuje wyższą pozycję w gamie niż Volkswagen ID.4 jako bardziej luksusowy, kompaktowy SUV elektryczny, a sportowa odmiana Q4 Sportback e-tron oferuje dynamiczną alternatywę z opadającą linią dachu. Na tle nadchodzącego Volkswagena ID.2 – mającego otrzymać tylne hamulce tarczowe – dalsze stosowanie przez Audi hamulców bębnowych jest ciekawostką technologiczną. Facelifting pojawia się w kluczowym momencie – dostawy Audi Q4 e-tron w USA w drugim kwartale 2025 roku mocno spadły (o 40% w przypadku standardowego Q4 i 36% w wersji Sportback względem pierwszej połowy 2024).

W obliczu rosnącej konkurencji w segmencie premium kompaktowych aut elektrycznych, facelifting Audi Q4 e-tron ma na celu podkreślenie nowoczesności wyglądu, odświeżenie wnętrza i zapewnienie realnych korzyści dzięki platformie MEB+. Wyważone zmiany stylistyczne oraz zaawansowany kokpit cyfrowy mogą przyczynić się do ożywienia zainteresowania oraz zwiększenia konkurencyjności modelu na rynku elektrycznych SUV-ów.

Najważniejsze informacje: • Planowana premiera w USA: 2026 rok jako model 2027. • Kluczowe zmiany: wielosegmentowe światła LED, nowe zderzaki z przodu i z tyłu, możliwy świetlny pas między tylnymi lampami. • Nowa platforma: MEB+ z opcjonalnym akumulatorem LFP oraz większą pojemnością użytkową. • Wnętrze: zestaw dwóch ekranów (11,9-calowy dla kierowcy oraz 14,5-calowy, zakrzywiony wyświetlacz centralny). • Cena wyjściowa w USA: 49 800 dolarów; szacowany zasięg – do 463 km; szybkie ładowanie 10–80% w ok. 28 minut.

Audi poprzez modernizację Q4 e-tron stara się utrzymać konkurencyjność na rynku dynamicznie zmieniających się aut elektrycznych, łącząc dopracowany wygląd z realnymi, technologicznymi usprawnieniami.

Źródło: autoevolution

Cześć! Nazywam się Anna i od lat z pasją śledzę świat motoryzacji. Każdego dnia wyszukuję najświeższe wiadomości, nowinki i premiery modeli, abyś był zawsze na bieżąco. Uwielbiam dzielić się wiedzą i

Komentarze

Zostaw komentarz