Nowy Chevrolet Bolt: GM wprowadza chińskie akumulatory LFP CATL w odpowiedzi na wyzwania rynku samochodów elektrycznych | Vecar.pl – Najnowsze wiadomości motoryzacyjne, testy, premiery i technologie
Nowy Chevrolet Bolt: GM wprowadza chińskie akumulatory LFP CATL w odpowiedzi na wyzwania rynku samochodów elektrycznych

Nowy Chevrolet Bolt: GM wprowadza chińskie akumulatory LFP CATL w odpowiedzi na wyzwania rynku samochodów elektrycznych

2025-08-09
0 Komentarze Anna Majewska

3 Minuty

Krótkoterminowe rozwiązanie GM: akumulatory LFP CATL w kolejnym Bolt

General Motors zdecydowało się na pragmatyczny krok, aby przyspieszyć wprowadzenie na rynek najtańszego samochodu elektrycznego: tymczasowo zamierza importować akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) od chińskiego producenta CATL do nowej generacji modelu Chevrolet Bolt. Firma potwierdziła tę informację po publikacji The Wall Street Journal, podkreślając, że to krótkoterminowe rozwiązanie, które ma obowiązywać do momentu rozbudowania krajowych mocy produkcyjnych baterii.

Harmonogram, produkcja i cena

GM planuje rozpocząć produkcję nowej generacji modelu Bolt jeszcze w tym roku, a pojazd ma trafić do salonów w 2026 roku. Elektryczny samochód kompaktowy będzie montowany w zakładzie Fairfax Assembly w stanie Kansas. Szczegóły dotyczące cen nie są jeszcze znane, ale firma zapowiada, że nowy Bolt będzie kosztować nieco więcej niż poprzednik, którego cena bazowa w 2023 roku wynosiła 28 795 dolarów. Aby utrzymać konkurencyjne ceny w segmencie tanich aut elektrycznych, przez około dwa lata GM będzie wykorzystywać akumulatory LFP CATL, a następnie przejdzie na ogniwa produkowane w USA w ramach współpracy z LG Energy Solution.

Specyfikacja pojazdu i chemia akumulatorów

Oficjalne dane techniczne nowego Bolta są jeszcze skromne, jednak wiadomo, że zastosowanie akumulatorów LFP gwarantuje dłuższą żywotność, większe bezpieczeństwo oraz niższe koszty surowców w porównaniu z ogniwami niklowo-kobaltowymi. Akumulatory LFP charakteryzują się zwykle niższą gęstością energii (co może wpłynąć na krótszy zasięg w przeliczeniu na objętość ogniwa), ale są coraz popularniejsze wśród tanich samochodów elektrycznych, ponieważ obniżają koszty i zmniejszają ryzyko przegrzania.

Najważniejsze założenia techniczne

  • Akumulator: ogniwa LFP CATL (tymczasowo)
  • Montaż: Fairfax Assembly, Kansas
  • Pozycjonowanie cenowe: Segment podstawowy / budżetowy elektryk, nieco powyżej poprzedniego poziomu 28 795 dolarów
  • Dostępność: Produkcja pod koniec roku, sprzedaż od 2026

Oczekiwania dotyczące konstrukcji i osiągów

Nowy Chevrolet Bolt ma być praktycznym i przystępnym cenowo samochodem elektrycznym dla szerokiego grona odbiorców. Spodziewać się można nadwozia typu hatchback lub niewielkiego crossovera, skoncentrowanego na wydajności układu napędowego, a nie sportowych parametrach. Chemia LFP zapewnia trwałość, niskie koszty utrzymania, a typowe cechy Bolta — przestronne wnętrze, intuicyjna technologia i zadowalający zasięg miejski — powinny pozostać na wysokim poziomie.

Strategia rynkowa i uzasadnienie działań

Rosnąca presja na zmniejszenie zależności od zagranicznych dostawców sprawiła, że GM określa swoje porozumienie z CATL jako tymczasowy kompromis niezbędny, by utrzymać niskie ceny i pozostać konkurencyjnym w segmencie tanich samochodów elektrycznych. Spośród trzynastu modeli aut elektrycznych oferowanych przez GM w USA, dwanaście korzysta z baterii produkowanych w Ameryce – wyjątkiem jest tylko Cadillac Celestiq. Po upływie tego okresu GM planuje przejść na bardziej opłacalne, krajowe systemy zasilania we współpracy z LG Energy Solution.

Koszty, cła i porównania rynkowe

Import akumulatorów wiąże się z istotnymi kosztami celnymi – eksperci ds. logistyki szacują, że stawki na niektóre komponenty z Chin mogą wynosić nawet 80%. Niemniej GM uznało, że całościowo import akumulatorów LFP to wciąż najbardziej opłacalna opcja na czas przejściowy, umożliwiająca utrzymanie docelowej ceny modelu Bolt. W porównaniu do konkurencyjnych tanich samochodów elektrycznych, nowy Bolt będzie prawdopodobnie wygrywać relacją ceny do jakości, gwarancją, wsparciem dealerskim oraz niskimi kosztami eksploatacji — nawet jeśli nie będzie liderem pod względem zasięgu czy osiągów.

Podsumowanie

Decyzja GM o wykorzystaniu akumulatorów LFP CATL jest przemyślaną i chwilową strategią, mającą na celu wprowadzenie na rynek przystępnego cenowo Chevroleta Bolt i jednoczesne przyspieszenie produkcji akumulatorów w USA. Dla osób poszukujących praktycznego i budżetowego auta elektrycznego o dobrej trwałości i bezpieczeństwie nowy Bolt stanowi atrakcyjną propozycję — nawet jeśli początkowo będzie wyposażony w importowane ogniwa.

Źródło: carscoops

Cześć! Nazywam się Anna i od lat z pasją śledzę świat motoryzacji. Każdego dnia wyszukuję najświeższe wiadomości, nowinki i premiery modeli, abyś był zawsze na bieżąco. Uwielbiam dzielić się wiedzą i

Komentarze

Zostaw komentarz