7 Minuty
Wprowadzenie
Kia EV4 to zupełnie nowa propozycja na rynku samochodów elektrycznych, zaprojektowana z myślą o kierowcach szukających przestronnego wnętrza, dynamicznych osiągów i jednocześnie przystępnej ceny. Stanowi ona alternatywę dla dominującego trendu SUV-ów, oferując kompaktową bryłę w wersjach hatchback i fastback. Dzięki dofinansowaniu z rządowego programu „NaszEauto” zakup tego samochodu elektrycznego może się okazać wyjątkowo opłacalny, bo ceny startują już grubo poniżej 150 tysięcy złotych. Nowy model Kii to także pierwszy elektryk tej marki produkowany w Europie – w tym przypadku w słowackiej fabryce w Żylinie. Z uwagi na dłuższy rozstaw osi, autorski projekt platformy E-GMP oraz dopracowane rozwiązania cyfrowe, EV4 ma szansę wywołać spore zamieszanie w segmencie kompaktowych elektryków.
- Elektryczny kompakt Kia EV4 dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych: hatchback i fastback.
- Klienci mają do wyboru jedną z czterech wersji wyposażenia, a w nich m.in. zaawansowane systemy wsparcia kierowcy oraz możliwość korzystania z cyfrowego kluczyka.
- Autonomię zapewniają akumulatory o pojemności 58,3 kWh lub 81,4 kWh – w najwyższej konfiguracji maksymalny zasięg przekracza 600 km.
Spis treści
- Kia EV4 z nadwoziami typu hatchback i fastback
- Kia EV4 – dwa akumulatory do wyboru i gwarancja 8 lat/160 tys. km
- EV4 w wersjach wyposażenia Air, Earth, Business Line i GT-Line
- Kia EV4 z rządową dopłatą już za niecałe 145 tys. zł
.avif)
Produkcja i znaczenie europejskiego rynku
Produkcja wersji hatchback ma ruszyć w sierpniu bieżącego roku w zakładach na Słowacji, co będzie pierwszym przypadkiem, kiedy w Europie powstaje w pełni elektryczny model Kii. Ma to ogromne znaczenie dla całej strategii marki, która widzi coraz większy popyt na auta niskoemisyjne w Unii Europejskiej. Z kolei fastback już zjeżdża z linii montażowych w zakładach w Korei od marca. To oznacza, że w salonach dealerskich nie powinno brakować egzemplarzy w obu wariantach, a klienci mogą liczyć na szybką dostępność upragnionego modelu EV4.
Kia EV4 z nadwoziami typu hatchback i fastback
Innowacyjne podejście do kompaktów
Zaproponowanie dwóch wariantów nadwozi w nowym modelu elektrycznym to rzadkość w świecie kompaktów. Hatchback mierzy 4430 mm długości, natomiast fastback jest o 300 mm dłuższy, co przekłada się na bardziej dynamiczną sylwetkę i większy bagażnik (490 l zamiast 435 l, które oferuje hatchback). Warto zwrócić uwagę na rozstaw osi, wynoszący 2820 mm – to aż o 17 cm więcej niż w popularnym Ceedzie, dzięki czemu wnętrze EV4 jest zaskakująco przestronne.
.avif)
Konstrukcja na platformie E-GMP
Kluczowym czynnikiem wpływającym na wygodę jest zastosowanie platformy E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Pozwala ona na wydajniejsze rozłożenie komponentów napędu elektrycznego, w tym akumulatora umieszczonego między osiami. Dzięki temu można wykorzystać większy rozstaw osi, a jednocześnie skrócić zwisy nadwozia. Efekt? Pomimo raczej kompaktowych wymiarów całkowitych, wnętrze EV4 dorównuje niektórym modelom z segmentu D.
Kia EV4 – dwa akumulatory do wyboru i gwarancja 8 lat/160 tys. km
Osiągi, które nie zawodzą
Niezależnie od wybranego typu nadwozia, EV4 oferuje jednostkę napędową o mocy 204 KM. Taka wartość w zupełności wystarcza do sprawnego przyspieszania i bezproblemowego wyprzedzania – zarówno w ruchu miejskim, jak i na trasie. Do wyboru przewidziano dwie pojemności akumulatora: 58,3 kWh lub 81,4 kWh. Producent deklaruje, że przy mniejszym pakiecie zasięg w cyklu mieszanym WLTP jest niższy, jednak wciąż wystarczający do typowej jazdy w warunkach miejskich i podmiejskich. Dopiero większa bateria gwarantuje ponad 600 kilometrów zasięgu, a w konkretnym wariancie hatchback do 625 km.
Szybkie ładowanie i zoptymalizowana aerodynamika
Jedną z zalet platformy E-GMP jest szybkie ładowanie prądem o napięciu 400 V. Według deklaracji producenta, naładowanie baterii od 10% do 80% zajmuje od 29 do 31 minut, w zależności od wybranej pojemności akumulatora. Ważną rolę odgrywa tu również aerodynamika. Współczynnik oporu powietrza 0,23 to wynik zastosowania filozofii projektowania „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”. Opływowy kształt sprzyja także redukcji hałasu wewnątrz kabiny.
Wydłużona gwarancja na akumulator
Kia postanowiła pójść o krok dalej i wraz z wprowadzeniem EV4 zadbała o bardziej wiarygodne zabezpieczenie kluczowych podzespołów. Akumulator jest objęty 8-letnią gwarancją (lub do 160 tys. km), a producent zapewnia, że po upływie tego okresu bateria zachowa co najmniej 70% swojej pierwotnej pojemności. Dla osób zainteresowanych długotrwałą eksploatacją auta elektrycznego może to okazać się mocnym argumentem przemawiającym za zakupem.
EV4 w wersjach wyposażenia Air, Earth, Business Line i GT-Line
Wyposażenie standardowe i opcje premium
Pod względem wyposażenia Kia EV4 zapowiada się atrakcyjnie już w podstawowej wersji Air. Znajdziemy tam między innymi:
- Zaawansowane systemy asystujące kierowcę (w tym system autonomicznego hamowania i aktywny tempomat),
- Dwustrefową klimatyzację ułatwiającą zarządzanie temperaturą we wnętrzu,
- 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników z intuicyjnym interfejsem,
- Bezprzewodowe połączenie ze smartfonem, które pozwala na łatwe korzystanie z multimediów.
.avif)
Wyższe wersje, takie jak Business Line i GT-Line, oferują jeszcze większy wachlarz udogodnień. Wśród nich znajduje się system kamer 360°, który przydaje się nie tylko przy parkowaniu, ale również w trakcie precyzyjnej jazdy w ciasnych przestrzeniach. Dostępne są także wentylowane fotele z funkcją podgrzewania, projekcyjny wyświetlacz typu Head-Up Display (w zależności od rynku) czy cyfrowy klucz do otwierania i uruchamiania auta za pomocą aplikacji na smartfonie.
Multimedia i rozrywka w samochodzie
Kia wychodzi naprzeciw oczekiwaniom kierowców, którzy coraz częściej korzystają z zaawansowanych systemów multimedialnych. W EV4 można między innymi odpalić YouTube czy Netflix – oczywiście podczas postoju. Wbudowany system karaoke to kolejna ciekawostka, która może uprzyjemnić podróż. Auto oferuje też najnowsze formy łączności, w tym bezprzewodowe aktualizacje OTA (Over-The-Air), dzięki którym system pokładowy i mapy nawigacyjne pozostają zawsze aktualne.
Systemy asystujące i bezpieczeństwo
Kia EV4 może się pochwalić bogatym zestawem asystentów jazdy, obejmujących m.in. wykrywanie pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania pasa ruchu, a także aktywny tempomat dostosowujący się do sytuacji na drodze. Wersja GT-Line wprowadza jeszcze więcej funkcji, takich jak automatyczna zmiana pasa ruchu czy zdalne parkowanie, które ułatwiają manewry w ciasnych przestrzeniach.
.avif)
Kia EV4 z rządową dopłatą już za niecałe 145 tys. zł
Cennik i dostępne warianty
W Polsce cennik Kii EV4 w wersji hatchback rozpoczyna się od 173 900 zł dla modelu Air wyposażonego w akumulator 58,3 kWh, a kończy na 230 900 zł za GT-Line z baterią 81,4 kWh. Fastback w odmianie Earth to wydatek rzędu 192 900 zł (także 58,3 kWh) i sięga 237 900 zł w najmocniejszej konfiguracji GT-Line 81,4 kWh.
Dzięki rządowemu programowi „NaszEauto” można uzyskać dopłatę w wysokości 30 tys. zł, co oznacza, że najtańsza wersja EV4 kosztuje wtedy 143 900 zł, a najdroższa – 207 900 zł. To zdecydowanie atrakcyjna oferta w segmencie samochodów elektrycznych, zwłaszcza biorąc pod uwagę oferowany zasięg, wygodę użytkowania i gwarancję na baterię.
Dostępność w salonach i przyszłe plany
Pierwsze egzemplarze EV4 hatchback i fastback trafią do salonów we wrześniu tego roku. Od początku sprzedaży wariant hatchback dostępny będzie jako Air, Business Line oraz GT-Line, podczas gdy fastback na starcie jest oferowany w odmianach Business Line i GT-Line. Wersja Earth ma zadebiutować dopiero pod koniec 2025 roku. To dość odległa data, jednak warto podkreślić, że Kia planuje intensywny rozwój swojej gamy samochodów elektrycznych, co może wiązać się z wieloma nowościami pojawiającymi się w międzyczasie.
.avif)
Pozycja rynkowa i porównania
Wprowadzając EV4, Kia celuje w rosnące grono nabywców samochodów elektrycznych, które szybko się powiększa w Polsce i całej Europie. Dzięki rozsądnym cenom i wielu opcjom skonfigurowania auta pod konkretne potrzeby, EV4 może konkurować nie tylko w segmencie C, ale również pod względem przestronności wnętrza z niektórymi modelami klasy D. To świadome posunięcie, mające na celu pozyskanie klientów szukających zauważalnych różnic w pojemności oraz komforcie podróżowania – zwłaszcza tych, którzy rozważają przesiadkę z tradycyjnych kompaktów spalinowych.
W kontekście konkurencji Kia EV4 może rywalizować z takimi elektrycznymi hatchbackami jak Volkswagen ID.3 czy Cupra Born. Jednocześnie wersja fastback zbliża się rozmiarem do samochodów z wyższego segmentu, oferując atrakcyjny design przy zachowaniu kompaktowej ceny. Wprawdzie EV4 nie jest jednym z tańszych modeli w ofercie rynkowej, ale biorąc pod uwagę gwarancję, zasięg i najnowsze technologie multimedialne, jest to propozycja warta rozważenia.
Podsumowanie
Kia EV4 to elektryczny kompakt, który skutecznie przełamuje utarte schematy i aspiruje do stania się mocnym graczem w swoim segmencie. Dostępność w dwóch wariantach nadwozia, szeroka gama wersji wyposażenia oraz możliwość skorzystania z atrakcyjnej dopłaty rządowej sprawiają, że ten model może wzbudzić zainteresowanie nie tylko wśród lojalnych fanów Kii, lecz także pośród kierowców rozważających pierwszy zakup auta elektrycznego. Dopracowane detale, wydłużona gwarancja na akumulator i funkcje uprzyjemniające codzienne użytkowanie stanowią odpowiedź na wyzwania, jakie stawia współczesna motoryzacja. Jeśli dodamy do tego obietnicę ponad 600 kilometrów zasięgu w droższym wariancie baterii, EV4 jawi się jako bardzo ciekawa alternatywa w świecie współczesnych elektromobilnych trendów.
Przeczytaj także: Tesla nagle usunęła z konfiguratora topowe modele. Modele X i S zniknęły z Europy
Galeria zdjęć
Źródło: auto-swiat

Komentarze