5 Minuty
BMW wprowadza iX3 oparte na Neue Klasse do Ameryki Północnej 21 września
BMW zaprezentuje swój iX3 oparty na platformie Neue Klasse w Ameryce Północnej 21 września 2025 roku podczas publicznej prezentacji w Nowym Jorku, podkreślając dążenie marki do odpowiedzialnej innowacji. Wydarzenie w Bathhouse Studios będzie miało udział kierownictwa BMW of North America oraz szefa rozwoju Joachima Posta, który określił nowy iX3 jako "nowy standard branży" — sformułowanie podkreślające twierdzenie BMW, że to pokolenie oferuje bezprecedensowy poziom technologii gotowej do produkcji, przy jednoczesnym priorytecie na zrównoważony rozwój.
Od koncepcji do produkcji: co się zmieniło
Zapowiedziany konceptem Vision Neue Klasse X w 2024 roku, najnowszy iX3 to nie tylko zmiana stylistyczna: jest to pierwszy iX3 zbudowany na skoncentrowanej na BEV platformie Neue Klasse. Produkcja seryjna rozpoczęła się w Europie na początku września 2025 r., a samochody zjeżdżają z linii montażowej w kompleksie w Debrecenie na Węgrzech. Dla Ameryki Północnej BMW of North America klasyfikuje ofertę jako pojazd modelowego roku 2027, który ma trafić do dealerów latem 2026/2027, w zależności od terminów i zatwierdzeń regulacyjnych.
Zrównoważony rozwój i szczegóły produkcji
BMW stawia zrównoważony rozwój w centrum opowieści o iX3. Firma istotnie przeprojektowała materiały i procesy w łańcuchu dostaw dla tego modelu:
- Akumulator wysokiego napięcia zawiera około 50% wtórnego litu, kobaltu i niklu.
- Przetworzone tworzywa morskie oraz wtórne aluminium są stosowane w wielu elementach konstrukcyjnych i wnętrzach, w tym w zwrotnicach, łożyskach obrotowych oraz niektórych częściach kół.
- Zakład w Debrecenie działa bez ogrzewania na olej lub gaz i jest zasilany instalacjami fotowoltaicznymi na miejscu (do ok. 25% udziału) oraz innymi źródłami odnawialnymi (pokrywającymi resztę). BMW raportuje emisję około 0,1 tony CO2 przypadającą na pojazd w tym zakładzie.

BMW udostępnia także porównania cyklu życia: iX3 50 xDrive ma szacunkowo osiągać niższy ślad CO2-ekwiwalent niż równoważny SUV z silnikiem spalinowym po około 21 500 km przy ładowaniu na obecnym europejskim miksie energetycznym — oraz po około 17 500 km przy ładowaniu z wykorzystaniem energii odnawialnej.
Poziomy wyposażenia, zasięg i ceny dla USA
BMW of North America planuje wprowadzić iX3 w dwóch początkowych wersjach na rynek USA:
- iX3 50 xDrive: pozycjonowany jako wariant o największym zasięgu; BMW szacuje około 400 mil (około 644 km) zasięgu na pełnym ładowaniu. Cena wyjściowa w USA podana jest na nieco poniżej 60 000 USD.
- iX3 40 xDrive: bardziej przystępna cenowo opcja, która dołączy do oferty później; przewidywana cena startowa to poniżej 55 000 USD, z szacunkowym zasięgiem nieco powyżej 300 mil (około 483 km).
Te wartości są szacunkami producenta i będą podlegać oficjalnym ocenom EPA, gdy samochody trafią na rynek USA. Wydajność ładowania, standardowe wyposażenie i pakiety opcji zadecydują o praktycznych kosztach użytkowania i zasięgu w rzeczywistych warunkach.

Projekt, technologia i pozycjonowanie rynkowe
Wizualnie iX3 Neue Klasse bazuje na aktualnym języku stylistycznym BMW, jednocześnie kładąc nacisk na efektywność aerodynamiczną i rozwiązania z zakresu technologii wnętrza. Spodziewaj się kabiny eksponującej cyfrowe wyświetlacze i systemy wspomagania kierowcy — podejście, które jednych kupujących może wydać się bardzo techniczne, a innych odświeżająco przyszłościowe. iX3 jest pozycjonowany jako premium elektryczny SUV dla osób oczekujących długiego zasięgu, materiałów zrównoważonych i rozpoznawalnego znaku BMW.
Krótki cytat marki na wydarzeniu w Nowym Jorku nadaje ton: "iX3 ma pokazać, jak elektryfikacja i zrównoważony rozwój można zintegrować w projekcie, produkcji i łańcuchu dostaw." To komplementuje przekaz BMW o redukcji emisji w cyklu życia i pozyskiwaniu materiałów w obiegu zamkniętym.

Co to oznacza dla strategii BMW dotyczącej samochodów elektrycznych
Wprowadzenie iX3 toruje również drogę dla następnej generacji sedana i3 — oraz jego odmiany typu kombi — które będą częścią szerszego wdrożenia Neue Klasse. Produkcja i3 na rynek północnoamerykański ma odbywać się w zakładzie BMW w San Luis Potosí w Meksyku, a ta fabryka zostanie także przygotowana do obsługi zdolności produkcyjnych iX3 w miarę zwiększania wolumenów; producent spodziewa się rozpoczęcia dodatkowej produkcji około 2027 roku.
Najważniejsze informacje:
- Debiut w Ameryce Północnej: 21 września 2025, Bathhouse Studios, Nowy Jork
- Platforma: architektura Neue Klasse skoncentrowana na BEV
- Zrównoważony rozwój: 50% wtórnych materiałów w akumulatorze, przetworzone tworzywa, niskoemisyjna fabryka
- Wersje na USA: 50 xDrive (~400 mil) i później 40 xDrive (~300+ mil)
- Ceny (USA): ~poniżej 60 000 USD (50 xDrive); poniżej 55 000 USD (40 xDrive)

Czy oceniany przez pryzmat stosu technologicznego, strategii materiałowej czy prognozowanego zasięgu i cen, iX3 Neue Klasse jest kluczowym modelem dla BMW w miarę pogłębiania obecności w segmencie elektrycznych SUV-ów. Dla kupujących i obserwatorów branży iX3 będzie użytecznym punktem odniesienia, pokazującym, jak tradycyjni producenci przekładają inżynierię EV i produkcję zrównoważoną na rzeczywistą produkcję.
Źródło: autoevolution
Komentarze