4 Minuty
Przegląd: Rzadkie czterodrzwiowe Audi S8 V10 na rynku
Dla miłośników dużych limuzyn wyposażonych w egzotyczne jednostki napędowe, Audi S8 z 2009 roku to propozycja warta uwagi. Samochód pokryty białym lakierem Ibis White z wnętrzem Amaretto to model trzeciej generacji S8 (D3), który łączy komfort luksusowej limuzyny z wyjątkowym, wolnossącym silnikiem V10 o pojemności 5,2 litra. Ta jednostka wywodzi się z gamy wykorzystywanej także w Audi R8 i Lamborghini Gallardo z tego okresu. Egzemplarz wystawiony na aukcję ma na liczniku 164 000 km (102 000 mil) i posiada czysty tytuł z Montany oraz raport Carfax bez odnotowanych kolizji.
Stan techniczny i znane usterki
Obecny właściciel, pasjonat marki Audi, długo poszukiwał tego egzemplarza i zakupił go w marcu 2025 roku. W jego posiadaniu auto przejechało około 3 200 km. Zdjęcia i opis wskazują na typowe zużycie jak na samochód z takim przebiegiem: widoczny wyciek oleju, korozja niektórych elementów wydechu, zużyte opony, uszkodzenia rantów felg, odpryski i zarysowania lakieru oraz zużycie wnętrza szczególnie na fotelach i częściach eksploatacyjnych. Kontrolka TPMS sygnalizuje problem z oponami lub czujnikiem. Wszystkie te elementy są typowe dla starszych limuzyn sportowych i warto je uwzględnić w ewentualnym budżecie na naprawy lub renowację.
Wyposażenie i komfort
Wersja standardowa i opcje
Audi S8 D3 oferuje bogate wyposażenie, w skład którego wchodzą: 20-calowe felgi aluminiowe, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, podgrzewane przednie i tylne fotele, podgrzewana kierownica z łopatkami do zmiany biegów, elektrycznie sterowany szyberdach, ekskluzywna skórzana tapicerka oraz najwyższej klasy nagłośnienie Bang & Olufsen. Pakiet Technologiczny Audi obejmuje asystenta pasa ruchu, system ostrzegania o martwym polu i adaptacyjny tempomat – elementy, które nadal zapewniają konkurencyjność tego modelu na tle nowszych limuzyn.
.avif)
Osiągi i napęd
Pod maską znajduje się wolnossący silnik V10 o pojemności 5,2 litra współpracujący z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła quattro. W standardowej wersji jednostka oferuje około 450 KM i 540 Nm momentu obrotowego – wartości, które dekadę temu były zarezerwowane dla supersamochodów. Unikalne połączenie tego silnika, automatu i kultowego napędu quattro zapewnia S8 niesamowite wrażenia akustyczne oraz imponujące osiągi. Warto jednak pamiętać, że ewentualne naprawy – zwłaszcza układu rozrządu, układu paliwowego lub czujników – mogą być kosztowne.
Pozycjonowanie i wycena na rynku
Jako nowe, Audi S8 D3 kosztowało ponad 115 000 dolarów. Silna utrata wartości sprawiła jednak, że obecnie ceny rynkowe za ten model wynoszą przeciętnie około 15 000 dolarów, a najniższe zanotowane transakcje z ostatnich pięciu lat to około 12 312 dolarów. Prezentowany egzemplarz wystawiony jest na aukcji Cars & Bids, która kończy się 18 sierpnia 2025 roku. W chwili publikacji najwyższa oferta wynosiła 5 000 dolarów, co odzwierciedla przebieg i widoczne mankamenty auta. Kolekcjonerzy doceniają jednak S8 V10 za unikalną jednostkę napędową oraz praktyczność czterodrzwiowej limuzyny.
.avif)
Jak kupować Audi S8 D3?
Zainteresowani zakupem Audi S8 D3 powinni zaplanować szczegółową inspekcję przedzakupową – przede wszystkim kontrolę silnika, wycieków oleju, stanu układu wydechowego, zawieszenia pneumatycznego (sprężyny i kompresor), hamulców, ogumienia oraz elektroniki (TPMS i systemów asystujących kierowcy). W budżecie należy uwzględnić ewentualne naprawy, jeśli zależy nam na codziennym, niezawodnym użytkowaniu limuzyny. Dla prawdziwych entuzjastów motoryzacji połączenie osiągów V10, luksusowego wnętrza i napędu quattro czyni z S8 D3 wyjątkową propozycję na auto do jazdy rekreacyjnej lub weekendowej renowacji.
Porównanie z konkurencją
W porównaniu do konkurentów z epoki – BMW M5 E60 i Mercedes-Benz E63 AMG – Audi S8 D3 wyróżnia się wolnossącym silnikiem V10 oraz stałym napędem quattro. BMW M5 E60 posiada podobny silnik, lecz zapewnia inne wrażenia z jazdy, natomiast Mercedes E63 AMG kładzie większy nacisk na komfort i mocny moment obrotowy. Siła Audi tkwi w pewności prowadzenia, przyczepności AWD i charakterystycznym brzmieniu jednostki napędowej.
Podsumowując, Audi S8 z 2009 roku to niezwykle rzadka odsłona motoryzacyjnej egzotyki – zamknięta w praktycznym, czterodrzwiowym nadwoziu. Niezależnie od tego, czy zostanie odrestaurowane, przerobione na auto weekendowe, czy zyska nowego właściciela-marzyciela, charakterystyczna technologia V10 w S8 jest obecnie coraz trudniejsza do znalezienia.
Źródło: autoevolution

Komentarze