8 Minuty
Ewolucja autonomicznej jazdy w branży motoryzacyjnej
Od dekad branża motoryzacyjna nieustannie dąży do innowacji, a zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) radykalnie zmieniają oblicze współczesnych pojazdów. Od pierwotnego tempomatu po zaawansowane technologie bezpieczeństwa, świat motoryzacji dynamicznie zbliża się do rewolucji: pełnej autonomii jazdy. Sześć poziomów—określonych przez globalny standard SAE J3016—kategoryzuje tę drogę, z poziomem SAE 3 (L3) jako granicznym, w którym pojazd faktycznie zyskuje autonomię.
Podczas gdy poziomy SAE 0–2 (L0–L2) to technologie wspierające kierowcę (kontrola wciąż spoczywa na człowieku), poziom 3 wprowadza warunkową automatyzację. Na rok 2025 tylko wybrane koncerny motoryzacyjne wprowadziły samochody autonomiczne L3 na ulice. Lokalne floty robotaksówek, takie jak Waymo, operują na jeszcze wyższym poziomie (L4+), jednak dla samochodów konsumenckich to właśnie Level 3 stanowi kluczowy, choć wymagający krok.
Dlaczego poziom 3 jest przełomowy: Kluczowa transformacja w kierunku samochodów autonomicznych
Przejście z poziomu 2 (częściowa automatyzacja) na poziom 3 (warunkowa automatyzacja) to nie tylko techniczna aktualizacja—jest to pierwszy znaczący krok ku prawdziwie autonomicznym pojazdom. Systemy poziomu 3 potrafią samodzielnie sterować, przyspieszać i hamować w określonych warunkach, umożliwiając kierowcy oderwanie rąk i wzroku od drogi w konkretnych scenariuszach. Jednocześnie użytkownik musi zachować gotowość do przejęcia kontroli na żądanie systemu, zwłaszcza w trudnych lub zmieniających się warunkach.
Ta delikatna równowaga między automatyzacją a nadzorem człowieka—utrudniona przez regulacje prawne, kwestie odpowiedzialności i wyzwania techniczne—spowalnia masową komercjalizację systemów jazdy SAE L3. Wiele państw, w tym USA i kraje UE, wykazuje dużą ostrożność ze względu na niejasności dotyczące odpowiedzialności za wypadki z udziałem pojazdów autonomicznych. Obawa przed pozwami, kosztownymi wycofaniami pojazdów czy ryzykiem upadłości sprawia, że większość producentów wstrzymuje się z szerokim wdrożeniem Level 3. W efekcie systemy L3 dostępne są obecnie tylko w wybranych lokalizacjach i warunkach—ograniczonych np. do konkretnych dróg, pogody i zakresu prędkości.
Komercyjnie dostępne systemy autonomii poziomu 3
Honda SENSING Elite z Traffic Jam Pilot
Honda jako pierwsza w historii masowo wyprodukowała i certyfikowała samochód pasażerski klasy SAE Level 3. Przełomowa technologia zadebiutowała w modelu Honda Legend Hybrid EX (2021), wyposażonym w ekskluzywny pakiet SENSING Elite i Traffic Jam Pilot—system zatwierdzony przez japońskie Ministerstwo Transportu, Infrastruktury, Gruntów i Turystyki.
SENSING Elite wykorzystuje sieć kamer, radarów, LIDAR i bardzo precyzyjny GNSS, wspierany przez nowoczesny monitoring kierowcy. W korkach poniżej 30 km/h system autonomicznie kontroluje prędkość, dystans do innych pojazdów i prowadzenie, oferując jazdę bez używania rąk, zmiany pasa i automatyczny start-stop. Funkcja Emergency Stop Assist zatrzymuje samochód w razie braku reakcji kierowcy, aktywując światła awaryjne i sygnał dźwiękowy.
Niestety, produkcja była limitowana do 100 egzemplarzy na japoński rynek (leasing), a po wycofaniu Legenda system utracił nośnik. Obecnie żaden inny model Hondy lub Acura nie oferuje poziomu 3 autonomii.
Mercedes-Benz DRIVE PILOT
Mercedes-Benz uchodzi za lidera autonomicznej jazdy dzięki DRIVE PILOT, najbardziej dostępnym komercyjnie systemem poziomu 3 w Niemczech i wybranych regionach USA. Wprowadzony w modelach EQS Sedan i S-Klasa, DRIVE PILOT umożliwia warunkową jazdę bez rąk z prędkością do 95 km/h na dedykowanych niemieckich autostradach.
W USA DRIVE PILOT dostępny jest obecnie (w subskrypcji) w Kalifornii i Nevadzie i działa na wyznaczonych, zmapowanych autostradach przy większym natężeniu ruchu do 64 km/h. Charakterystyczne turkusowe światła na nadwoziu informują o obecności systemu zgodnego z wytycznymi SAE J3134. Mercedes-Benz stale rozwija DRIVE PILOT pod kątem wyższych poziomów autonomii (L4).
BMW Personal Pilot L3
Personal Pilot L3 od BMW to najnowszy system poziomu 3, debiutujący w siódmej generacji BMW serii 7 (G70) na rynku niemieckim. Technologia dzieli się na Highway Assist (L2) oraz Personal Pilot (L3) i pozwala na pełną jazdę bez rąk i wzroku do 60 km/h na wybranych autostradach. BMW wykorzystuje szybkie połączenia 5G dla responsywności w korkach i podczas spowolnienia ruchu.
Kluczową zaletą jest możliwość zajęcia się np. czytaniem lub oglądaniem filmów w kabinie, pod warunkiem gotowości do reakcji. Przy wyższych prędkościach system przełącza się na poziom 2, gdzie zaawansowane funkcje zmiany pasa i monitoringu realizuje Highway Assist.
Nadchodzące i rozwijane pakiety autonomii poziomu 3
Stellantis STLA AutoDrive
Stellantis intensywnie pracuje nad modularnym systemem STLA AutoDrive, łączącym poziomy 2 i 3 oraz oferującym możliwość rozbudowy. Na premierę STLA AutoDrive celuje w L3 (jazda bez rąk do 60 km/h z perspektywą rozwoju do 95 km/h). Przykład: platforma w nowym elektrycznym Jeepie Wagoneer S przygotowana jest docelowo zarówno do jazdy autostradowej, jak i terenowej. Na razie nie podano daty wdrożenia ani marek, które poza Jeepem skorzystają z tej technologii.
GM Super Cruise
Super Cruise od General Motors startował jako Level 2 dla Cadillaca CT6 w 2017 roku, by nedługo potem ewoluować dzięki Ultra Cruise. GM ostatnio połączył Ultra Cruise z marką Super Cruise, tworząc wspólną mapę drogową do wdrożenia L3. Bazując na rozwiązaniach firmy Cruise LLC, GM planuje zaoferować Level 3 w ponad 20 modelach (w tym Cadillac Escalade, Silverado EV i inne) już w latach 2025–2026. Sieć obsługiwanych dróg ma osiągnąć do końca 2025 roku aż 1,2 mln km dzięki Dynamic Map Platform i mapom HD.
Ford BlueCruise
BlueCruise od Forda to obecnie rywal Super Cruise w Level 2+, pozwalający na jazdę bez rąk na 210 000 km zmapowanych autostrad Ameryki Północnej (Hands-Free Blue Zones). Najnowsza wersja systemu, wprowadzona w Mustangu Mach-E, umożliwia automatyczną zmianę pasa, a w planach (2026) jest autonomia poziomu 3 (do 129 km/h). BlueCruise oferowany jest w subskrypcji lub jako jednorazowy zakup w popularnych modelach Forda, co zwiększa jego dostępność.
Rivian Autonomy Platform
Rivian planuje wdrożyć funkcje SAE Level 3 na platformie Autonomy Platform+ w 2026 roku w nowych modelach R1T i R1S. Platforma łączy zaawansowany Driver+ (L2) z rozszerzonymi możliwościami Autonomy Platform+, które już dziś oferują Enhanced Highway Assist i Lane Change on Command. Rivian stosuje podejście podobne do Tesli, polegające na kamerach, radarach i czujnikach ultradźwiękowych, przewidując wdrożenie L3, a do L4 być może zostanie dodany LIDAR.
Tesla Full Self-Driving (FSD)
Podejście Tesli do autonomii budzi emocje, a systemy Autopilot i Full Self-Driving (FSD) od lat obiecują funkcje wykraczające poza status Level 2. Po niedawnym rebrandingu na Tesla Full Self-Driving (Supervised) firma zapowiada uzyskanie certyfikacji L3 w drugiej połowie 2025 roku. Harmonogram i gotowość techniczna Tesli podlega jednak analizom, m.in. dlatego że nowy FSD wymaga Hardware 4 (starsze modele wymagają płatnych ulepszeń do 3 000 USD). W testach pojawił się już nawet Hardware 5, co świadczy o postępie, ale także o niepewności co do terminu wdrożenia szerokiej autonomii L3.
Volvo Ride Pilot
Volvo we współpracy z Luminar i Zenseact opracowało Ride Pilot—zaprezentowany w 2022 roku i ukierunkowany na uzyskanie certyfikacji SAE Level 3. Debiut na elektrycznym Volvo EX90 ma na celu zastąpienie systemu Pilot Assist (L2). Testy trwają w Kalifornii, gromadząc dane także dzięki kooperacji z chińskim Geely. Ride Pilot będzie dostępny w subskrypcji, wspierając model rozwoju oparty na aktualizacjach online.
Kluczowe cechy, wpływ rynkowy i filozofie projektowe
Parametry techniczne i systemy sensorów
Większość systemów autonomicznych L3 łączy LIDAR, radar, kamery wysokiej rozdzielczości, czujniki ultradźwiękowe i precyzyjne mapy. Łączność 5G i chmura umożliwiają szybkie aktualizacje i reakcje na bieżąco. Tesla i Rivian preferują podejście oparte na kamerach, natomiast inni producenci (Honda, Mercedes-Benz, Volvo) stawiają na fuzję sensorów dla maksymalnej niezawodności i bezpieczeństwa.
Design i innowacje wnętrza
Samochody L3 oferują zaawansowane, cyfrowe kokpity, umożliwiające np. streaming filmów czy edytowanie dokumentów podczas jazdy autonomicznej. Intensywny monitoring kierowcy gwarantuje jednak bezpieczeństwo, inicjując przejęcie kontroli w warunkach granicznych. Na zewnątrz pojazdy autonomiczne wyróżniają m.in. specjalne oznaczenia świetlne, sensory i dedykowane emblematy technologiczne.
Parametry bezpieczeństwa i wydajność
Najważniejszą przewagą Level 3 jest samodzielna reakcja na ruch drogowy, wykrywanie przeszkód oraz płynna koordynacja manewrów dzięki algorytmom AI. Automatyczne hamowanie awaryjne, prowadzenie po pasie i jazda w korkach to główne atuty, a restrykcyjne procedury przekazania sterowania kierowcy minimalizują ryzyko. Certyfikacje w Japonii, Niemczech i wybranych stanach USA są dowodem bezpieczeństwa systemów względem prowadzenia przez człowieka, co przygotowuje grunt pod Level 4 i 5.
Pozycjonowanie rynkowe i dostępność
Obecnie wdrożenie poziomu 3 ogranicza się do wybranych modeli i rynków, często za wysoką dopłatą. Systemy Honda SENSING Elite czy BMW Personal Pilot L3 są ekskluzywnie dostępne i kosztowne. Tymczasem GM i Ford zamierzają upowszechnić Level 3, integrując go w wielu modelach i rozszerzając mapy obsługiwanych tras. Volvo i Tesla opierają się na subskrypcjach i aktualizacjach OTA, zapewniając elastyczność i skalowalność wdrożeń na świecie.
Porównania i kierunki rozwoju
Przy porównaniu systemów L3 liczą się łatwość obsługi, zakres scenariuszy (miasto, autostrady, korki), niezawodność i możliwości aktualizacji dla klientów. Mercedes i BMW stawiają na luksus i zintegrowane rozwiązania, podczas gdy GM i Ford celują w szeroki rynek dzięki masowej dostępności. Tesla opiera się na kamerach i innowacjach programistycznych, w przeciwieństwie do strategii multiczujnikowych konkurencji, prezentując różnorodne podejścia do pełnej autonomii.
Przyszłość: Od automatyzacji warunkowej do pełnej autonomii
Dążenie do samochodów autonomicznych nie kończy się na poziomie 3. Następny etap—Level 4—umożliwi prawdziwie autonomiczną jazdę w strefach geofencingowych, np. dla flot taksówek czy na dedykowanych autostradach. Poziom 5, ostateczny cel, to pojazdy bez potrzeby jakiegokolwiek ludzkiego nadzoru. Strategie zbierania danych, wybór technologii sensorów oraz skuteczna nawigacja po wymaganiach prawnych zadecydują, które marki przodować będą w wyścigu do ery samochodów bez kierowcy.
Dla miłośników motoryzacji i codziennych kierowców postępy w pojazdach autonomicznych L3 zapowiadają nadejście ery, w której inteligentne, samojezdne auta to nie fikcja, lecz rzeczywistość na wyciągnięcie ręki. Niezależnie czy interesuje Cię technologia, wygoda, bezpieczeństwo, czy nowoczesny design—nadchodząca dekada zdecyduje o przyszłości transportu oraz całej definicji mobilności.
Źródło: autoevolution

Komentarze