3 Minuty
Przełomowy silnik Nissan VC-Turbo miał zrewolucjonizować branżę motoryzacyjną, oferując połączenie wysokiej mocy, oszczędności paliwa i niższej emisji spalin. Innowacyjny układ zmiennej kompresji, zastosowany w tym turbo doładowanym silniku, powstał dzięki zaawansowanej konstrukcji ramion połączonych z krzywkami. Technologia VC-Turbo stała się synonimem nowoczesnej inżynierii samochodowej. Jednak złożony błąd konstrukcyjny sprawił, że Nissan ogłosił szeroko zakrojoną akcję serwisową, która obejmie niemal 444 000 pojazdów, w tym popularne modele: Nissan Rogue, Altima oraz Infiniti QX50 i QX55.
Czym jest silnik VC-Turbo Nissana?
Zmiennej kompresji silnik Turbo, znany jako VC-Turbo, został opracowany tak, aby dynamicznie zmieniać stopień sprężania, co pozwala na wyjątkowe połączenie osiągów oraz efektywności paliwowej. Wersja trzycylindrowa 1.5 litra napędza model Nissan Rogue, a czterocylindrowy silnik 2.0 z turbosprężarką stosowany jest w Nissan Altima, Infiniti QX50 oraz QX55. Zaawansowana konstrukcja VC-Turbo szybko zwróciła uwagę rynku dzięki dynamicznej reakcji na dodanie gazu oraz bardzo dobrym wynikom w testach zużycia paliwa, co postawiło Nissana na czele technologii turbo.
Szczegóły akcji serwisowej: źródło problemu
Ostatnia akcja serwisowa Nissana dotyczy następujących modeli:
- Infiniti QX50 z lat 2019–2022
- Infiniti QX55 z 2022 roku
- Nissan Altima z lat 2019–2020
- Nissan Rogue z lat 2021–2024
Problemem są główne panewki oraz łożyska A-, C- i L-link, które odpowiadają za działanie mechanizmu zmiennej kompresji w VC-Turbo. Z czasem te elementy mogą ulec degradacji, co może prowadzić do stopniowej, a finalnie poważnej awarii silnika. Oznaki to m.in. nierówna praca jednostki napędowej oraz pojawiające się ostrzeżenia na desce rozdzielczej. W przypadku znacznego zużycia może być konieczna całkowita wymiana silnika.
Jak Nissan rozwiązuje problem?
Autoryzowane serwisy Nissana i Infiniti przeprowadzają kontrolę oleju silnikowego w poszukiwaniu metalicznych opiłków świadczących o zużyciu łożysk. Jeśli obecność metalowych zanieczyszczeń zostanie potwierdzona jako pochodząca z problematycznych łożysk, Nissan całkowicie wymieni silnik bez kosztów dla klienta. W przypadku modelu Nissan Rogue z silnikiem 1.5 VC-Turbo, jeśli nie wykryto opiłków, naprawa ogranicza się do wymiany miski olejowej, nowego uszczelnienia i wymiany oleju. W modelach Altima, QX50 oraz QX55 z silnikiem 2.0 VC-Turbo wykonuje się wymianę oleju.
Zakres akcji i znaczenie rynkowe
Warto podkreślić, że akcja serwisowa nie obejmuje wszystkich modeli z wybranych lat. Nissan precyzyjnie namierzył wadliwe łożyska po konkretnych numerach seryjnych silników. Spośród niemal miliona sprzedanych egzemplarzy Rogue w USA w latach 2021–2024, akcją zostanie objętych około 348 554 pojazdów. Według producenta, jedynie 5% pojazdów – około 22 200 – wymagać może całkowitej wymiany silnika. Wysyłanie powiadomień do właścicieli rozpocznie się od 25 sierpnia, a zostaną nimi objęci posiadacze aut ze wskazanych serii silników.
Chociaż akcja dotyczy innowacyjnych komponentów VC-Turbo, Nissan wciąż utrzymuje wysoką pozycję w rankingu jakości początkowej według JD Power, ustępując jedynie Lexusowi. W dłuższej perspektywie marka plasuje się na średnim poziomie pod względem niezawodności.
Porównania i pozycja na rynku
Technologia VC-Turbo Nissana konkuruje z turbodoładowanymi silnikami innych producentów, m.in. Honda, Toyota czy Mazda. Konkurenci często wybierają silniki o stałym stopniu kompresji, stawiając na prostotę i trwałość. Nissan, wdrażając zmienną kompresję, pokazuje jednak konsekwentne dążenie do innowacji, choć za cenę większej złożoności mechanicznej.
Obecna akcja naprawcza to ważna lekcja dla wszystkich producentów samochodów sięgających po nowatorskie rozwiązania. Skuteczne i przejrzyste działania Nissana – bezpłatne naprawy oraz otwarta komunikacja – mają na celu utrzymanie zaufania klientów oraz podkreślenie przewagi rynkowej marki. Szybkie uporanie się z problemami VC-Turbo jest kluczowe dla strategii rozwoju i zwiększania produkcji w USA w obliczu globalnej konkurencji oraz zmian taryfowych.
Źródło: carbuzz

Komentarze