4 Minuty
Nowy rozdział Mitsubishi w Europie: Partnerstwo z Renault
Mitsubishi Motors przechodzi strategiczną zmianę, która oznacza istotny powrót na europejski rynek samochodowy po wycofaniu się w 2020 roku w wyniku strat finansowych. Tym razem japoński producent samochodów nie działa samodzielnie – stawia na efektywność i sprawdzone rozwiązania, wykorzystując partnerstwo z Renault. Wspólne platformy i szybkie wdrożenie nowych modeli mają kluczowe znaczenie w procesie reindustrializacji marki Mitsubishi w Europie, gdzie nacisk kładziony jest zarówno na sprawdzone modele, jak i innowacyjne samochody elektryczne.
Badge Engineering: Od modeli Colt i ASX do nowej gamy Mitsubishi
Pierwszym przykładem nowego podejścia Mitsubishi są zaprezentowane modele Colt oraz ASX, które w istocie są zmodernizowanymi i dopasowanymi do marki wersjami Renault Clio i Captur. Dzięki tej strategii firma szybko wróciła do konkurencyjnego segmentu motoryzacji w Europie, oferując klientom sprawdzoną francuską technologię w nowej stylistyce Mitsubishi.
W najbliższych miesiącach pojawi się również zupełnie nowy, w pełni elektryczny SUV, będący następcą Eclipse Cross. Model ten powstaje na zaawansowanej platformie CMF-EV, znanej m.in. z Renault Megane E-Tech Electric, łącząc japońską tożsamość z europejską technologią samochodów elektrycznych. Jeszcze w tym roku Mitsubishi zaprezentuje także Grandis – przestronny crossover na bazie Renault Symbioz, skierowany do rodzin poszukujących komfortu i wydajności.

Stylistyka, osiągi i specyfikacja: Jak Mitsubishi wyróżnia się na tle konkurencji?
Chociaż duża część gamy opiera się na platformach Renault, Mitsubishi aktywnie podkreśla własną tożsamość poprzez indywidualny design czy dedykowane wnętrza. Przykładem jest nadchodzący Eclipse Cross EV, który ma być najbardziej autentycznym „Mitsubishi” wśród dotychczasowych modeli opracowanych we współpracy. Kluczowe cechy to zaawansowane technologie bezpieczeństwa, sprawdzone napędy elektryczne oraz legendarna trwałość marki.
Pod względem technicznym użytkownicy mogą spodziewać się akumulatorów i silników elektrycznych z najnowszych platform Renault, które zapewnią konkurencyjny zasięg, szybkie ładowanie i wygodę w miejskiej eksploatacji. Mitsubishi, bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu z napędami hybrydowymi i plug-in hybrid, zamierza skutecznie wspierać transformację rynku motoryzacyjnego w stronę elektromobilności.
Strategia rynkowa i cele sprzedażowe Mitsubishi
Firma wyznaczyła sobie ambitny plan wzrostu – chce sprzedać w Europie od 75 000 do 80 000 aut rocznie, co oznacza znaczący wzrost w porównaniu do 60 879 pojazdów sprzedanych w 2024 roku (wzrost aż o 44% względem 2023 roku). Sukces modeli Colt i ASX, opartych o sprawdzone rozwiązania i atrakcyjne ceny, napędza rozwój marki. Jednocześnie Mitsubishi stoi przed wyzwaniami związanymi z ograniczeniem własnych, od podstaw projektowanych modeli.
Prezes Frank Krol podkreśla, że w planach pozostaje rozwój aut autorskich przeznaczonych wyłącznie na rynek europejski. Na dziś jedynym całkowicie oryginalnym modelem jest Outlander PHEV. W najbliższych latach Mitsubishi zamierza również wykorzystać potencjał kolejnej generacji Renault Clio (debiut w 2025 roku), by poszerzyć gamę samochodów opracowanych na wspólnych platformach.
Luka w segmencie miejskim: wyzwanie po wycofaniu Space Star i Eclipse Cross
Mimo sukcesów modeli opartych o badge engineering, Mitsubishi musi zmierzyć się z poważną luką w segmencie miejskim po wycofaniu Space Star (Mirage) oraz Eclipse Cross – samochodów, które nie sprostały aktualnym europejskim wymogom bezpieczeństwa. Space Star odpowiadał aż za 39% sprzedaży w 2024 roku, co pokazuje, jak istotny jest segment małych miejskich aut. Brak bezpośredniego następcy w tej klasie może oznaczać utratę części klientów na rzecz marek oferujących kompaktowe pojazdy miejskie.
Czy kei cars są rozwiązaniem na przyszłość?
Spośród branżowych liderów pojawiają się głosy – m.in. od Johna Elkanna ze Stellantis czy byłego prezesa Renault Luci de Meo – o potrzebie adaptacji kultowych kei cars do warunków europejskich. Mitsubishi, jako jeden z czołowych producentów tego typu aut w Japonii, mógłby w ten sposób uzupełnić ofertę miejską bez konieczności kosztownego opracowywania od podstaw nowych modeli. Jednak, jak zaznacza CEO Frank Krol, wciąż istnieją liczne bariery regulacyjne i różnice w oczekiwaniach europejskich klientów wobec kei carów.

Priorytety strategiczne: hybrydy i plug-in hybridy zamiast nowych EV
Mitsubishi obecnie działa na 20 rynkach europejskich (w 2019 roku było ich 32) i koncentruje się na segmentach, w których ma największe szanse sukcesu. Zamiast tworzyć dwa całkowicie nowe elektryczne modele, marka skupia się na rozwoju hybryd oraz plug-in hybrid (PHEV). Globalny prezes Takao Kato zapowiada, że Mitsubishi zamierza odpowiadać na rosnący popyt na samochody elektryczne w Europie, korzystając z modeli partnerskich (z Renault i innych koncernów), co pozwala lepiej alokować zasoby i utrzymać konkurencyjność w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu.
Konkurencja i perspektywy rynkowe
Podczas gdy tacy konkurenci jak Toyota, Nissan czy Hyundai przyspieszają wprowadzanie aut hybrydowych i elektrycznych, strategia Mitsubishi oparta na badge engineering wydaje się dobrym rozwiązaniem na szybki wzrost, choć nie jest pozbawiona kompromisów. Marka musi dbać o wyrazistą tożsamość, mimo korzystania ze wspólnych platform, oraz zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa wymagane w Europie. Nacisk na SUV-y elektryczne, praktyczne hybrydy i możliwość wprowadzenia nowatorskich samochodów miejskich pokazuje zaangażowanie Mitsubishi na rzecz utrzymania pozycji wśród kluczowych graczy europejskiego rynku motoryzacyjnego.
Podsumowując, Mitsubishi dynamicznie przywraca swoją obecność w Europie dzięki współpracy, elektryfikacji i przemyślanej strategii rynkowej. Marka nieustannie dąży do wzmocnienia swojej unikalnej tożsamości, bazując na innowacyjności i doświadczeniu w hybrydach oraz samochodach elektrycznych, wykorzystując przewagi płynące z partnerstwa technologicznego w nowej epoce motoryzacji.
Źródło: carscoops

Komentarze