3 Minuty
Ikoniczna Dacia Duster wchodzi w nową erę, gdy marka przygotowuje się do wprowadzenia na rynek elektrycznej wersji swojego najpopularniejszego SUV-a. To kolejny krok w strategii Dacii, która chce znacząco rozszerzyć ofertę samochodów elektrycznych poza dobrze znanym modelem Spring. Elektryczna Duster zachowa przystępność cenową charakterystyczną dla marki, oferując jednocześnie ekologiczną i nowoczesną motoryzację.
Elektryczna wizja Dacii: rozwój gamy EV
Dacia od lat jest synonimem praktycznych i niedrogich samochodów na globalnym rynku. Rumuński producent konsekwentnie inwestuje teraz w mobilność przyszłości, stopniowo wprowadzając napędy elektryczne do swojej oferty. Po ogromnym sukcesie Dustera w segmencie kompaktowych SUV-ów, elektryfikacja tego modelu to naturalny kolejny etap w rozwoju marki.
Prezes Dacii Denis Le Vot potwierdził niedawno, że w pełni elektryczny Duster jest już w fazie przygotowań. Szczegóły dotyczące premiery oraz dalszych planów rozwoju elektrycznej gamy Dacii mają zostać ujawnione podczas specjalnego wydarzenia zaplanowanego na listopad.

Platforma elektryczna i kluczowe parametry
CMF-BEV – nowoczesna architektura EV
Nadchodząca Dacia Duster EV prawdopodobnie powstanie na platformie CMF-BEV, opracowanej przez grupę Renault-Nissan, znanej także jako AmpR Small. To nowoczesne rozwiązanie stosowane jest już m.in. w Nowym Renault 5 i Renault 4, a w przyszłości pojawi się w takich modelach jak Nissan Micra i Juke. Platforma umożliwia zastosowanie napędu na przód lub wszystkie koła, co idealnie koresponduje z terenowym DNA Dustera. Ponadto wspólne podzespoły z modelami benzynowymi i hybrydowymi pozwalają optymalizować koszty produkcji.
Dzięki nowoczesnej płycie CMF-BEV – rozwinięciu cenionej platformy CMF-B używanej w Sandero, Joggerze, Dusterze oraz Bigsterze – Dacia zamierza produkować zarówno pojazdy elektryczne, jak i spalinowe w tych samych fabrykach. To wzmacnia wizerunek marki jako producenta dostępnych cenowo samochodów elektrycznych.
Design i przystępność cenowa
Mimo że finalny wygląd elektrycznego Dustera nie został jeszcze ujawniony, nie należy spodziewać się drastycznej zmiany względem trzeciej generacji SUV-a zaprezentowanej pod koniec 2023 roku. Dacia pozostanie wierna sprawdzonej strategii - nowoczesny, ale prosty design oraz korzystna cena mają zapewnić szeroką dostępność modelu dla klientów zainteresowanych elektrycznym SUV-em.

Osiągi i pozycjonowanie na rynku
Parametry techniczne takie jak pojemność baterii, zasięg czy moc pozostają na razie tajemnicą. Jednak wszystko wskazuje na to, że elektryczny Duster zachowa wytrzymałość i praktyczność, które uczyniły go jednym z liderów sprzedaży w Europie i poza nią. Można spodziewać się wydajnych oraz uniwersalnych wersji, w tym być może modeli 4x4, dzięki elastyczności platformy CMF-BEV.
Na rynku Dacia Duster EV będzie konkurować z innymi kompaktowymi SUV-ami elektrycznymi, takimi jak Renault 4 E-Tech, Fiat Grande Panda 4x4, Jeep Avenger oraz Suzuki e-Vitara i bliźniacza Toyota Urban Cruiser Electric. Kładąc nacisk na korzystny stosunek ceny do jakości, Duster EV ma szansę przyciągnąć zarówno nowych użytkowników pojazdów elektrycznych, jak i lojalnych klientów marki szukających ekonomicznego SUV-a.
Przyszłe modele i strategia Dacii
Jeszcze przed debiutem elektrycznego Dustera, Dacia wprowadzi na rynek elektryczne Sandero w 2027 roku i nowy miejski model EV, który zastąpi bazowego Springa. Marka planuje także prezentację dwóch kompaktowych modeli z klasycznym napędem spalinowym, które będą uzupełnieniem flagowego SUV-a Bigster – początkowo w wersjach benzynowych i hybrydowych.
.avif)
Duster spalinowy pozostaje na rynku
Rozwój elektromobilności w Dacii wcale nie oznacza końca obecnych wersji Dustera. W sprzedaży pozostaną modele benzynowe, LPG oraz hybrydowe, które będą dostępne przynajmniej do lat 2030. Marka pracuje także nad nową, hybrydową wersją 4x4, w której tylną oś napędzać będzie silnik elektryczny – rozwiązanie podobne do Jeepa Avenger 4Xe.
Biorąc pod uwagę, że zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w Unii Europejskiej zacznie obowiązywać dopiero od 2035 roku, wielotorowa strategia Dacii pozwoli klientom wybrać między wersjami spalinowymi, hybrydowymi oraz w pełni elektrycznymi. To umacnia pozycję Dustera jako jednego z najbardziej uniwersalnych i dostępnych SUV-ów w segmencie kompaktowych SUV-ów.
Źródło: carscoops

Komentarze