3 Minuty
Problemy Tesli w Europie nabierają tempa, co potwierdzają najnowsze dane dotyczące sprzedaży samochodów elektrycznych. W maju 2025 roku liczba rejestracji pojazdów Tesli na terenie Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii oraz krajów EFTA spadła aż o 27,9%. To już piąty miesiąc z rzędu, kiedy amerykański producent samochodów elektrycznych odnotowuje spadek sprzedaży. Wyniki te są wyraźnie słabsze na tle całego europejskiego rynku samochodów elektrycznych, który w tym samym okresie zanotował imponujący wzrost o 27,2%.
Aktualna sytuacja rynkowa i pogorszenie wyników Tesli
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 roku sprzedaż Tesli w Europie spadła aż o 37,1% w porównaniu z rokiem ubiegłym, jak wynika z danych ACEA. Problemy Tesli rozpoczęły się już w styczniu, kiedy odnotowano spadek o 45%, w lutym wyniósł on 40%, natomiast w kwietniu dostawy niemal się o połowę zmniejszyły. Chociaż wiosenna aktualizacja Modelu Y na chwilę poprawiła sytuację, nie wystarczyła jednak, by odwrócić negatywny trend sprzedaży samochodów elektrycznych Tesli w Europie.
Wzrost rynku elektryków i hybryd w Europie
Podczas gdy Tesla odnotowuje spadki, rynek samochodów elektrycznych w Europie dynamicznie się rozwija. W maju 2025 roku samochody elektryczne osiągnęły 15,4% udziału w rynku, podczas gdy rok wcześniej było to 12,5%. Pojazdy hybrydowe również stale zyskują na popularności, notując wzrost rok do roku o 14,2% oraz reprezentując już 34,1% wszystkich sprzedanych samochodów – tym samym wyprzedzając pojazdy z tradycyjnym napędem benzynowym. Na szczególną uwagę zasługuje segment hybryd plug-in, który urósł o 46,1% i stanowi obecnie 9,4% rynku.
Konkurencja lepsza od Tesli
Tesla wypada teraz gorzej na tle wielu innych producentów samochodów. Kultowa marka Mini z Grupy BMW poprawiła sprzedaż o 29,1%, Alfa Romeo zanotowała wzrost o 21,5%, a sportowa marka Cupra (część SEAT-a) aż o 32,4%. Chiński koncern SAIC Motor, właściciel marki MG, odnotował wzrost na poziomie 22,5%. Dla kontrastu, SEAT odczuł wyraźny spadek o 25,4%, co pokazuje zmienność sytuacji na rynku samochodów elektrycznych i hybrydowych w Europie.

Oferta modeli, specyfikacje i atrakcyjność samochodów w Europie
Model Y od Tesli, niegdyś najlepiej sprzedający się samochód na kontynencie, obecnie zmaga się z silną konkurencją. Europejscy klienci coraz częściej wybierają nowe modele charakteryzujące się innowacyjnym designem, wysokimi osiągami i nowoczesnymi technologiami napędu elektrycznego. Marka Cupra, Alpine czy Lexus wprowadzają na rynek elektryczne i hybrydowe samochody, które łączą styl, efektywność i zaawansowane systemy bezpieczeństwa, dostosowane do europejskich oczekiwań.
Pozycjonowanie rynkowe Tesli i perspektywy
Obecna pozycja Tesli wskazuje na konieczność ponownego przeanalizowania strategii na europejskim rynku aut elektrycznych. Silna konkurencja ze strony nowych elektryków oraz hybryd, które oferują lepszą relację ceny do jakości, nowoczesne wyposażenie oraz opcje dostosowane do lokalnych potrzeb, zmusza Teslę do innowacji zarówno w zakresie produktu, jak i obsługi klienta. Ewoluujący rynek samochodów elektrycznych w Europie wymaga od Tesli dostosowania się, aby ponownie zdobyć uznanie europejskich użytkowników samochodów elektrycznych.
Porównanie sprzedaży: liderzy i przegrani w maju 2025
Analizując szerzej rynek, Grupa Volkswagen utrzymuje pozycję lidera pod względem liczby sprzedanych aut w Europie – w maju zarejestrowano 309 930 samochodów tej marki. Tuż za nią plasują się koncerny Stellantis i Renault Group. Tymczasem Jaguar zanotował ogromny, bo aż 93,6-procentowy spadek, podobnie jak Mazda, Suzuki i Land Rover, które także odnotowały pogorszenie wyników sprzedaży. Te wahania uwydatniają dynamiczne zmiany zachodzące na rynku samochodów elektrycznych i hybrydowych w Europie.
Podsumowując, mimo że Tesla mierzy się z ciągłymi spadkami sprzedaży aut elektrycznych w Europie, konkurenci szybko zyskują przewagę, napędzani przez atrakcyjne nowe modele i zmieniające się preferencje klientów. Dla obserwatorów i ekspertów motoryzacyjnych jest to okres wyjątkowo dynamicznych zmian na europejskim rynku pojazdów elektrycznych, który staje się coraz bardziej konkurencyjny.

Komentarze