3 Minuty
Kolejny Krok w Rozwoju Samochodów Elektrycznych
Baterie solid-state od lat uznawane są za przyszłość samochodów elektrycznych (EV), oferując przełomowe rozwiązania względem obecnych akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) oraz niklowo-manganowo-kobaltowych (NMC). Zarówno kierowcy, jak i branża motoryzacyjna, z niecierpliwością wyczekują momentu, w którym innowacyjne baterie wyprą dotychczasowe technologie. Choć prawdziwy przełom jeszcze nie nastąpił, światowi potentaci nie zwalniają tempa – intensyfikują prace nad samochodami elektrycznymi o większym zasięgu i lepszych osiągach, które mogą przekroczyć barierę 1000 km na jednym ładowaniu.
Ambicje BMW: Liderstwo w Zasięgu i Osiągach
BMW znajduje się w czołówce rozwoju baterii solid-state, niedawno rozpoczynając testy drogowe prototypowego modelu i7 w Monachium. Ten wyjątkowy i7 wyposażony jest w opracowane w USA przez Solid Power ogniwa solid-state, bazujące na zaawansowanych elektrolitach siarczkowych. Tego rodzaju akumulatory oferują wyższą gęstość energii, szybsze ładowanie, większe bezpieczeństwo i dłuższą żywotność w porównaniu z tradycyjnymi bateriami litowo-jonowymi. Już wkrótce ogniwa te mają pojawić się w nowych modelach BMW Neue Klasse, a ich szeroka komercjalizacja planowana jest na początek lat 30.
Specyfikacje Pojazdów i Korzyści Projektowe
Baterie solid-state to nie tylko większy zasięg. Są również lżejsze i bardziej kompaktowe, co pozwala projektantom na tworzenie innowacyjnych konstrukcji pojazdów elektrycznych. Wyższy poziom bezpieczeństwa, wynikający z mniejszego ryzyka przegrzania, czyni te akumulatory szczególnie atrakcyjnymi dla segmentu premium EV.
Mercedes-Benz i Factorial Energy: Nowa Definicja Luksusowych Samochodów Elektrycznych
Mercedes-Benz również inwestuje w technologię solid-state, współpracując z wieloletnim partnerem – firmą Factorial Energy. W tym roku koncern rozpoczął testy modelu EQS zmodernizowanego o najnowsze baterie. Uwe Keller, szef działu rozwoju akumulatorów w Mercedesie, podkreśla, że nowe ogniwa zwiększają pojemność energetyczną o 25% względem dotychczasowych rozwiązań. Udoskonalenia dotyczące wagi, rozmiaru i bezpieczeństwa przełożą się nie tylko na wydłużony zasięg, ale także będą miały wpływ na filozofię projektowania marki.

Stellantis, Toyota i Nissan: Światowy Wyścig do Komercjalizacji Baterii Solid-State
Stellantis, właściciel takich marek jak Jeep, Peugeot czy Chrysler, również konsekwentnie realizuje strategię przejścia na innowacyjne baterie. Dzięki współpracy z Factorial Energy, od 2026 roku zamierza rozpocząć szeroko zakrojone testy ogniw solid-state. Anne Laliron, wiceprezes ds. badań technologicznych, określa baterie solid-state jako „gwiazdę północy chemii akumulatorowej”, pozwalającą firmom wybierać między ultradługim zasięgiem a redukcją materiałów potrzebnych do produkcji – obie opcje mogą ograniczyć koszty oraz zmniejszyć ślad węglowy.
W Japonii zarówno Toyota, jak i Nissan planują wprowadzenie na rynek samochodów elektrycznych zasilanych bateriami solid-state jeszcze przed końcem dekady. Toyota deklaruje rozpoczęcie produkcji w 2027 roku, natomiast Nissan zakłada debiut swoich innowacyjnych EV z bateriami solid-state w 2028 roku. Mimo ostatnich wyzwań korporacyjnych, Nissan utrzymuje zaangażowanie w rozwój przyszłości elektromobilności.
Podsumowanie: Wyścig o Zasięg EV Nabiera Tempa
Inwestycje BMW, Nissana, Mercedesa, Stellantisa i innych liderów branży w badania nad bateriami solid-state przybliżają rynek samochodów elektrycznych do przełomu. Dłuższy zasięg, wyższa efektywność, zwiększone bezpieczeństwo oraz nowe możliwości projektowe sprawią, że te firmy będą liderami elektromobilności. Miłośnicy motoryzacji i pierwsi użytkownicy mogą spodziewać się nowej generacji EV, oferującej niespotykane dotąd parametry, które pchną branżę motoryzacyjną w kierunku zrównoważonej przyszłości.

Komentarze