6 Minuty
Toyota 4Runner od lat buduje swoją legendę jako synonim trwałości, przygody i wszechstronności. W trakcie swojej bogatej historii ten średniej wielkości SUV zyskał ogromne zaufanie kierowców dzięki niezawodności i solidnej konstrukcji, opierając się ulotnym trendom i zmianom na rynku. W 2025 roku Toyota prezentuje zupełnie nową generację modelu 4Runner, kończąc tym samym piętnastoletni okres piątej generacji. Nowa Toyota 4Runner 2025 przynosi szereg oczekiwanych aktualizacji technologicznych, jednocześnie pozostając wierną swoim korzeniom — zwłaszcza w topowej wersji Limited, która łączy luksus, możliwości terenowe i praktyczność na co dzień.
Wygląd zewnętrzny: Odważna ewolucja i klasyczne detale
Toyota nadała 4Runnerowi na rok 2025 świeży, muskularny wygląd, podkreślając jednocześnie kanciaste linie, które pokochały rzesze fanów. W porównaniu do poprzednika, nowy 4Runner prezentuje się jeszcze bardziej masywnie i pewnie. Nawet w luksusowej wersji Limited — często widywanej na miejskich parkingach — SUV prezentuje się jak rasowa terenówka. Wzornictwo stanowi rozwinięcie stylistyki modelu Land Cruiser, jednak zaokrąglone detale nadają 4Runnerowi indywidualnego charakteru.

Nowa Toyota 4Runner 2025 zachwyca nowoczesnymi akcentami, takimi jak smukłe światła LED, wyraziste nadkola i charakterystyczny grill. Opcjonalne elektryczne progi (dopłata 1 005 USD) zwiększają wygodę użytkowania, ułatwiając dostęp do wysokiej kabiny. Testowany egzemplarz Limited wyposażony był także w trzeci rząd siedzeń (dopłata 1 330 USD), który zwiększa elastyczność użytkowania, choć najlepiej sprawdza się w przypadku dzieci.
Unikalna tylna szyba i dostęp do bagażnika
Znakiem rozpoznawczym 4Runnera pozostaje elektrycznie opuszczana tylna szyba. To praktyczne rozwiązanie ułatwiające dostęp do przestrzeni bagażowej i oferujące wyjątkową funkcjonalność, która od lat przekonuje do siebie miłośników przygód oraz rodziny.

Wnętrze: Nowoczesność, komfort i technologia
W środku Toyota 4Runner Limited 2025 wreszcie odpowiada na oczekiwania współczesnych kierowców pod względem technologii i komfortu. Na konsoli centralnej dominuje imponujący, 14-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, w pełni zintegrowany z najnowszymi technologiami łączności. Toyota umiejętnie łączy cyfrowe rozwiązania z dużą liczbą tradycyjnych, łatwych w obsłudze przycisków, zachowując praktyczność preferowaną przez użytkowników terenowych SUV-ów.

Projekt wnętrza kładzie nacisk na prostotę i trwałość — masywne, kanciaste kształty oraz materiały zostały dobrane tak, by znosić trudne warunki użytkowania przez lata. Charakterystyczna estetyka „low-polygon”, wdrażana obecnie we wszystkich samochodach terenowych Toyoty, podkreśla zarówno styl, jak i wytrzymałość.
Elastyczność siedzeń i praktyczne rozwiązania
Dostępny trzeci rząd siedzeń najlepiej sprawdzi się dla dzieci lub dorosłych na krótkich trasach, odzwierciedlając praktyczne realia tej klasy pojazdów. Pasażerowie z tyłu mogą liczyć na skuteczną wentylację oraz przyjemny powiew świeżego powietrza dzięki opuszczanej tylnej szybie. Ergonomicznie rozplanowane wnętrze, pojemne przednie siedzenia i przemyślany układ elementów sterujących sprawiają, że 4Runner sprosta oczekiwaniom rodzin i miłośników wypraw.

Układ napędowy i osiągi: Nowocześniej, ale z kompromisami
Na rok 2025 Toyota rezygnuje z cenionego silnika 4.0 V6 na rzecz turbodoładowanej jednostki 2.4-litrowej (czterocylindrowej). Nowy silnik generuje 278 KM i 430 Nm momentu obrotowego (317 lb-ft), zapewniając konkurencyjne osiągi w segmencie średnich SUV-ów. Po raz pierwszy klienci mają także do wyboru napęd hybrydowy — jednak nie można go łączyć z trzecim rzędem siedzeń.

Osiągi w skrócie
- Silnik: Turbodoładowany 2.4L czterocylindrowy (278 KM, 430 Nm)
- Skrzynia biegów: 8-stopniowa automatyczna
- 0-100 km/h: ok. 7,5 s (Limited, 7-miejscowy)
- Droga hamowania 112-0 km/h: 51,8 m
- Przyczepność na płycie poślizgowej: 0,74 g
- Masa własna: 2 318 kg (testowany egzemplarz)
Nowy, czterocylindrowy silnik to wyraźny postęp pod względem ekologii i nowoczesności, lecz nie wszystkim przypadnie do gustu jego dźwięk i kultura pracy. Mimo pojawienia się zabawnego gwizdu turbiny, jednostka nie dorównuje płynnością najlepszym konkurentom. Nowa, ośmiobiegowa skrzynia oferuje więcej przełożeń, jednak jej płynność działania nie zawsze przewyższa poprzednie rozwiązania.
Osiągi miejskie i prowadzenie
Mimo pewnych usprawnień w układzie kierowniczym, Toyota 4Runner Limited 2025 nadal sprawia wrażenie ciężkiej i wysokiej podczas jazdy po mieście. Nawet dzięki adaptacyjnym amortyzatorom i różnym trybom jazdy (Comfort oraz dwa Sport), zawieszenie pozostaje dość sztywne i podatne na nierówności — dokładnie tak, jak przystało na klasycznego SUV-a na ramie. Tryby Sport nie wprowadzają istotnych zmian w prowadzeniu, a tryb Comfort zwiększa przechyły nadwozia bez poprawy komfortu. W codziennej jeździe niektóre pick-upy Toyoty mogą okazać się zwinniejsze.

20-calowe opony Dunlop Grandtrek PT5A zostały dobrane z myślą o trwałości, nie najwyższym komforcie jazdy. Tłuką wyraźnie na dziurach i nie wygłuszają szumów — nasze pomiary wykazały poziom hałasu 69 dB przy prędkościach autostradowych. Aerodynamiczna sylwetka daje się we znaki w czasie wietrznej pogody, dodatkowo potęgując akustykę we wnętrzu.
Możliwości terenowe i użytkowe
Prawdziwy charakter Toyoty 4Runner ujawnia się poza asfaltem. Model na rok 2025 zachowuje znakomite możliwości terenowe, dorównujące blisko spokrewnionemu Land Cruiserowi. Miłośnicy jazdy po bezdrożach powinni rozważyć jedną z terenowych wersji TRD Pro lub Trailhunter (niedostępnych w wersji Limited). Duże kąty natarcia, rampowe i zejścia oraz nowoczesne systemy wspomagające dają pewność na trudnych trasach.
Pozycja na rynku i ceny
W gamie Toyoty model 4Runner Limited to najbogatsza odmiana benzynowa, której ceny zaczynają się od 58 850 USD. Testowany egzemplarz z dodatkowymi opcjami (elektryczne progi, trzeci rząd siedzeń) kosztował 62 875 USD, czyli tyle, ile nowy Land Cruiser 1958 (od 58 150 USD). Dla zainteresowanych napędem hybrydowym — Land Cruiser oferuje go w standardzie, a w 4Runnerze jest to opcja za dopłatą.
Kierowcy poszukujący większego komfortu jazdy po drogach utwardzonych powinni rozważyć Land Cruisera — oferuje on nieco bardziej zbalansowane prowadzenie, lecz nie daje takich możliwości konfiguracji terenowych jak 4Runner TRD Pro czy Trailhunter. Oba modele łączą solidność i praktyczność, stanowiąc atrakcyjną alternatywę dla dużych crossoverów.

Podsumowanie i porównania
Toyota 4Runner 2025 nie ulega modzie na SUV-y typu crossover i pozostaje wierna klasycznej konstrukcji na ramie, co niesie zarówno zalety, jak i pewne ograniczenia. Najnowsza generacja poprawia komfort, technologię i funkcjonalność, a także utrzymuje niemal legendarną dzielność terenową. Jednak pod względem płynności prowadzenia nieco odstaje od nowoczesnych konkurentów o nadwoziu samonośnym, a także części pick-upów.
W wersji Limited Toyota 4Runner wyróżnia się unikatowym charakterem, oferując wysokiej klasy wyposażenie oraz legendarną niezawodność, choć w segmencie średnich SUV-ów nie jest liderem ani pod względem zużycia paliwa, ani komfortu na drodze. Mimo to modernizacje na rok 2025 znacząco podnoszą jej atrakcyjność dla wiernych fanów poszukujących wytrzymałości, ikonicznego designu oraz prawdziwych możliwości przygodowych. Jeśli cenisz model, który łączy tradycję z nowoczesnością — nowy 4Runner Limited zasługuje na uwagę.
Ostateczne wnioski
Toyota 4Runner Limited 2025 to bezkompromisowy SUV na ramie, który pozostaje wierny swojej historii, oferując jednocześnie nowoczesne technologie i komfort oczekiwany przez współczesnych kierowców. Nie jest dla każdego, lecz to model o natychmiastowej rozpoznawalności, legendarnej niezawodności i gotowości na każdą przygodę — bez względu na drogę.

Komentarze