Tesla Model Y dominuje norweski rynek samochodów elektrycznych mimo spadków sprzedaży w Europie | Vecar.pl – Najnowsze wiadomości motoryzacyjne, testy, premiery i technologie
Tesla Model Y dominuje norweski rynek samochodów elektrycznych mimo spadków sprzedaży w Europie

Tesla Model Y dominuje norweski rynek samochodów elektrycznych mimo spadków sprzedaży w Europie

2025-06-02
0 Komentarze Łukasz Kamiński

3 Minuty

Chociaż globalna sprzedaż Tesli zdaje się tracić impet, w Europie wyróżnia się jeden kraj – Norwegia. Transformacja sektora motoryzacyjnego na rzecz pojazdów elektrycznych (EV) postępuje tu najszybciej na całym kontynencie. W maju 2024 roku aż 90% wszystkich nowo zarejestrowanych aut w Norwegii stanowiły samochody całkowicie elektryczne. Zgodnie z danymi Norweskiej Rady Informacji o Ruchu Drogowym (OFV), Tesla dostarczyła w tym okresie 2600 pojazdów elektrycznych, co stanowi wzrost aż o 213% względem poprzedniego roku.

Głównym motorem tego spektakularnego wzrostu jest wprowadzenie odświeżonej Tesli Model Y. Zmodernizowany crossover zadebiutował wiosną i błyskawicznie zdobył serca norweskich kierowców, osiągając imponujący 16,5% udział w rynku nowych aut w maju. Dla porównania, druga w zestawieniu Toyota bZ4X miała 7% udziału, a Volkswagen ID.4 zaledwie 4,2%. Ta wyraźna przewaga pokazuje atrakcyjne połączenie funkcjonalności Modelu Y, jego zasięgu oraz nowoczesnego designu, które świetnie odpowiadają na oczekiwania konsumentów w Norwegii.

Nowy Model Y wyróżnia się odświeżoną sylwetką, poprawioną aerodynamiką i bogatszym wnętrzem z unowocześnionym systemem infotainment oraz rozwiniętym systemem autopilota Tesla Autopilot. Praktyczny zasięg, szybkie ładowanie oraz przestronność sprawiają, że pojazd idealnie sprawdza się zarówno w rodzinnych wyjazdach, jak i w trudnych skandynawskich warunkach zimowych. Model Y doskonale trafia w potrzeby rynku motoryzacyjnego Norwegii.

Norwegia zawdzięcza swoją wyjątkową pozycję w elektromobilności konsekwentnej polityce proekologicznej. Kraj, mimo bogactwa w ropę naftową, już ponad 25 lat temu wprowadził znaczące zachęty finansowe dla nabywców aut elektrycznych, takie jak zwolnienia podatkowe oraz rozbudowę krajowej sieci ładowania. Dzięki temu niemal wszyscy Norwegowie jeżdżą dziś samochodami elektrycznymi, a Norwegia zbliża się do osiągnięcia celu 100% udziału pojazdów zeroemisyjnych w sprzedaży nowych aut do 2025 roku.

Inny obraz kształtuje się w pozostałych krajach Europy. Podczas gdy norweski rynek wyróżnia się rosnącą sprzedażą Tesli, w Szwecji liczba dostarczonych pojazdów spadła o 54% (do 503 sztuk), a we Francji aż o 67%, do zaledwie 721 samochodów w maju. Dane AAA pokazują ogólny spadek sprzedaży Tesli w Europie o połowę, podczas gdy rynek zdobywają nowe modele zarówno tradycyjnych producentów, jak i marek chińskich, takich jak BYD.

Wzrost konkurencji (np. Volkswagen ID.4 czy Toyota bZ4X) oraz dynamiczny rozwój chińskich producentów zwiększają wybór konsumentów. Część użytkowników wyraża jednak rozczarowanie, że niedawne odświeżenia Modeli 3 i Y nie przyniosły przełomowych innowacji. Co więcej, wizerunek Tesli w niektórych krajach, zwłaszcza w Niemczech, został nadszarpnięty przez kontrowersyjne wypowiedzi Elona Muska, co odzwierciedlają sondaże – aż 94% Niemców zadeklarowało, że nie rozważa zakupu Tesli.

Mimo słabnącej dynamiki sprzedaży w Europie, pozycja Tesli w Norwegii pozostaje wyjątkowa. Sukces napędzany przez Model Y pokazuje, jak ważne są innowacje techniczne, silne wsparcie infrastrukturalne i spójna polityka ekologiczna dla rozwoju rynku samochodów elektrycznych. Jednak wraz z rosnącą konkurencją i zmieniającymi się nastrojami społecznymi Tesla będzie zmuszona dostosować strategię produktową, technologiczną i marketingową, by skutecznie rywalizować na coraz dojrzalszym europejskim rynku aut elektrycznych.

Źródło: carscoops

Cześć, jestem Łukasz! Motoryzacją interesuję się od lat, ale najbardziej fascynuje mnie to, jak zmienia się rynek i jak pomagać ludziom w podejmowaniu świadomych decyzji. Tworzę poradniki, analizy i a

Komentarze

Zostaw komentarz