Toyota i Lexus wprowadzają elastyczne platformy dla różnych układów napędowych | Vecar.pl – Najnowsze wiadomości motoryzacyjne, testy, premiery i technologie
Toyota i Lexus wprowadzają elastyczne platformy dla różnych układów napędowych

Toyota i Lexus wprowadzają elastyczne platformy dla różnych układów napędowych

2025-05-29
0 Komentarze

Toyota i Lexus stawiają na elastyczność platform dla napędów hybrydowych i elektrycznych

Toyota oraz jej luksusowa marka Lexus reorganizują globalne portfolio modeli, aby lepiej dostosować się do dynamicznie zmieniających się oczekiwań rynku motoryzacyjnego. Integrując napędy elektryczne i hybrydowe w ramach wspólnych platform, obie marki chcą uprościć proces produkcji i zapewnić klientom większy wybór, jednocześnie eliminując skomplikowanie towarzyszące oddzielnym liniom modeli spalinowych, hybrydowych i elektrycznych.

Od dedykowanych elektryków do uniwersalnych platform

Do tej pory Toyota wprowadzała samochody elektryczne jako odrębne modele – przykładem są bZ4X czy elektryczny C-HR, zaś Lexus oferował całkowicie elektrycznego RZ. Modele spalinowe, hybrydowe oraz plug-in hybrid opierały się natomiast na osobnych platformach i różniły się stylistyką nadwozia. Dedykowane architektury EV pozwalały uzyskać zalety, jak większy rozstaw osi na akumulatory czy przestronniejsze wnętrze, jednak prowadziło to też do zamieszania w salonach z powodu rozszerzonej oferty modelowej oraz utrudniało szybką reakcję na zmieniającą się globalną popularność samochodów elektrycznych.

Andrea Carlucci, wiceprezes ds. marketingu i planowania produktów w Toyota-Lexus Europe, wyjaśnia: „Dotąd skupialiśmy się na bardzo szerokim portfolio produktowym, ale to przekłada się na większą złożoność. Teraz naszym celem jest oferowanie mniejszej liczby odmian nadwoziowych, ale różnych układów napędowych w obrębie jednej platformy. Potrzebujemy więc architektury, które pomieszczą napędy hybrydowe, plug-in hybrid oraz w pełni elektryczne.”

Nowa generacja Lexus ES – wizytówka elastycznej strategii

Kolejna generacja Lexusa ES doskonale odzwierciedla tę innowacyjną koncepcję. Nowy ES oferowany będzie zarówno jako hybryda, jak i w pełni elektryczny samochód – oba warianty korzystają z tej samej nazwy, designu i uniwersalnej platformy GA-K. Klienci mogą wybrać napęd na przednią lub tylną oś, a co istotne – wszystkie odmiany powstają na jednej linii montażowej, z identycznym wnętrzem i nadwoziem. Takie podejście umożliwia Lexusowi sprawne reagowanie na preferencje rynku, jeśli chodzi o samochody hybrydowe i elektryczne. Mimo że Carlucci określa ES jako optymalny przykład auta z wieloma rodzajami napędu, niektórzy komentatorzy zauważają, że akumulator o pojemności 77 kWh i szacowany zasięg 480 km ustępują niektórym konkurencyjnym pojazdom elektrycznym.

Dynamika jazdy, wszechstronność i pozycjonowanie rynkowe

Łącząc modele i redukując koszty rozwoju kolejnych pojazdów, Toyota oraz Lexus mogą przeznaczyć więcej środków na udoskonalenia technologiczne, systemy bezpieczeństwa oraz ogólną jakość jazdy. Jednocześnie nie wszystkie modele zostaną objęte strategią realizowania wielu rodzajów napędów – flagowe serie, takie jak sportowa Toyota GR czy legendarny Land Cruiser, zachowają swoje odrębne platformy i charakterystyki. Jak podkreśla Carlucci: „Uproszczenie nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. GR to nie tylko zysk, lecz również wartość wizerunkowa dla Toyoty, a Land Cruiser pozostanie ważną częścią gamy.”

Podsumowując, Toyota i Lexus wyznaczają nowe standardy produkcji samochodów, łącząc modele elektryczne i hybrydowe na elastycznych platformach. Dzięki temu klienci otrzymują szerszy wybór przy łatwiejszej orientacji w ofercie. Taka nowoczesna strategia pozycjonuje obie marki na przyszłościowy rozwój i dynamiczne zmiany trendów w branży motoryzacyjnej.

Komentarze

Zostaw komentarz