3 Minuty
Masowa akcja serwisowa SUV Forda: Trwałe wyzwanie dotyczące bezpieczeństwa
Ford ponownie znalazł się w centrum uwagi z powodu akcji przywoławczej obejmującej prawie 700 000 popularnych SUV-ów—Ford Bronco Sport oraz Ford Escape. Przyczyną jest utrzymujące się ryzyko pożaru silnika. Pomimo wcześniejszych prób usunięcia tego niebezpiecznego problemu, działania producenta okazały się niewystarczające, co wymusiło ponowne wdrożenie szeroko zakrojonej kampanii bezpieczeństwa.
Szczegóły akcji: Dotknięte modele i problemy z silnikiem
Obecna akcja obejmuje 339 044 egzemplarzy Forda Bronco Sport wyprodukowanych w latach 2021–2024 oraz 355 227 Fordów Escape z roczników 2020–2022. Wspólnym elementem tych samochodów jest 1,5-litrowy turbodoładowany silnik EcoBoost o czterech cylindrach, ceniony za swoją efektywność i dynamikę, ale obecnie pod lupą ze względów bezpieczeństwa.
Geneza ryzyka pożaru
Ford ustalił, że wtryskiwacze paliwa w tym silniku są podatne na pęknięcia. W takich przypadkach opary benzyny mogą szybko wydostać się do głowicy cylindra, a następnie poprzez otwór odpływowy zetknąć się z gorącymi elementami, takimi jak wydech czy turbosprężarka — co znacząco podnosi ryzyko pożaru komory silnika. Do tej pory odnotowano osiem udokumentowanych przypadków pożarów związanych z tą wadą.
Podjęte działania i ich ograniczenia
Pierwsza akcja naprawcza została ogłoszona już w listopadzie 2022, a kolejna próba miała miejsce w marcu 2024 roku. Obejmowały one montaż przewodu odprowadzającego paliwo oraz aktualizację oprogramowania, wykrywającą pęknięcia wtryskiwacza i automatycznie wyłączającą wysokociśnieniową pompę paliwa w przypadku wykrycia wycieku. Te środki okazały się jednak niewystarczające—część pojazdów nie otrzymała kluczowej aktualizacji oprogramowania, co nadal stanowiło zagrożenie i wymusiło kolejne wezwanie do serwisu planowane na marzec 2025 roku.

Reakcja branży i regulatorów
Trwające śledztwo amerykańskiej Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wykazało, że poprzednie naprawy Forda nie wyeliminowały w pełni problemu związanego z wtryskiwaczami. W efekcie władze naciskają na Forda, by przeprowadzić akcję wymiany wadliwych wtryskiwaczy paliwa.
Projekt, osiągi i kontekst rynkowy
Ford Bronco Sport i Ford Escape to modele cieszące się dużą popularnością w segmencie kompaktowych SUV-ów. Są cenione za przemyślaną konstrukcję, wszechstronne wnętrza oraz efektywne silniki EcoBoost. Jednak wszelkie wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa — szczególnie ryzyko pożaru — mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek modeli i decyzje klientów.
Perspektywy: Możliwa szeroka wymiana wtryskiwaczy
Ford już przyznał, że jedną z głównych przyczyn awarii jest korozja wtryskiwaczy. Mimo to producent nie zobowiązał się jeszcze do wymiany wszystkich wtryskiwaczy we wskazanych modelach. Na razie rozprowadzane jest zaktualizowane oprogramowanie jako rozwiązanie tymczasowe do czasu wypracowania stałej metody naprawy. W związku z presją ze strony regulatorów i troską o bezpieczeństwo klientów Ford może wkrótce ponieść znaczne koszty związane z masową wymianą wtryskiwaczy, by całkowicie usunąć usterkę i odbudować zaufanie konsumentów.

Podsumowanie: Co powinni zrobić właściciele?
Właścicielom objętych akcją Fordów Bronco Sport i Ford Escape zaleca się regularny kontakt z autoryzowanymi serwisami oraz śledzenie informacji o aktualizacjach i przyszłych kampaniach bezpieczeństwa. Do czasu zapewnienia trwałego rozwiązania kluczowa jest aktualizacja oprogramowania pojazdu, co minimalizuje ryzyko związane z eksploatacją SUV Forda.
Źródło: carscoops

Komentarze