Zaostrzenie wojny cenowej na chińskim rynku samochodów elektrycznych | Vecar.pl – Najnowsze wiadomości motoryzacyjne, testy, premiery i technologie
Zaostrzenie wojny cenowej na chińskim rynku samochodów elektrycznych

Zaostrzenie wojny cenowej na chińskim rynku samochodów elektrycznych

2025-05-28
0 Komentarze

Zaostrzenie wojny cenowej na chińskim rynku samochodów elektrycznych

Chiński rynek samochodów elektrycznych (EV) doświadcza bezprecedensowej wojny cenowej, a średnie rabaty sięgnęły rekordowego poziomu 16,8% w kwietniu 2025 roku — w porównaniu do 16,5% w marcu. Ta intensywna walka cenowa przynosi kupującym samochody elektryczne wyjątkowo korzystne oferty, lecz stawia niemal wszystkich producentów w niezwykle trudnej sytuacji finansowej. Spośród blisko 50 aktywnych marek EV w Chinach, zyskowność utrzymują jedynie BYD, Seres i Li Auto. Wraz z drastycznym spadkiem cen pojazdów marże producentów EV uległy znacznemu zmniejszeniu — z 20% jeszcze cztery lata temu do zaledwie 10% w ubiegłym roku.

Zniżki i dynamika rynku

W 2024 roku średnie rabaty wynosiły 8,3%, jednak do grudnia ceny samochodów elektrycznych spadły już o 10%. Tę tendencję potwierdził kwiecień 2025, przynosząc rekordowe przeciętne upusty. Według Nicka Lai, szefa badań motoryzacyjnych dla regionu Azji i Pacyfiku, cięcia cen są odpowiedzią na nadpodaż pojazdów przy umiarkowanym popycie konsumenckim: „Choć konkurencja na rynku samochodów elektrycznych jest ostrzejsza niż kiedykolwiek, popyt nie nadąża za szybkim wzrostem produkcji.”

Rynek pełen konkurencji: nieliczni wygrani

Mniejsi producenci samochodów szczególnie dotkliwie odczuwają skutki wojny cenowej, zmagając się z wysokimi kosztami rozwoju i marketingu oraz brakiem efektu skali, który pozwalałby im konkurować z gigantami w branży jak BYD. BYD rozpoczął agresywne obniżki, redukując cenę hatchbacka Seagull o 20% do 55 800 juanów (około 7 780 USD) oraz sedana SEAL plug-in hybrid o aż 34% do 102 800 juanów (około 14 300 USD). Te działania zwiększyły liczbę odwiedzin w salonach BYD o 30–40% pod koniec maja, jednak akcje firmy spadły nawet o 8,3%, podczas gdy konkurenci tacy jak Li Auto i Geely zanotowali spadki akcji powyżej 5%.

Popularne modele i pozycjonowanie rynkowe

Dla przykładu, marka Galaxy należąca do Geely zyskała rozgłos sedanem Star Wish, oferując model o zasięgu 300 kilometrów już za 9 500 USD, czyniąc go najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Chinach w kwietniu. Tymczasem Tesla Model 3, jako pojazd klasy premium, kosztuje na rynku chińskim 32 688 USD — ponad trzykrotnie więcej niż najpopularniejsze krajowe modele, co podkreśla ostrą konkurencję i nacisk na wartościowy wybór w sektorze EV w Chinach.

Eksport, globalny zasięg i perspektywy rozwoju

Rynki zagraniczne stają się coraz ważniejsze dla chińskich producentów samochodów elektrycznych. W pierwszych czterech miesiącach 2025 roku pojazdy elektryczne stanowiły już 33% wszystkich chińskich eksportów motoryzacyjnych, co oznacza wzrost o 8 punktów procentowych względem dwóch lat wcześniej. BYD zacieśnia swoją pozycję na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w Australii, oferując korzystne finansowanie i promocyjne oferty na hybrydy plug-in. Jednak nowe unijne cła na elektryki z Chin oraz przewidywane spowolnienie wzrostu eksportu w 2025 roku stanowią nowe wyzwania.

Na krajowym rynku sprzedaż samochodów elektrycznych i hybryd plug-in odpowiadała za 43% całkowitej sprzedaży pojazdów pasażerskich w Chinach od stycznia do kwietnia, co oznacza wzrost o 2 procent w skali roku. Według prognoz, do 2030 roku samochody elektryczne mogą stanowić nawet 80% chińskiego rynku motoryzacyjnego.

Design, osiągi i nowoczesne technologie

Nowoczesne chińskie samochody elektryczne wyróżniają się połączeniem atrakcyjnej ceny, bardzo dobrych parametrów technicznych oraz innowacyjnych rozwiązań. BYD Seagull oferuje doskonały stosunek jakości do ceny bez kompromisów względem funkcjonalności, natomiast Geely Galaxy Star Wish przykuwa uwagę zasięgiem 300 km przy bardzo przystępnej cenie. Modele EV zazwyczaj dysponują nowoczesnymi bateriami, intuicyjnymi systemami multimedialnymi oraz konkurencyjnymi osiągami, co trafia w gusta technologicznych entuzjastów.

Prognozy dla branży: dalszy rozwój i konsolidacja

Patrząc w przyszłość, analitycy rynku oczekują konsolidacji sektora samochodów elektrycznych w Chinach. Wielu mniejszych producentów może zostać przejętych lub opuścić rynek, gdyż wojna cenowa się przedłuża, nadprodukcja wciąż jest problemem, a kluczowe stają się zaawansowane technologie i efekt skali. Dynamiczne wprowadzanie przystępnych cenowo modeli EV zmienia segment pojazdów masowych, ale tylko marki łączące innowacje z odpowiednią skalą działalności — jak BYD, Seres oraz Li Auto — mają szansę przetrwać i odnieść sukces na tak wymagającym rynku samochodów elektrycznych w Chinach.

Komentarze

Zostaw komentarz