Renault 4 powraca w wielkim stylu jako Savane 4x4
Po ponad trzydziestu latach nieobecności na rynku samochodowym legendarny Renault 4 powraca pod koniec 2024 roku w zupełnie nowej, elektrycznej odsłonie. Nowy koncept Renault 4 Savane został zaprezentowany jako kompaktowy samochód elektryczny, który wyznacza nowe kierunki rozwoju. Projekt ten czerpie inspirację z crossovera Renault 5, wprowadzając innowacje idealnie odpowiadające oczekiwaniom współczesnych miłośników motoryzacji.
Nowoczesny napęd na cztery koła
W przeciwieństwie do standardowego Renault 4 z napędem na przednią oś, w koncepcie Savane zastosowano zaawansowany napęd na cztery koła (AWD), dzięki dodatkowej jednostce elektrycznej zamontowanej na tylnej osi. To znaczące udoskonalenie poprawia przyczepność oraz zwiększa wszechstronność Renault 4 Savane, czyniąc z niego atrakcyjną propozycję dla fanów elektrycznych crossoverów szukających pojazdu do jazdy w terenie i na trudniejsze szlaki.

Zwiększona moc i możliwości terenowe
Choć oficjalne dane dotyczące mocy nie zostały jeszcze ujawnione, oczekuje się, że Savane zaoferuje wyższą wydajność niż standardowy Renault 4, który dysponuje mocą 148 KM (110 kW) i momentem obrotowym 245 Nm. Dzięki napędowi AWD nowy model powinien przyspieszać szybciej niż wersja z napędem na przód, która osiąga 100 km/h w 8,2 sekundy. Dodatkowo, nowe zawieszenie i zwiększony o 15 mm prześwit zapewniają lepsze prowadzenie na nierównych drogach i podczas wycieczek poza asfalt.
Charakterystyczny design z terenowymi akcentami
Renault 4 Savane 4x4 zachwyca nie tylko osiągami, ale również wyglądem. Intensywnie zielony lakier, przykuwający wzrok pikselowy dach z materiału oraz solidne elementy stylistyczne tworzą niepowtarzalną całość. Nowe 18-calowe felgi z oponami Goodyear UltraGrip Performance 225/55 zapewniają doskonałą przyczepność, a poszerzenie rozstawu kół o 10 mm z przodu i z tyłu gwarantuje lepszą stabilność podczas jazdy po zróżnicowanych nawierzchniach.

Zasięg elektryczny i nowoczesna platforma EV
Pojemność akumulatora w koncepcie Savane nie została jeszcze ujawniona, jednak spekuluje się, że zastosowany zostanie większy pakiet baterii o pojemności 52 kWh zamiast standardowej jednostki 40 kWh. Dla porównania, seryjny Renault 4 na mniejszym akumulatorze pokonuje na jednym ładowaniu do 400 km (249 mil). Savane bazuje na platformie AmpR Small, którą dzieli z innymi znanymi elektrycznymi modelami: Twingo, większym Renault 5, Nissanem Micra oraz Alpine A290. Chociaż wszystkie te auta mają tradycyjnie napęd na przód, Savane wyznacza nowy standard jako pierwszy elektryczny miejski samochód z napędem na cztery koła.
Pozycjonowanie na rynku i konkurencja
Renault nie potwierdziło oficjalnie wprowadzenia Savane do produkcji seryjnej, jednak eksperci branżowi oceniają szanse bardzo wysoko – zwłaszcza, że wcześniej zaprezentowano już wersję z napędem na tył. Nowy Savane 4x4 będzie droższy od standardowego Renault 4, który we Francji kosztuje obecnie 31 490 euro (35 300 dolarów), z uwzględnieniem dopłaty w wysokości 2 000 euro.

Przyszłość: gotowy na przygodę Renault 4
Warto wspomnieć, że Savane nie jest pierwszym terenowym konceptem Renault 4 — wcześniejszy 4ever Trophy sugerował pojawienie się wersji skierowanej do osób poszukujących przygód. To potwierdza ambicje Renault do rozbudowy oferty elektrycznych modeli o jeszcze bardziej uniwersalne i wytrzymałe propozycje.
Miłośnicy motoryzacji, którzy szukają dynamicznego, elektrycznego crossovera z legendarnym rodowodem i najnowszymi technologiami, powinni bacznie obserwować koncept Renault 4 Savane, który otwiera nowe perspektywy dla kompaktowych samochodów elektrycznych.
Komentarze
Zostaw komentarz