Pożegnanie Mazdy MX-30 EV w Europie: Koniec ery elektrycznego crossovera | Vecar.pl – Najnowsze wiadomości motoryzacyjne, testy, premiery i technologie
Pożegnanie Mazdy MX-30 EV w Europie: Koniec ery elektrycznego crossovera

Pożegnanie Mazdy MX-30 EV w Europie: Koniec ery elektrycznego crossovera

2025-05-27
0 Komentarze

Pożegnanie Mazdy MX-30 EV w Europie

Pierwszy w pełni elektryczny samochód Mazdy, model MX-30 EV, oficjalnie zakończył swoją obecność na rynkach europejskich oraz w Wielkiej Brytanii. Po wcześniejszym wycofaniu z rynku amerykańskiego, obecnie Mazda MX-30 nie jest już dostępna w salonach w Europie. Zniknięcie modelu z internetowych konfiguratorów oraz oficjalne komunikaty Mazdy potwierdzają, że produkcja i sprzedaż całkowicie elektrycznego crossovera zostały zakończone na tych obszarach.

Oficjalne stanowisko i zmiana strategii rynkowej

Monique Clark z działu PR Mazda UK przekazała: „Mazda MX-30 BEV została wycofana ze sprzedaży w Europie, a wszystkie egzemplarze dostępne w Wielkiej Brytanii zostały już sprzedane. Produkcja Mazdy MX-30 BEV zarówno dla Europy, jak i Wielkiej Brytanii została zakończona. Jednak wyróżniony nagrodami model MX-30 R-EV wciąż pozostaje w ofercie dla klientów poszukujących doświadczenia jazdy EV z pewnością zasięgu, jaką zapewnia silnik Wankla.” Ta decyzja oznacza zmianę kierunku w strategii elektryfikacji Mazdy na Starym Kontynencie.

Pozostałe opcje: MX-30 e-Skyactiv R-EV

Miłośnicy pojazdów elektrycznych w Europie mają nadal możliwość zakupu modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV, czyli innowacyjnej hybrydy plug-in. Zamiast klasycznego układu napędowego, ten crossover wykorzystuje jednorotorowy silnik Wankla o pojemności 830 cm³, pełniący wyłącznie rolę generatora. Napędza on baterię o pojemności 17,8 kWh, oferując większy zasięg i elastyczność — idealną dla osób pragnących korzystać z napędu elektrycznego bez obawy o ładowanie. Warto podkreślić, że jest to jedyny seryjnie produkowany obecnie samochód z silnikiem Wankla (rotacyjnym), choć nie napędza on bezpośrednio kół.

Dane techniczne i stylistyka

Mazda MX-30 wyróżnia się niepowtarzalnym designem, m.in. tylnozawiasowymi drzwiami „freestyle”, które nawiązują do kultowej Mazdy RX-8. Poza wersją R-EV, na wybranych rynkach – na przykład w Japonii – dostępny jest także wolnossący silnik benzynowy 2.0 z technologią mild hybrid, co zwiększa wszechstronność oferty. Ten kompaktowy crossover, obecny na rynku od około pięciu lat, łączy nowoczesną stylistykę z ekologicznymi rozwiązaniami technicznymi.

Osiągi, konkurencja i pozycja rynkowa

Na tle konkurencyjnych kompaktowych SUV-ów elektrycznych, Mazda MX-30 wyróżniała się efektywnością miejską, a nie dużym zasięgiem. Ograniczona pojemność baterii wpływała na dystans, jaki można było przejechać, lecz samochód zapewniał zwinną jazdę w mieście oraz wysoką jakość wykonania. Wariant MX-30 R-EV zapewnia większy komfort podróży dzięki połączeniu napędu elektrycznego i generatora Wankla, co czyni go praktycznym wyborem dla codziennych użytkowników, którzy nie są jeszcze gotowi na całkowicie elektryczną rewolucję.

Przyszłość: ewolucja elektryfikacji Mazdy

Mazda nie zwalnia tempa w rozwoju elektrycznych pojazdów. Marka przygotowuje się do wprowadzenia większego SUV-a EZ-60 w Chinach, wyposażonego w inny rodzaj range extendera. Podobnie jak sedan EZ-6 będzie sprzedawany w Europie pod nazwą Mazda 6e, tak model EZ-60 może niebawem trafić na rynek europejski jako Mazda CX-6e. Jednak ze względu na nowe cła, te chińskie modele nie dotrą do USA w najbliższym czasie.

Innowacje Mazdy w dziedzinie samochodów elektrycznych, takie jak hybrydowa technologia z silnikiem rotacyjnym, podkreślają zaangażowanie marki w rozwój mobilności elektrycznej oraz utrzymanie charakterystycznych właściwości jezdnych.

Komentarze

Zostaw komentarz