3 Minuty
Departament policji w Palo Alto jako pierwszy w USA wdrożył do testów specjalnie przygotowany egzemplarz Rivian R1S przeznaczony do służby patrolowej. Ten pojazd elektryczny został zaprezentowany podczas wydarzenia Rivian w pobliskiej fabryce. Jak podkreślił zastępca szefa James Reifschneider, R1S doskonale współpracuje z innymi technologiami wykorzystywanymi przez lokalnych funkcjonariuszy, wyróżniając Palo Alto na tle innych służb. Inicjatywa ta jest zarówno testem operacyjnym, jak i wyraźnym sygnałem poparcia dla wdrażania aut elektrycznych w policji.
Pomimo obecności globalnej siedziby inżynieryjnej Tesli w Palo Alto, służby miejskie zdecydowały się na wdrożenie Rivian R1S, doceniając innowacyjność i lokalne zaangażowanie firmy. Burmistrz Ed Lauing podkreślił, że wybór Riviana wpisuje się w strategię miasta promującą nowoczesne i przyjazne społeczeństwu rozwiązania technologiczne.
Radiowóz Rivian R1S przyjmuje subtelny, mniej rzucający się w oczy wygląd w porównaniu do tradycyjnych malowań policyjnych. Testowany egzemplarz wyróżnia się błyszczącym, czarnym lakierem z białymi elementami na przednich drzwiach oraz oznaczeniami departamentu, co jednoznacznie identyfikuje auto jako policyjne, ale bez przesadnej ekspresji wizualnej.
Rivian oraz policja w Palo Alto współpracują nad pełnym przystosowaniem pojazdu – brakowało jeszcze belki świetlnej na dachu podczas prezentacji, lecz zaplanowano również montaż przedniego zderzaka, a także integrację elektroniki policyjnej, systemów komunikacji i zabezpieczonych schowków. Inżynierowie dopracowują konwersję, by R1S spełniał wymagania codziennej służby i wsparcia społeczności.
Specyfikacja Riviana R1S w wersji policyjnej zależy od wyposażenia i programowania, jednak już bazowy model oferuje przestronną kabinę z trzema rzędami siedzeń, wydajny napęd elektryczny i opcje pojemnych akumulatorów – kluczowe cechy dla pojazdu patrolowego w mieście. W porównaniu do używanych obecnie Fordów Explorer czy Jeepów Durango, R1S gwarantuje więcej miejsca na sprzęt funkcjonariuszy i transport osób zatrzymanych.
Ostateczny zasięg oraz osiągi wersji policyjnej Riviana R1S będą uzależnione od wielkości baterii, dodatkowego wyposażenia oraz charakteru służby. Wersja cywilna oferuje wydajność i przyspieszenie na poziomie konkurencyjnym dla segmentu pojazdów elektrycznych, jednak do pracy w policji konieczna jest szczegółowa analiza realnych możliwości ładowania, zapotrzebowania na energię i obciążeń systemów pokładowych.
Rivian R1S znajduje się w segmencie przewyższającym standardowe radiowozy i SUV-y zarówno pod względem przestrzeni, jak i ceny wyjściowej – modele cywilne zaczynają się od ok. 75 900 dolarów. Służby muszą jednak uwzględnić niższe koszty użytkowania, serwisu i tankowania oraz zalety cichej, bezemisyjnej służby w mieście.
Policja w Kalifornii coraz chętniej testuje pojazdy elektryczne – przykładem są jednostki South Pasadena korzystające z Tesli Model 3 i Model Y, których ograniczeniem jest jednak mniejsza przestrzeń. R1S rozwiązuje problemy z przechowywaniem i ergonomią, choć wiąże się z wyższym kosztem zakupu. Kluczowe pozostaje zbilansowanie zasięgu, infrastruktury ładowania, wygody obsługi oraz kosztów eksploatacji podczas wyboru elektrycznych radiowozów.
Na razie Palo Alto czeka na wyniki pilotażu Riviana – decyzja o ewentualnej rozbudowie floty zostanie podjęta po analizie efektywności pojazdu w praktyce. Testy te dostarczą cennych danych w zakresie dalszych zakupów, rozwoju infrastruktury ładowania oraz integracji technologii pojazdów elektrycznych ze sprzętem policyjnym.
Źródło: carscoops

Komentarze