4 Minuty
AMG rozszerza linię Edition R o GLE 53 SUV i Coupé
Mercedes-AMG rozszerzył pakiet Edition R na gamę GLE 53, wprowadzając zarówno wariant SUV, jak i Coupé z ulepszeniami wizualnymi, bogatszym wykończeniem wnętrza oraz kilkoma opcjonalnymi akcentami Manufaktur. Nowe modele następują po wersjach Edition R C 43, GLC 43 i innych kompaktowych modelach AMG, przenosząc specjalne wyposażenie do sportowych crossoverów segmentu executive.
Czym wyróżnia się Edition R?
Specyfikacja Edition R koncentruje się na prezencji zewnętrznej i detalach kabiny, a nie na dodatkowych osiągach. Do najważniejszych elementów należą 22-calowe kute obręcze AMG w układzie krzyżowym z błyszczącym rantem felgi i matowym, czarnym wykończeniem, połączone z czerwonymi zaciskami hamulcowymi z czarnym napisem AMG oraz wysokowydajnym kompozytowym układem hamulcowym. Klienci mogą także wybrać indywidualne lakiery z portfolio Mercedes Manufaktur.
W środku zarówno SUV, jak i Coupé zyskują ulepszone wykończenie i kontrastowe detale: akcenty z szczotkowanego aluminium, czerwone pasy bezpieczeństwa i specyficzne obróbki tapicerki. GLE 53 Edition R otrzymuje kierownicę AMG Performance obszytą skórą Nappa i mikrowłóknem Microcut z dedykowanymi przyciskami AMG oraz fotele z ekoskóry Artico z czerwonym przeszyciem. Wersja Coupé oferowana jest z czarną skórą AMG Nappa dla bardziej dramatycznego charakteru wnętrza.

Wyposażenie standardowe i technologia
Poza zmianami Edition R, standardowy pakiet GLE 53 już zawiera długą listę funkcji oczekiwanych w tym segmencie: pakiet AMG Night, technologię przezroczystej maski, panoramiczny przesuwany dach, nawigację z rozszerzoną rzeczywistością, sterowanie przy kierownicy AMG oraz układ wydechowy AMG Performance. Pakiet Advanced Plus z Digital Extras, tylne szyby z przyciemnieniem oraz rozbudowany zestaw aktywnych systemów bezpieczeństwa również wchodzą w skład lokalnej oferty.
Układ napędowy i osiągi
Pod względem mechanicznym Edition R nie wprowadza zmian. Zarówno SUV, jak i Coupé napędzane są tym samym turbodoładowanym rzędowym sześciocylindrowym silnikiem z układem mild-hybrid. Moc wynosi 320 kW (435 KM / 429 hp) przy 560 Nm (413 lb-ft) momentu obrotowego. Mercedes podaje przyspieszenie 0–100 km/h nieco ponad pięć sekund dla obu aut, co stawia je w przybliżeniu o sekundę za topowymi modelami GLE 63. Prędkość maksymalna pozostaje elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155 mph).

Szybkie dane techniczne
- Silnik: Rzędowy sześciocylindrowy z systemem mild-hybrid
- Moc: 320 kW (435 KM / 429 hp)
- Moment obrotowy: 560 Nm (413 lb-ft)
- 0–100 km/h: nieco ponad 5 sekund
- Prędkość maksymalna: ograniczona do 250 km/h (155 mph)
Ceny i pozycjonowanie rynkowe
W Australii Mercedes-AMG GLE 53 Edition R SUV 2025 startuje od AU$184,100, natomiast Coupé Edition R od AU$188,100. Są to zalecane ceny detaliczne producenta (MRLP) i obejmują GST oraz ewentualny podatek od luksusowych samochodów tam, gdzie ma zastosowanie, ale nie uwzględniają kosztów drogowych, takich jak rejestracja, obowiązkowe ubezpieczenie OC czy opłata skarbowa.
Dla nabywców w USA rodzina GLE 53 pojawi się w roku modelowym 2026. Standardowy GLE 53 4MATIC+ SUV zaczyna się od około US$90,000, a wersja Coupé od około US$92,150. Dla porównania, mocniejsze modele AMG GLE 63 i AMG GLE 63 Coupé mają sugerowane ceny detaliczne (MSRP) w okolicach US$131,800 i US$133,150.

Podsumowanie
Pakiet Edition R dla GLE 53 SUV i Coupé jest skierowany do kupujących, którzy chcą bardziej ekskluzywnego wyglądu i bogatszych wykończeń wnętrza, nie przechodząc do droższych i mocniejszych modeli GLE 63. Wzmacnia on ofertę AMG w segmencie średnim, łącząc wyróżniające akcenty stylistyczne, kute felgi i dopracowane detale kabiny, przy zachowaniu dobrze zbalansowanego, hybrydowo wspomaganego rzędowego sześciocylindrowego układu napędowego definiującego linię GLE 53.
Źródło: autoevolution
Komentarze