5 Minuty
Honda ogłasza akcję serwisową dla Acury RDX 2025 z powodu kalibracji EPS
American Honda Motor ogłosił akcję serwisową obejmującą do 17,334 egzemplarzy modelu Acura RDX 2025 w USA. Przyczyną jest nieprawidłowo skalibrowane oprogramowanie elektronicznego wspomagania kierownicy (EPS), które w określonych warunkach jazdy może uruchomić tryb awaryjny i wyłączyć wspomaganie. Gdy wspomaganie EPS zostanie wyłączone, siła potrzebna do skręcania rośnie, a sterowność pojazdu może się zmniejszyć, co zwiększa ryzyko kolizji.
Co spowodowało usterkę?
Zgodnie z dokumentacją akcji serwisowej błąd kalibracji wiąże się z dostawcą drugiego stopnia dla JTEKT North America, który opracował oprogramowanie w celu spełnienia wymagań OBD dotyczących funkcji idle-stop w Kalifornii. Dostawca przez pomyłkę ustawił wartość docelowej podatności powrotnej EPS (wzmocnienie Integrated Dynamics System) na nieprawidłowy poziom. W konkretnych scenariuszach — gdy aktywny jest system Lane Keeping Assist (asystent utrzymania pasa ruchu), Integrated Dynamics System ustawiony jest w trybie Comfort, a kierowca wykona silny ruch kierownicą podczas skrętu — wyjście dotyczące podatności powrotnej EPS może przekroczyć próg bezpieczeństwa i wymusić przejście systemu w tryb awaryjny.
Oś czasu i dochodzenie
American Honda Motor otrzymał pierwszą potencjalnie powiązaną skargę klienta w październiku 2024 roku i zarejestrował 84 roszczenia gwarancyjne do 28 sierpnia 2025 roku. Nie zgłoszono obrażeń. Acura wprowadziła zaktualizowane oprogramowanie EPS 29 sierpnia 2025 roku, jednak akcja serwisowa obejmuje pojazdy w USA wyprodukowane od 23 stycznia 2024 do 18 sierpnia 2025. Lista VIN pojazdów objętych akcją miała zostać zamieszczona na stronie Hondy 17 września 2025 roku, a właściciele mają być powiadamiani listem zwykłym pocztą pierwszej klasy od 20 października 2025 roku. Dealerzy Acura przeprowadzą bezpłatną instalację zrewidowanego oprogramowania EPS.

Specyfikacja pojazdu i układ mechaniczny
Układ napędowy i przeniesienie napędu
Acura RDX 2025 napędzana jest 2,0-litrowym, turbodoładowanym, rzędowym czterocylindrowym silnikiem — tą samą podstawową jednostką, którą stosuje się w modelach o wyższych osiągach, takich jak Civic Type R i Integra Type S — generującym 272 koni mechanicznych przy 6 500 obr./min. Moc przenoszona jest przez 10-biegową automatyczną skrzynię biegów (montowaną w Georgii) oraz system SH-AWD Acury, montowany wraz z silnikiem w zakładzie East Liberty Auto Plant w Ohio. Łączne zużycie paliwa szacowane jest na około 23 mpg (10,2 L/100 km).
Produkcja i numery VIN
RDX jest produkowany w East Liberty w stanie Ohio, dlatego numery VIN pojazdów objętych akcją serwisową zaczynają się od cyfry 5. Akcja jest ograniczona do egzemplarzy z rocznika 2025, które otrzymały nieprawidłową kalibrację EPS.

Design, osiągi i pozycjonowanie rynkowe
Trzecia generacja RDX (produkowana od 2018 roku dla rocznika 2019) to propozycja Acury w segmencie kompaktowych SUV-ów klasy premium — bardziej luksusowa alternatywa dla Hondy CR-V. W porównaniu z CR-V, RDX kładzie większy nacisk na sportowe prowadzenie, silnik z turbodoładowaniem oraz elementy wnętrza o wyższym standardzie. Na wrzesień 2025 ceny zaczynają się od około 30 920 USD dla CR-V (model 2026), podczas gdy podstawowa wersja RDX 2025 kosztuje od około 44 700 USD. Dostępne poziomy wyposażenia to m.in. Technology i A-Spec (odpowiednio 47 300 i 50 300 USD w momencie publikacji) oraz topowe wersje Advance/A-Spec Advance zaczynające się w okolicach 52 450 i 54 450 USD.
Jak akcja serwisowa wpływa na właścicieli i co zrobić
Jeżeli jesteś właścicielem Acury RDX 2025 wyprodukowanej w wymienionym przedziale dat, skontaktuj się ze swoim dealerem Acura lub sprawdź wyszukiwarkę akcji serwisowych Hondy po zamieszczeniu listy VIN. Dealerzy wykonają bezpłatną aktualizację oprogramowania EPS, która poprawi kalibrację. Do czasu przeprowadzenia aktualizacji kierowcy powinni być świadomi możliwości zwiększonego wysiłku przy kierowaniu, jeśli EPS przejdzie w tryb awaryjny — zwłaszcza podczas korzystania z funkcji Lane Keeping Assist w trybie Comfort. Szybkie umówienie wizyty u dealera poprawi bezpieczeństwo i przywróci pełne wspomaganie kierownicy.

Porównanie i wskazówki dla kupujących
Dla osób porównujących RDX z CR-V, RDX oferuje lepsze osiągi i bardziej luksusowe wyposażenie, ale jest droższy. Jeśli priorytetem są długoterminowa niezawodność i bezpieczeństwo, warto zauważyć, że Acura szybko opracowała poprawkę programową i koordynuje bezpłatne aktualizacje przez sieć dealerską. Niniejsza akcja serwisowa ma charakter proceduralny i dotyczy oprogramowania, a nie komponentów mechanicznych, jednak właściciele powinni jak najszybciej zgłosić się po aktualizację.
Podsumowanie
Akcja serwisowa dotycząca EPS w Acuře RDX 2025 to istotna aktualizacja bezpieczeństwa dla części pojazdów sprzedawanych w USA. Mając już wydaną bezpłatną aktualizację oprogramowania i zaplanowane powiadomienia właścicieli, Acura spodziewa się rozwiązania problemu bez konieczności wymiany podzespołów. Właściciele powinni monitorować oficjalne komunikaty Hondy, sprawdzać listę VIN i jak najszybciej umówić instalację zaktualizowanego oprogramowania EPS, aby przywrócić pełne wspomaganie kierownicy i bezpieczną eksploatację pojazdu.
Źródło: autoevolution

Komentarze