Chiński rynek pojazdów elektrycznych: BYD i Xiaomi wyprzedzają Teslę | Vecar.pl – Najnowsze wiadomości motoryzacyjne, testy, premiery i technologie
Chiński rynek pojazdów elektrycznych: BYD i Xiaomi wyprzedzają Teslę

Chiński rynek pojazdów elektrycznych: BYD i Xiaomi wyprzedzają Teslę

2025-05-29
0 Komentarze

Rynek pojazdów elektrycznych (EV) w Chinach przechodzi istotną transformację. Marki BYD i Xiaomi zyskują coraz większą popularność wśród chińskich konsumentów, podczas gdy Tesla traci na atrakcyjności i znajduje się w odwrocie. Choć kiedyś uznawana za lidera elektromobilności, Tesla dziś zmaga się z rosnącą konkurencją oraz zmieniającymi się oczekiwaniami nabywców – zarówno w Chinach, jak i na świecie.

Spadek udziałów Tesli w Chinach i na rynkach zagranicznych

Najnowsze dane sprzedażowe wskazują, że jedynie 14% chińskich kupujących pojazdy elektryczne wybiera obecnie Teslę – to znaczący spadek w porównaniu z 30% w roku 2020. Trend ten widoczny jest także globalnie: preferencje wobec Tesli jako wiodącej marki EV na świecie spadły z 22% do 18%. W Stanach Zjednoczonych udział Tesli zmalał z 38% do 29%, a w Europie jej 15-procentowy udział w rynku został wyprzedzony przez niemieckich producentów luksusowych, takich jak Audi i BMW. Eksperci tłumaczą ten spadek różnorodnością czynników regionalnych – od polityki cenowej i konkurencyjności wyposażenia w USA, po kontrowersje wokół działań Elona Muska, wpływające na wizerunek marki w Europie.

BYD i Xiaomi: Nowa definicja wartości i oczekiwań wobec EV

Chińskie firmy BYD i Xiaomi szybko wykorzystują zmieniającą się sytuację rynkową. Tylko w kwietniu sedan SU7 Xiaomiego osiągnął znakomity wynik – sprzedano 26 223 egzemplarze, przewyższając pod tym względem Teslę Model 3. Nowy Xiaomi YU7 ma szansę wywołać zaciętą rywalizację z Teslą Model Y, oferując kolejne innowacyjne opcje dla entuzjastów elektromobilności i nowoczesnych technologii.

BYD umocnił swoją pozycję rynkowego lidera – wyprzedzając Teslę zarówno na rynku chińskim, jak i europejskim. W kwietniu BYD po raz pierwszy prześcignął Teslę w sprzedaży w Europie, a jego przewaga w Chinach jest jeszcze bardziej widoczna. W tym samym okresie sprzedaż Tesli w Chinach spadła aż o 60% z miesiąca na miesiąc (według kalendarza chińskiego), osiągając poziom zaledwie 28 731 sprzedanych pojazdów.

Przewagi konkurencyjne: cena, funkcje i design

Chińskie samochody elektryczne – na czele z BYD i Xiaomi – oferują wyjątkowe walory pod względem ceny oraz wyposażenia. Wiele modeli dorównuje, a nawet przewyższa Teslę pod względem nowoczesnych technologii i specyfikacji, często będąc przy tym znacznie tańszymi. Ta przewaga cenowa i technologiczna zmienia oczekiwania konsumentów, zmuszając Teslę do rewizji oferty, zwiększenia konkurencyjności w zakresie funkcji, osiągów i polityki cenowej.

Wyniki rynkowe: liczby mówią same za siebie

Pierwsze cztery miesiące 2025 roku jeszcze wyraźniej ukazują zmiany zachodzące na rynku EV. Tesla w Chinach sprzedała 163 338 samochodów, co oznacza niewielki spadek o 0,3% rok do roku. W tym samym okresie BYD zanotował wzrost na poziomie 12,9%, osiągając imponujący wynik 886 240 sprzedanych pojazdów. Xiaomi – choć jest nowym graczem w branży motoryzacyjnej – może się pochwalić 104 454 dostarczonymi samochodami elektrycznymi od kwietnia 2024 roku, czyli wzrostem o 1 379,9% rok do roku, ponieważ dostawy rozpoczęły się dopiero w ubiegłym roku.

Podsumowanie: perspektywy i skutki dla branży

Wraz z rosnącą popularnością rodzimych marek, takich jak BYD i Xiaomi, rynek pojazdów elektrycznych w Chinach dynamicznie się przekształca. Tesla, będąca do niedawna synonimem innowacyjności i luksusu w elektromobilności, obecnie stoi przed koniecznością dostosowania się do nowych realiów: zaoferowania lepiej dopasowanych funkcji i atrakcyjniejszej polityki cenowej, by nadal konkurować na największym i najbardziej konkurencyjnym rynku pojazdów elektrycznych na świecie.

Komentarze

Zostaw komentarz