Alpine A390 – Innowacyjny SUV Elektryczny Zmieniający Zasady Gry
Świat motoryzacji z entuzjazmem wita nowego gracza: Alpine A390 – śmiały i innowacyjny elektryczny SUV, który podnosi poprzeczkę w segmencie sportowych samochodów elektrycznych. Wyróżnia się efektowną sylwetką fastbacka, mocą do 470 KM oraz zasięgiem wynoszącym aż 555 kilometrów (345 mil). Alpine A390 ma szansę odnieść znaczący sukces na rynku prestiżowych SUV-ów elektrycznych.
Przełom dla Alpine – Wyjście Poza Tradycję
Alpine, czyli znana sportowa marka należąca do Renault, odnotowuje rekordową sprzedaż, szczególnie po premierze pierwszego elektrycznego modelu – A290 hot hatch w 2024 roku. To nieprzerwane pasmo sukcesów skłoniło Alpine do poszerzenia gamy o model A390 – pierwszy SUV w historii marki. Pomimo tego Alpine utrzymuje, że to „sportowy fastback”, który dzięki dynamicznej linii nadwozia i opadającemu dachowi łączy codzienną funkcjonalność z wyrazistą sportową stylistyką Alpine.

Design Zewnętrzny: Połączenie Agresji i Elegancji
A390, bazujący na platformie AmpR Medium od Renault, znanej z modeli Megane E-Tech, Scenic E-Tech i Nissan Ariya, został dopracowany przez Alpine pod kątem osiągów i emocjonującej jazdy — przewyższając nawet Nissana Ariya Nismo pod względem mocy i designu. Wyraziste nadkola, ukryte klamki tylnych drzwi zintegrowane ze słupkiem C oraz standardowe 20-calowe felgi (opcjonalnie 21-calowe) podkreślają sportowy charakter. Michelin przygotował specjalne letnie i całoroczne opony dla optymalnej przyczepności i osiągów.

Z przodu charakterystyczne trójkątne wloty w zderzaku i 12 diod LED nadają Alpine A390 futurystyczny wygląd. Cienkie reflektory nawiązują do koncepcyjnej wersji SUV-a. Duże wloty powietrza, subtelny tylny spojler oraz aerodynamiczny blade na masce świadczą o dbałości marki o detale. Flaga Francji na tylnym słupku przypomina o produkcji pojazdu w zakładzie w Dieppe.
Wnętrze: Technologia w Służbie Komfortu
W środku Alpine A390 łączy nowoczesność z komfortem oraz sportowym sznytem. Kabina oferuje nowoczesny kokpit z cyfrowymi zegarami o przekątnej 12,3 cala oraz pionowym ekranem dotykowym 12 cali. Alpine, w przeciwieństwie do niektórych konkurentów, pozostawia fizyczne przyciski pod ekranem, zapewniając intuicyjną obsługę.

Topowe wersje wyposażone są w sportowe, głęboko wyprofilowane fotele z masażem, podgrzewaniem i elektryczną regulacją. Na pokładzie znajduje się 13-głośnikowy system audio klasy premium, kamera 360 stopni oraz najnowszy system infotainment oparty na Android Automotive z telemetrycznym systemem motorsport — daje on kierowcy na bieżąco dostęp do danych pojazdu i poprawia frajdę z jazdy.
Napęd i Osiągi: Elektryczna Moc w Sportowym Wydaniu
Alpine A390 GT oraz mocniejsza wersja GTS oferują nowoczesny napęd trój-silnikowy – jeden silnik elektryczny z przodu oraz dwa z tyłu, zapewniające zaawansowany wektorowy rozdział momentu i napęd na cztery koła.
- A390 GT: 400 KM i 650 Nm momentu obrotowego, przyspieszenie 0-100 km/h w 4,8 sekundy, prędkość maksymalna 200 km/h (124 mph).
- A390 GTS: 470 KM i 808 Nm, 0-100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy, prędkość maksymalna 220 km/h (137 mph).

Oba modele czerpią energię z pojemnej baterii 89 kWh. Na standardowych felgach 20-calowych Alpine A390 oferuje zasięg WLTP do 555 km; wybierając felgi 21-calowe, zasięg wynosi 520 km. Dzięki szybkiemu ładowaniu DC o mocy 190 kW, naładowanie akumulatora od 15% do 80% trwa tylko 25 minut — co pozwala w niecałe 20 minut uzyskać energię na dwie godziny jazdy autostradą.
Wymiary, Przestrzeń i Praktyczność
Alpine A390 to największy model w historii marki. Samochód mierzy 4615 mm długości, 1885 mm szerokości i 1532 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2708 mm. W najlżejszej specyfikacji waży 2121 kg – niemal dwukrotnie więcej od ultralekkiego coupe A110 R. Optymalne wyważenie masy (49:51 przód:tył) sprzyja jednak zwinności prowadzenia. Pojemność bagażnika 532 litry czyni A390 najbardziej praktycznym Alpine, idealnym zarówno dla rodzin, jak i entuzjastów jazdy.

Pozycjonowanie Rynkowe i Przyszłość
Alpine A390 pojawi się na rynku europejskim w 2026 roku, wnosząc nową jakość do segmentu SUV-ów i crossoverów elektrycznych. Na razie model nie trafi do Ameryki Północnej, jednak Alpine zapowiada większe modele stworzone specjalnie z myślą o rynku USA już w tej dekadzie.
Łącząc sportowe dziedzictwo marki Alpine z najnowszą technologią aut elektrycznych, A390 ma szansę zachwycić zarówno motoryzacyjnych purystów, jak i progresywnych fanów SUV-ów szukających auta wysokich osiągów bez kompromisów w dziedzinie designu czy praktyczności.

Jak Alpine A390 Wypada na Tle Konkurencji
Alpine A390 odróżnia się od konkurencji trój-silnikowym napędem, agresywną stylistyką oraz koncentracją na zaangażowaniu kierowcy. Rywale pokroju Tesla Model Y Performance czy Ford Mustang Mach-E GT prezentują podobną moc, jednak świetnie zestrojone podwozie Alpine, zaawansowane systemy telemetryczne i francuskie sportowe DNA czynią A390 wyjątkowym graczem w klasie elektrycznych SUV-ów o wysokich osiągach.
Jeśli szukasz SUV-a elektrycznego łączącego praktyczność z autentycznymi emocjami za kierownicą, Alpine A390 to propozycja, którą warto rozważyć.
Komentarze
Zostaw komentarz